Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osm jídel, díky kterým se vám bude lépe spát

aktualizováno 
Na doporučovanou sklenici horkého mléka před spaním zapomeňte. Místo toho, aby vám navodila klidný spánek, vás naopak nastartuje. Pokud se cítíte pod tlakem, vystresovaní a nemůžete usnout, zkuste si před spaním dát třeba preclík.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografiePopcorn bez tuku či másla

Spořádáte-li pytlík popcornu asi tak hodinu a půl před spaním, vaše tělo bude produkovat serotonin, hormon, díky kterému se cítíme spokojení. Tím, že vynecháte tuk, zpomalíte proces rychlého zpracování hormonu a zpomalí se tak zároveň celé trávení.

Ovesná kaše s plátky banánu

Spánek navozuje hormon melatonin, ale stres nebo vzrušení může zpomalit jeho uvolňování. Mozek zklidníte a produkci melatoninu povzbudíte, sníte-li misku ovesné kaše s plátky banánu. Právě banán obsahuje vysoké množství tohoto hormonu.

Bílý jogurt s dvěma lžícemi mixovaných ořechů

Tip

Zaručeně vás uspí důkladné cvičení brzy ráno.

Slovenští vědci provedli test: skupině lidí dali nejdřív tři gramy aminokyselin (lysin a arginin) a poté placebo. Krevní testy stresových hormonů ukázaly, že když testovaní lidé dostali aminokyseliny, pak podle jejich vlastního hodnocení byli méně nervozní a napjatí než po placebu. A právě v jogurtu je velké množství lysinu a v ořeších zase argininu. Klidný spánek bez zbytku stresu a neustálého přehrávání dne si tedy přivodíte, pokud sníte už během dne, či několik hodin před spaním, jogurt s ořechy.

Hrst sezamových semínek

Sezamová semínka jsou jedním z nejlepších zdrojů tryptofanu, aminokyseliny, která navozuje klidný a hluboký spánek.

Preclíky

Preclíky mají málo kalorií i sacharidů, takže nepřiberete zbytečná kila. Navíc i přes jejich konzistenci vás po nich nebude bolet žaludek.

Sklenice vína

Ilustrační fotoNe nadarmo se sklence či panáku alkoholu před spaním říká "šláftruňk". Sklenice vína vás lehounce otupí. Vědci z Torontské univerzity odhalili, že jedna sklenka alkoholu zklidnila krevní oběh, zatímco dvě už měly opačný efekt. Dejte si tedy pozor, abyste nevypili příliš mnoho. Pomalejší krevní oběh také znamená nižší krevní tlak, nižší tepovou frekvenci, a tím pádem se vám bude lépe odpočívat.

Malá sklenička neslazeného třešňového džusu

I třešňový džus obsahuje karbohydráty, které aktivují produkci serotoninu. Vypijete-li malou sklenku (asi 120 ml) hodinu před spaním, nemusíte se bát toho mála energie, který obsahuje. Cukru tam není tolik, aby vás to udrželo vzhůru celou noc, nebo destabilizovalo jeho hladinu v krvi.

Červená paprika

Vědci z Alabamské univerzity provedli výzkum na krysách, ve kterém jim dvakrát denně dávali 200 miligramů vitaminu C. Zjistili, že se téměř zastavila produkce kortizolu, hormonu, který produkuje tělo při stresu. Právě červené papriky obsahují nejvíc vitaminu C z veškeré zeleniny i ovoce.

Podle nutričních specialistů magazínu Men´s Health Davida Zinczenka a Matta Gouldinga

Autor:






Nejčtenější

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Břichomluvkyně Darci Lynne Farmerová v show Amerika má talent (Los Angeles, 20....
Břichomluvci nemluví břichem. Tajemství úspěchu je v mozku diváků

Dvanáctiletá vítězka soutěže Amerika má talent znova nadchla svět pro břichomluvectví – prastarou techniku, která ve skutečnosti s břichem nemá nic moc...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.