Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Patnáct triků na zimní únavu

  0:46aktualizováno  0:46
Cítíte se s nástupem zimy unavení a vyčerpaní? Čtěte následujících patnáct rad, jak svému tělu vrátit zpět chybějící energii.
Zklamání, únava, spánek

Zklamání, únava, spánek | foto: Profimedia.cz

1. Nezatahujte závěsy

Odborníci, kteří se zabývají studiem našich biologických hodin, tvrdí, že nejlepší čas na vstávání je, když se rozednívá. V tu dobu prý dochází k uvolňování povzbuzujících hormonů jako je serotonin, kortizol a adrenalin a potlačí se produkce melatoninu, který naopak navozuje spánek. Zapomeňte tedy na těžké světlem neprostupné závěsy a nechte vstoupit světlo v jeho přirozeném cyklu.

2. Vstávejte "přirozeně"

Když nás budík vytrhne z hlubokého spánku, jsme pak lenivější, zpomalení a bez energie. Alespoň podle výzkumu publikovaného v Časopise Americké lékařské asociace. Přirozený cyklus stmívání a rozednívání dokáže napodobit speciální budík (Lifemax Rise and Shine Dawn Simulator alarm clock). Jemně stupňuje osvětlení, a tím se vzbudíme přirozeněji a méně násilně. Budík si můžete prohlédnout na stránkách www.livingiseasy.co.uk

3. Sprchujte se studenou vodou

Střídání studené a teplé vody při sprchování nastartuje váš organismus. Podporuje krevní oběh a nedovolí, abyste byli "zpomalení". Pravidelnými studenými koupelemi nebo sprchami zvýšíte přísun kyslíku do tkáně a podpoříte tím regeneraci buněk.

4. Cucejte mátu

Američtí vědci zjistili, že atleti, kteří vdechovali mátu pak běhali rychleji a měli větší vytrvalost než ti, kteří mátu nevdechovali. Doktor Raudenbush, který vedl studii, má za to, že máta pravděpodobně povzbuzuje dýchání a očišťuje dýchací cesty.

5. Dýchejte zhluboka

Vyšší přísun čerstvého kyslíku díky hlubokému dýchání zostřuje naše vnímání okolí. Také se tím uvolní napětí, nervy se uvolní a zklidní srdeční činnost. Takže - na chvilku se zastavte, přestaňte s tím, co právě děláte a pětkrát se nosem po dobu tří vteřin zhluboka nadechněte a šest vteřin vydechněte. Měli byste pocítit příval energie.

6. Masírujte zápěstí a krk

Zesláblý organismus oživí roztírání aromatického olejíčku v místech, kde se nacházejí pulsní body. Nejlépe se hodí oleje s příměsí cedrového dřeva nebo máty. Dobrou alternativou je také alespoň minutová masáž svalů kolem krční páteře. Zlepší se přísun krve k mozku a budete tak mít dostatek energie.

7. Choďte si pro noviny

Podle vědců z Kalifornské univerzity desetiminutová procházka do trafiky vás vzpruží na další dvě hodiny a rázem prý budete mít i lepší náladu. "Mírné cvičení nebo protažení, i když třeba jen krátké, vás "dobije" víc, než když spořádáte sladkosti, což dělá spousta lidí, když potřebují rychle nabrat energii," říká profesor Robert Thayer, který vedl studii.

8. Dejte si na stůl v práci květiny

Lidé, kteří na stole v práci mají jakoukoli rostlinu nebo květinu, jsou prý při práci o deset procent pozornější. Rostliny totiž velmi dobře detoxikují a obnovují zatuchlý vzduch v místnosti.

9. "Hltejte" vodu

Určitě všichni víme, že bychom tělu měli poskytovat dostatek tekutin. Nedávné studie ovšem dokládají, že stačí pokles hydratace o dvě procenta a už máme o dvacet procent energie. Menší množství vody v těle způsobuje to, že v těle obíhá méně krve. Tím se do svalů dostane méně kyslíku a rychleji se unavíme. Proto mějte láhev s vodou stále při sobě.

10. Sex

Při orgasmu se do těla uvolňuje hormon oxytocin, který blahodárně ovlivňuje duševní stavy a dodává člověku energii až na dvanáct hodin. Vědci ve Velké Británii deset let sledovali přes devět set mužů. Ti, kteří měli více sexu, se těšili lepšímu duševnímu zdraví a měli lepší zásoby energie.

11. Zpívejte nahlas

Hlasitá hudba velmi úspěšně uvolňuje stres a bojuje proti únavě. Alespoň to tvrdí americký online server o psychologii sportu. Vědci také říkají, že při zpěvu se budete cítit energičtěji, a je dokázáno, že zpěv podporuje hluboké dýchání.

12. Vařené vajíčko k snídani

Vařené vajíčko je prý nejlepší zdroj povzbuzujícího proteinu. Vajíčko po ránu uspokojí vaši chuť a pomalu uvolňuje energii, která se tak během dopoledního spěchu nikam neztratí a vydrží až do oběda. Pokud zrovna vajíčka nemusíte, dejte si místo toho ovesnou kaši, která také zajišťuje dlouhodobé uvolňování energie.

13. Ranní šálek čaje

Pokud si ráno pravidelně dáváte šálek čaje a zapomenete na něj, budete podle výzkumů Bristolské univerzity otupělejší a prostě vám to "nebude myslet".

14. Nespoléhejte na energetické nápoje

Sladké energetické nápoje vás sice rychle "nastartují", ale za hodinu budete mít ještě pomalejší reakce a nebudete se tolik koncentrovat.

15. Dejte si pozor na plíseň

Podle vědců z Arizonské univerzity se v 88 procentech amerických domácností drží plíseň a nejvíce kolem oken. Alergie na plísně často způsobuje právě únavu a vyčerpanost. Kromě oken zkontrolujte také sprchový závěs a další místa, kde působí vlhkost.

Autoři:






Nejčtenější

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Příběh Terezie: Děti mi vyčítají, že upřednostňuji jejich sestru

Jsem matkou tří dětí. Všechny už jsou dospělé a zatímco dvě nejstarší žijí spořádané životy, nejmladší dcera se tzv. nepovedla. Už od puberty s ní jsou jen...  celý článek

ilustrační snímek
Jak sdělit špatnou zprávu? Nechoďte kolem horké kaše, radí vědci

Nikdo nechce být poslem špatných zpráv, ale někdy se tomu nedá ani při nejlepší vůli vyhnout. Nejčastěji je to třeba v případě rozchodu s partnerem, ale třeba...  celý článek

Výměna prstýnků při obřadu je prastarý zvyk, který se objevil už ve starém...
Příběh Vandy: Přítel se chce ženit, ale já o svatbu nestojím

S přítelem máme hezký harmonický vztah. Jsme spolu už tři roky a zatím jsme jeden na druhém neobjevili nic, co by nám zásadně nevyhovovalo. Oba jsme tolerantní...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.