Paul Smith - podzim/zima 2009

PAUL SMITH: unikátní oděvní styl a symbol úspěchu

  • 0
Paul Smith představuje ve světě módy nejenom unikátní oděvní styl, ale také symbol výjimečného úspěchu, jaký se nepovede dosáhnout jen tak kdekomu.

Kromě notoricky známého jména značky a stabilně plusových čísel z prodeje má totiž jen málokdo vlastní butiky po celém světě, zcela ojedinělý obdiv ze stran kritiky i laické veřejnosti, rytířský titul od Královny a své kousky vystavené v prestižních galeriích a muzeích. A to přitom Paul Smith vůbec nechtěl být dizajnérem.

V patnácti netoužil Paul po ničem jiném, jen stát se závodním cyklistou. Vykašlal se na školu a i v práci, do které ho donutil táta (poslíčkování v místním skladě s oděvy), nemyslel na nic jiného, než na závratně rychlou jízdu na kole. Jedna z vyjížděk se mu nevyplatila a na půl roku byl Paul odstaven z kola a připoután na nemocniční lůžko.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Náhodou se tehdy dostal mezi bohémskou, uměleckou mládež, kde se mu tuze zalíbilo. Po návratu do práce začal zdobit výklady skladu a dojatý šéf ho nechal nakupovat tovar pro pánské oddělení. Zanedlouho Paul pomáhal kamarádce otevírat butik a stal se jeho výhradním manažérem.

Tehdejší přítelkyně (dnes manželka) Pauline Denyer zpozorovala Paulův talent a povzbudila ho do studií šití i otevření vlastního obchůdku – jediného krámku v Nottinghamu, kde jste mohli mimo Londýna koupit modely brandů, jako Kenzo nebo Margaret Howell.

Zakrátko se Paul odvážil do vlastních návrhů a úspěch ho posilnil natolik, že se rozhodl koupit prodejní prostory v Londýně. Když nasbíral dostatek prostředků na vybavení, nestálo mu nic v cestě a cesta na vrchol byla odstartována.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Smithovy barevné proužky

Smith se od jiných prodejců neodlišoval jenom svým designem (který je ve skutečnosti dodnes velmi klasický a decentní), ale zejména způsobem prodeje.

Návrhář plně využívá své stračí sběratelské záliby a shromažďuje ve svých buticích věci a věcičky, které má rád: komiksy, japonské ulítlé hračky, knížky, podivné ozdůbky a nesmysly, které půvabně dotvářejí náladu prostor a dodávají značce osobitý charakter. Samotné oděvy jsou inspirovány tradičním britským stylem.

Paul však vždy přidává malý trik; prvek, který odliší oblek od tun ostatních kusů na trhu. Kultovým rozpoznávacím znakem se staly Smithovy barevné proužky, které vkusně přikládá na lemy, podšívky a ozdoby, vdechujíc jim tak mladistvý půvab a nevinnost.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Zvláštní je, že oblečení zůstává elegantním a solidním, taktéž neztrácí nic ze své exkluzivity a zajímavosti (jako se to stalo hrozivě zprofanované kostce Burberry). Paul Smith je prostě pořád cool.

V roce 1998 začal na světových Fashion Weecích předvádět také ženskou řadu oděvů a rychle prokázal, že cit a talent mu nechybí ani v tomto poli tvorby. Uličnická hravost ve vrcholové kvalitě, vyvedená v luxusně řezaných liniích, zářivé barvy na pozadí dospělých, vážných tónů – to všechno staví dámské návrhy značky přímo na vrchol britské módní honorace.

Pozornost detailu, prvotřídní látky a funkční, lichotivé linie dělají ze všech modelů od Smitha výsostně žádoucí kusy oděvu. Podobně jako v pánských řadách, ani tady není lehké popsat, co děla oblečení tak přitažlivým.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Snad je to Paulova neutuchající vášeň pro krásu, zvláštnůstky, tradiční britskost - a záviděníhodná vnímavost pro harmonii noblesy a hravosti. A možná je to jedinečný talent, který si osudově našel cestičku i přes mohutnou touhu po sportovní kariéře.

Bytový nábytek, design motocyklů a obaly na iPody

Paul se neúnavně vrhá nejenom do otevírání nových obchodů (třeba v Japonsku jich má již na dvě stovky), ale také do nečekaných spoluprací – při svém milovaném cestování nasbíral inspiraci pro kolekci nábytku pro firmu Cappellini, spolu s brandem Burton představil charakteristicky pruhovaný obleček pro snowboardisty, navrhuje dokonce design motocyklů, koberce i vzorky látek pro bytové interiéry.

Paul Smith - podzim/zima 2009

Svět nepřestává Paula zajímat a o svůj postoj k dění kolem a to, jak lze své pozorování využít, popsal ve své knize Inspiraci můžeš najít ve všem (a když ne, podívej se zas).

Kreslí obaly pro iPody, oblečení pro tým Manchester United i obaly flašek vody Evian. A nakonec se podílí také na spolupráci, která mu snad vžene i nějakou tu slzu do očí – Paul Smith navrhuje v roce 2006 rámy kol pro společnost Mercian Bikes.

Autorka:

Lenka Svobodová, www.faiyo.cz