Papírová pohlednice je minulost. Čekejte SMS či e-mail

Vesele Vanoce a stastny novy rok - tak popřeje za pár dní řada lidí svým přátelům. Sváteční formulka, známá nedávno jen z vánočních pohlednic a dopisů, se přesouvá na displeje mobilních telefonů. A tam se háčky a čárky nenosí. Pošta přiznává, že jí klasický předvánoční shon přestává trápit. Ale nejen kvůli textovým zprávám na mobilních telefonech, ale také kvůli elektronické poště. "Vánočních přání skutečně ubývá," říká šéf odboru strategie České pošty Jaroslav Jurek. Poslat vánoční pohlednici můžete ZDE.

„To, že se méně píše, je dáno změnou životního stylu. Je více telefonů na vesnicích. A třeba na vojnu, odkud se dříve hodně psalo, se chodí na kratší dobu a ještě v místě bydliště,“ dodává Jurek.

Není to ovšem pouze česká a předvánoční zvláštnost. Počet dopisů, které se posílají pošlou, klesá všude a během celého roku. Loni takto lidé psali o polovinu méně než před pěti lety.

Naopak mobilních vzkazů a elektronických dopisů prudce přibývá. Loni v týdnu před Vánocemi použilo službu Seznam e-mail, kde je internetová pošta zdarma, 23,5 tisíce klientů denně. To byl téměř dvojnásobek ve srovnání s listopadem 1999. Značnou část tohoto skoku lze zřejmě připsat na vrub právě vánoční korespondenci. V těchto dnech odchází ze Seznamu téměř 109 tisíc zpráv za den.

Značná část korespondence se přesouvá i na mobilní telefony. Jen loni o Štědrém dnu si Češi poslali celkem pět milionů textových zpráv. Tento rekord bude podle odhadů mobilních společností během letošních Vánoc překonán.

Obdobná situace je i v dalších evropských zemích. Ve většině z nich už má stejně jako v Česku mobilní telefon minimálně každý třetí obyvatel. V celosvětovém měřítku se například letos v létě poslalo dvanáct miliard textových zpráv za jediný měsíc.

Dopisů ubývá i díky většímu počtu telefonů v domácnostech. „O Vánocích je provoz srovnatelný s běžným pracovním dnem, jen s tím rozdílem, že většinu provolají domácnosti, a ne podniky,“ říká mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha.

„I když to vypadá, že pošty musí strádat, není to tak. Výnosy jim bohatě nahrazují firemní zákazníci. Díky nim příjmy pošt na celém světě rostou,“ říká šéf odboru pošt na ministerstvu dopravy Jiří Řehola.

Odborníci ovšem jedním dechem upozorňují, že elektronicky posílané zprávy dále komunikaci odosobňují. „Z elektronické pošty se nedá vyčíst ani usuzovat na pocity nebo myšlenky odesilatele. Většina znaků, kterými se písemný projev vyznačuje, v e-mailu totiž chybí,“ říká psycholog Michal Rybka. Podle něj lze z překlepů a chybějících odstavců odhadnout snad jen rychlost, s jakou autor zprávu psal.

Podle psychologů lidé začínají využívat elektronickou komunikaci ze dvou důvodů. Je rychlejší a mnohdy i levnější. „Pošta tak přijde o korespondenci hlavně tam, kde se projeví její velké nevýhody.

Třeba poslat dopis do Austrálie tradiční cestou trvá dlouho a je to drahé,“ říká Rybka. Rychlost výměny zpráv hraje podle něj roli především u mladých lidí. Elektronické dopisování nebo jiné zkrácené neosobní verze komunikace jako například textové zprávy z mobilních telefonů jsou pro mnohé z nich otázkou životního stylu.

Strohou formu internetových zpráv lze navíc obohatit různými grafickými přílohami. „O rozličné elektronické pohlednice, které lze poslat jako přání, je před svátky i právě teď před Vánocemi výrazně vyšší zájem. Přesná čísla však nemáme,“ uvedl Martin Povondra z poštovní webové služby Post.cz Přesto čeští uživatelé zatím cestu k těmto vylepšením teprve hledají.

„V zahraničí je tento způsob hodně populární, tam najdete virtuální pohlednice pro různé příležitosti či svátky. Unás je to zatím stále experiment a ten, kdo napíše občas pár mailů v práci, bude asi posílat jen obyčejnou zprávu,“ míní Rybka.

Ačkoliv odpůrci elektronické komunikace zdůrazňují její občasnou nespolehlivost, počet jejích příznivců se každým dnem rychle rozrůstá. „V současné době máme registrovaných asi 300 tisíc aktivně používaných poštovních účtů, přičemž denně přibude zhruba osm set až tisíc nových,“ tvrdí marketingový šéf internetového portálu Centrum.cz Oldřich Bajer.

Obdobným tempem přibývá i textových zpráv. U mobilního operátora Paegas je jich každý měsíc odesláno na třicet milionů. Každým měsícem se tento počet zvyšuje o desítky procent. Na tomto nárůstu se vedle intenzivnější komunikace podílí i řada nových služeb, které technologii textových zpráv používají, jako třeba GSM bankovnictví nebo informační servis.

Podle odborníků jde navíc expanze e-mailů a textových zpráv často ruku v ruce. „Velkou předností je možnost automatického odeslání zprávy na mobilní telefon, kdykoli do internetové schránky dorazí nový dopis, potvrzení o převodu peněz do banky nebo objednávka zboží,“ říká Bajer.