Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Módních padělků v Česku přibývá. Důvěra nestačí, nakupujte s rozvahou

  2:30aktualizováno  2:30
Téma padělaného luxusního zboží není žádná novinka. Laciné napodobeniny lákají prodejce i některé spotřebitele. Ale přinejmenším nevědomky přišel s padělky do styku nejspíš každý.
Padělaného oblečení a módních doplňků na trhu přibývá. Češi ani Slováci se jim...

Padělaného oblečení a módních doplňků na trhu přibývá. Češi ani Slováci se jim navíc zcela nebrání. | foto: Profimedia.cz

Nejčastěji padělané značky

  • Pokémon Wizards
  • Adidas
  • Diesel
  • Crocs
  • Armani
  • Burberry
  • Monster
  • Louis Vuitton
  • Puma
  • Bateria

zdroj: 

ČOI

"V posledních letech dostává Česká obchodní inspekce více hlášení i na e-shopy nebo slevové portály. Právě tam má zákazník minimální možnost si ověřit, zda se opravdu jedná o zboží odpovídající kvality," říká tisková mluvčí ČOI Miroslava Fléglová.

Nejčastěji se však podle ní inspektoři s falzifikáty setkávají poněkud překvapivě ve zdánlivě luxusních prodejnách v centrech měst a v turisticky vytížených lokalitách. Tam totiž spotřebitelé automaticky očekávají nabídku značkových výrobků a navíc jsou ochotni si za ně připlatit.

Mezi nejčastěji napodobované výrobky vůbec patří značkové oblečení včetně doplňků. V roce 2013 tvořily padělky oblečení celých 42 % zboží, které ČOI zajistila. Nejvíce se loni falšovaly produkty oblíbených značek, jako jsou Burberry, Adidas nebo Louis Vuitton. Prodejce dlouhodobě neodrazuje ani fakt, že za prodej padělků jim kromě zabavení zboží hrozí i pokuta až 5 milionů korun.

Stačí nám napodobeniny?

Je zajímavé, že jen asi třetina Čechů a Slováků padělky zcela odmítá. Vyplývá to z loňského průzkumu agentury GfK. Není neobvyklé klást si otázky typu: Je za každou cenu nutné mít originály? Není to jen "výdobytek zbohatlíků"?

"Padělkem si snižujeme sebevědomí, ne naopak. Snaha pomocí 'fejku' se zařadit, splynout s mnohdy zdánlivou elitou, vyšvihnout se do lepší kategorie pomocí švindlu, vypovídá o naší nedostatečné kreativitě, ztrátě osobnosti a individuálnosti," říká historička módy Jana Máchalová.

Důvodů, proč by se zákazník neměl spokojit s padělaným zbožím, je hned několik. V podstatě jde o podvod a výroba falzifikátů je nezákonná, významné je ovšem i hledisko kvality. Častým problémem je řada funkčních i estetických vad: oblečení bývá kazové, švy se mnohdy párají, po vyprání se ztrácejí barvy a tvar. Podobně se to má i s doplňky.

Za pravost zboží mají v první řadě zodpovědnost prodejci. "Dodavatelů falešného značkového zboží je na tuzemském trhu čím dál více," podotýká Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu Blackcomb. "Aby prodejce mohl ručit za originalitu oblečení, musí se o dodavateli řádně informovat a dožadovat se certifikátů pravosti. Má-li pochybnosti, je nutné se obrátit na centrálu značky a výběr dodavatele s ní konzultovat," upozorňuje.

Nedůvěřuj, prověřuj

Důvěra ve vybraný obchod obvykle nestačí. Zákazník, který chce mít jistotu, že své peníze vydává za originál, by si měl dávat pozor na označení výrobku a na prototypické znaky. Setkat se můžete třeba se zrcadlově převráceným logem. Obecně platí, že by zboží mělo být v originálním balení, mělo by mít původní štítky s cenou, ale i vnitřní štítky s popisy.

Doplňky online?

Nákup kabelek nebo bot na e-shopech může být zrádný. Na co všechno si dát pozor, si přečtěte zde.

Když nakupujete přes internet, je dobré informovat se také o speciálních ochranných značkách, kterými by výrobek měl být opatřen. Ale pokud plánujete větší investici, nejvhodnější je zajít do originální prodejny vybrané značky. Jedině tak budete mít stoprocentní jistotu, že si nepořizujete falzifikát.

Autoři: pro iDNES.cz,






Nejčtenější

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Další z rubriky

Baddie Winkle je světoznámou stylovou ikonou.
V devadesáti vládne Instagramu. Necítím se stará, říká Baddie Winkle

Miluje neonové barvy, batiku a džínové kraťasy. Na Instagramu ji sledují tři miliony lidí, její nejoblíbenější zpěvák je Drake a na předávání MTV Awards...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Čtveřice vítězů (zleva) Václav Chvojka (21), Leontýna Šiřinová (16)  za Českou...
Tvrdíková má nástupkyni. Prestižní modelingová soutěž zná letošní vítěze

Jsou mladí, hezcí a mají našlápnuto prosadit se v celosvětové konkurenci. Dvě dívky a dva chlapci, kteří vyhráli letošní ročník soutěže Schwarzkopf Elite Model...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Když makup a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?
Když makup a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?

V poslední době víc než beauty vlogerky a blogerky jedou jejich pánské verze. Moc testosteronu z toho sice nekouká, ale ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.