On-line rozhovor

On-line rozhovor s psycholožkou Martou Boučkovou

Psycholožka Marta Boučková
velikost textu:
vydáno 4.10.2013 11:00
Doktorka Marta Boučková vám on-line odpoví na otázky, které se týkají hubnutí "přes hlavu".

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. října 2013 do 11:30

OTÁZKA: Dobry den, co je dulezitejsi, psychika, jidelnicek a nebo pohyb pri snaze zhubnout? Josef
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Dobrý den, odpověď na Vaší otázku je snadná, ale respektovat jí v běžném životě je obtížnější. Nemyslím si, že se dá jednoznačně určit pořadí důležitosti. Všechny tři faktory jsou důležité a je velmi individuální, na který se má ten, kdo chce váhu upravovat, zaměřit více a na který méně. Ale pro zdravý životní styl je třeba všechny tři faktory "uspokojit". 4.10.2013 11:06
OTÁZKA: Dobrý den, když jsem ve stresu, tlačím do sebe neustále čokoládu. Co byste mi poradila? Karolína
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Dobrý den, doporučila bych hledat jiné způsoby, jak odolávat stresu. Je jasné, že než se Vám nějaký způsob osvědčí, bude to chvíli trvat a čokoláda pro Vás bude stále ještě zůstávat lákavá než se nový způsob ve Vašem životě zabydlí. Čokoláda by neměla být rozhodně v rychlém dosahu, abyste po ní sahala bezmyšlenkovitě. Takže než sáhnete po čokoládě, zkuste třeba počítat v duchu do třiceti, aby Vaše hlava stačila zaznamenat, co vlastně děláte. Uvědomění si automatismu je začátek pro proces změny, pak nastupuje samozřejmě i disciplína a dovednost oddolat pokušení. 4.10.2013 11:13
OTÁZKA: Dobrý den paní Boučková, chtěla bych se zeptat, co přesně znamená hubnutí "přes hlavu"? Miluji sladké a nemohu se této "závislosti" zbavit. Doporučíte mi nějakou metodu, jak odolat? Hraje to u mne velkou roli, protože nejde mi hubnout, tak jak bych chtěla. Děkuji za odpověd´. Katka Kateřina
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: "Hubnutí přes hlavu" nenabízí žádnou rychlou metudu, která by se dala naordinovat všem. Je založené na poznání sebe sama, na odhalení stereotypů, které hubnutí brání a na poznání her, které hraje člověk sám se sebou a které mu umožňují si hubnutí zjednodušovat, ale ve finále vlastně kazit. Takže bohužel, rychlá rada, jak si v hlavě udělat pořádek není. Chce to čas a intenzivní práci sám se sebou, samozřejmě že nejlépe ve spolupráci s psychologem. 4.10.2013 11:17
OTÁZKA: Dobry den, akceptovala jsem, ze hubnuti je v me hlave. Vratila jsem se do detstvi a nasla klasicke pristupy k jidlu: „Kdo první sni polevku,je kral!“. „ Dojez vse, co mas na taliri!“. „ V naší rodine jsme vsichni silni.“ Když jsem zacala v detstvi zustavat doma sama, strach a nudu jsem zahanela jidlem a naucila se prejidat. Z tohoto sebezpytovani jsem si vytvorila ctyri formule: Spravne je jist pomalu. Spravne je jist malo. Prejidani je spatne. Tloustka je spatna. Toto jsem se snazila zafixovat v hlave a opakovat si to nekolikrat denne at uz při jidle nebo mimo nej a mela pocit, ze jsem nasla jadro problemu. Presto se nic nezmenilo. Co si o tom myslite? Dekuji, Jana. Jana Dubská
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Vaše čtyři formule se týkají jídla, ale neznám Vaše formule týkající se pohybu a i odpočinku, resp. Vaší životní náplně a celkového očekávání od života. Často se setkávám s tím, že se lidé hodně zaměří na váhu a stravování a ostatní věci v životě jdou jaksi bokem. Z hubnutí si udělají tak trochu vězení a zvýší si stres, který s sebou hubnutí nese už samo o sobě, protože člověka nutí něco změnit a zasahuje do jeho zaběhnutých ať už časových nebo i jídelních streotypů. Když člověk začíná hubnout, musí vědět, že bude potřebovat i pár aktivit (krom jídla(, které mu budou dělat radost a u kterých si bude moci i odpočinout. Při huábnutí potřebuje klid a pohodu. Vím, že se to snadno řekne, ale z mých zkušeností jednoznačně vyplývá, že hubnutí je náročné, stresující a tak logika věci napovídá, že tyhle nároky a stres je třeba průběžně odbourávat. Není-li tam "odbourávající mechanismus" hubnutí se díky zvýšenému stresu málokdy daří. 4.10.2013 11:27
OTÁZKA: Dobrý den, může dlouhodobý stres z partnerské krize nabourávat mou snahu o zdravé stravování a úpravu váhy? Sice se snažím jíst zdravě a přiměřené porce, ale občas prostě potřebuji urgentně sníst něco sladkého, co mě uklidní a "ukonejší". Vzhledem k tomu, že krizi řeší partner a já defacto jen čekám, jak se rozhodne, je to pro mne velmi náročné a nevidím nějaký časový limit, jak dlouho to ještě bude trvat. Má smysl tedy v tuto chvíli usilovat o redukci váhy nebo se spíš soustředit na něco jiného? Děkuji! Helena
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Hubnout v životní nepohodě a nejistotě nedoporučuji. Stojí velmi mnoho sil. V takové chvíli, jakou popisujete, bych doporučila se zaměřit spíše na udržení váhy než na její redukci. A současně i nasměrování k aktivitám, které budou pro Vás "nabíjecí" a pomohou Vám danou situaci co nejlépe ustát. Přeji hodně štěstí. 4.10.2013 11:30
OTÁZKA: Dobrý den, už jsem se bohužel dostala přes hranici 100 kg a nemůžu se nijak donutit, abych s tím pohla směrem dolů, vydržím max. týden cvičit, nebo něco udělat s jídelníčkem, nakonec mě chutě zase ovládnou a pak si nadávám, a váha jde bohužel pomalu pořád směrem nahoru. Mám tedy navštívit psychologa, aby mi poradil. Velice dobře si uvědomuju, že se špatně stravuju a jím nadmíru sladké - čokolády, suš, ale vždy mě to přemůže, prohledám klidně i celý byt, abych našla někde zapomenutou čokoládu. Děkuji za odpověď. Lenka Anonym
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Myslím, že těm, kterým se nedaří dlouhodobě zhubnout, může velmi pomoct Tzv. "doprovod na cestě při shazování kil". Ověřil-li si člověk, že jemu samotnému se nedaří s váhou pohnout, je na čase si přiznat, že s některými věcmi člověk sám zkrátka nepohne. Je to s těžkou skříní - nepohne s ní jeden, automaticky volá druhého. S váhou je to prostě tak - když na to jeden nestačí, je třeba zvýšit počet těch, kteří s váhou pohnou. Proto mnoha lidem doporučuji hubnout s pomocí někoho dalšího - ať už to je výživový poradce, trenér nebo psycholog. A někdy stačí i kamarád. Právě pomoc a podpora je to, co často udělá v hubnutí mnoho. Hubnutí je běh na dlouhou trať a být na téhle trati dlouho sám je rozhodně těžké. 4.10.2013 11:38
OTÁZKA: Člověk by měl dojít v myšlení do stádia, že jídlo jsou živiny a ne potěšení, jak tedy toho docílit? Osobně jsem to zkoušela několikrát a vždy jsem sklouzla zpět do starých kolejí (kafíčko a k tomu oplatek, atd.). Marie
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Máte pravdu, povýšením jídla na něco, co není, bývá draze zaplaceno. Tím nechci říct, že nám jídlo nemá chutnat, ale že je třeba si v životě najít i jiné radosti. Bohužel často na tom, že se jídlo v životě lidí přeceňuje (z hlediska přinášení radosti a uklidnění do každodenních stresů), nese velký díl rodina. Je stále hodně těch, kteří dávají dětem sladkosti za odměnu nebo když je chtějí uklidnit. 4.10.2013 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak se mám správně stravovat, když vstávám ve čtyří ráno, protože do práce dojíždím denně 60 km a vracím se domů v pět nebo v sedm hodin večer? Již 2,5 roku beru antidepresiva (ztráta partnera, práce, problémová dcera). Už jsem se cítila na jaře dobře, zkoušela jsem léky postupně v\ysazovat, ale pocity úzkosti se vrátily. Dále jsem mám odstraněnou štítnou žlázu- 2,5 roku a beru denně Euthyrox. Snažím se již 2 roky zhubnout, ale výsledek nulový... Lenka
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Já bych rozhodně doporučila konzultovat Váš jídelníček s výživovým poradcem a vzhledem k lékům, které užíváte, bych byla i pro konzultaci s psychologem. Správně nastavený jídelníček je ten, který se tvoří opravdu pro konkrétního člověka, bere zřetel na jeho zdravotní stav i životní způsob, možnosti stravování (např. noční směny apod.). Sestavit jídelníček přísluší někomu, kdo o stravování má ty správné znalosti. Universální doporučení a diety mají jen omezenou účinnost. Vždyť každý jsme jiný a také žijeme jiný život. Proto jsem příznivce využívání rad a znalostí odborníka na výživu, odborníka na pohyb i odborníka na "Vás jako na člověka se specifickými zvyky, slabostmi, pocity i myšlením ovlivněným individuální zkušeností". 4.10.2013 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda by jste mi neporadila s hubnutím. Nevím čím by to mohlo být, ale snažím se každý den ráno cvičit, nejím ani celkem nic tučného ani sladké a přesto se mi nedaří svoji váhu snížit. Předem děkuji za odpověď. monika
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Zdá se mi, že by bylo dobré zvážit a následně i zkonzultovat, zda úroava Vašeho jídelníčku je efektivní a pro Vás ta správná, stejně jako cvičení, které praktikujete. Hubnutí se složitý proces, a proto je dobré k němu i takto přistupovat. Než začnete vynakládat úsilí a snahu, je dobré jí vložit do takového hubnutí, které bude nastaveno tak, aby Vás dovedlo k Vaší vysněné váze. Hubnout pokusem a omylem nebo jen na základě informace, že tenhle způsob se někomu osvědčil, není žádnou zárukou, že bude účinný i ve Vašem případě. K hubnutí je třeba přistupovat individuálně a s určitou odbornou znalostí směřující do oblasti výživy i fyzického těla a psychiky. 4.10.2013 11:58
OTÁZKA: Dobry den, je z hlediska psychiky vhodne kazdodenni vazeni a mereni obvodu, nebo je to spise kontraproduktivni? Driv jsem to takto praktikoval. Byla obdobi, kdy hmotnost letela dolu, a kazda desetina kilogramu, kterou jsem zhubl, me velmi motivovala. Jindy hmotnost stagnovala a ja se bal na vahu stoupnout... Roman
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Nejsem příznivce každodenního vážení a měření. Mám zkušenost, jakou popisujete. Neposun váhy nebo posun o pár dílků nahoru, bere nejen dobrou náladu, ale i odhodlání, vydržet v novém režimu :-) 4.10.2013 12:00
OTÁZKA: Dobrý den, já - 165 cm/67 kg - 38 let - sedavé zaměstnání. Prosím jaký pohyb doporučujete a jak často, když bych ráda zhubla ještě cca 5 kg ? Jídelníček jsem upravila poslední 3 měsíce a mám o cca 3 kg méně. Děkuji Linda Novotná
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Nejsem trenér, ale jako psycholog nedám dopustit na chůzi. :-) Doporučiji všem chodit, chodit a chodit. Ale o odbornější pohled na pro Vás optimální pohyb konzultujte s trenérem. 4.10.2013 12:08
OTÁZKA: Dobrý den paní psycholožko, Od dětství jsem si na jídle hodně zakládala, bylo to jedno z mých největších potešení. V pubertě, kdy mě mamka upozornila, že pokud budu takto jíst, budu tlustá, jsem začala držet různé diety. Poté se ve mně něco zvrtlo a začala jsem se nezřízeně přejídat, celý den jsem myslela pouze na jídlo, měla jsem skutečně závislost, to se střídalo se dny, kdy jsem hladověla. Postupem času jsem se s tímto problémem učila pracovat a dnes asi po deseti letech mohu říct, že jsem se naučila s tímto žít. Že jídlo je pro mne celoživotní boj a sebeovládání, jelikož i jíst normálně je pro mě náročné uplně stejně jako držet dietu. Letos se mi ještě k tomu vyvinula panická porucha, která se váže na strach, že jakmile se přejím, umřu, udusím se...atd. Nevím, zda je mi po přejedení skutečně tak špatně fyzicky, nebo si ty pocity vyvolávám pouze ve svojí hlavě a fyzicky se projevují až díky tomu. Chtěla jsem se zeptat, zda se dá s tímto problémem něco dělat. Děkuji za odpověď Kamila
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Dobrý den, myslím, že se s Vaším trápením dá něco dělat. Ale budete-li s ním bojovat sama, bude to moc těžké. Proto doporučuji vyhledat zkušeného psychologa, psychoterapeuta, který má zkušenost s léčením panické poruchy i fobií (neopodstatněných strachů). Váš problém není ani tolik o výživě a hubnutí, ale o psychice, proto neváhejte a oslovte psychologa. 4.10.2013 19:57
OTÁZKA: Dobrý den, jak se ,,přes hlavu,, donutit ke cvičení? Děkuji Lucie
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: zkuste najít takový pohyb nebo takové cvičení, které Vás bude bavit. Pokud člověk vyloženě netíhne k pohybu nebývá pro něho snadné se mu začít z ničeho nic věnovat. Proto se nenechejte zaskočit tím, že Vás některé cvičení nebaví a chvíli hledejte pro Vás ten správný. A když ani tak Vás žádné cvičení nevezme za srdce, nezoufejte a začněte víc chodit. 4.10.2013 20:00
OTÁZKA: Dobrý den, začala jsem přibírat po dětech, už nemám tolik času se věnovat sama sobě. Chodím do práce, mám dvě malé děti a už mi na nic nezbývá síla ani čas. Máte nějakou radu, jak to změnit? Díky moc. Jana Jana
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Bohužel nemám žádnou zázračnou radu, krom obecné pravdy, že všechno chce svůj čas. Proto pokud opravdu stojíte o udržení váhy, znovu se podívejte na Váš rozvrh a zkuste pro sebe čas i energii najít nebo ten, který Vám zbývá alespoň co nejefektivněji využít. Čas i síly jsou omezené a pokud na něco opravdu nezbývají, pak je dobré přijmout fakt, že je určitě vynakládáte na to, co je pro Vás podstatnější. 4.10.2013 20:09
OTÁZKA: Dobrý den, před šesti lety se mi povedlo zhubnout 12 kg, měla jsem pocit, že tím správným způsobem (úbytek 2 kg/měsíc) v průběhu půl roku - přidala jsem více pohybu, upravila jídelníček - podle rad, které tehdy vycházely v MF dnes. Pak nastal zlom, nechtěně jsem přibrala na dovolené, když jsem si více "dopřávala" a od té doby se mi nedaří znovu se odhodlat hlavně psychicky, abych znovu začala. Jsem na vyšší váze, než s kterou jsem tehdy začínala. Jak nastartovat ten proces, kdy mi to v hlavě "docvakne" a změním životní styl? Přitom teoreticky vím, co všechno bych měla dělat a jak, i to, že pro své zdraví a osobní spokojenost udělám nejlépe, když zhubnu. Navíc jednou se mi to už podařilo... Děkuji za odpověď Boubelka
Psycholožka Marta Boučková ODPOVĚĎ: Je pro mne těžké odhadnout, co Vám brání v novém nastartování hubnutí. Mohu jen napsat, že i odhodlání potřebuje u někoho uzrát. A když už zraje příliš dlouho, je to právě ten případ, kdy je dobré využít psychologa a zkusit si s ním popovídat o své chuti-nechuti hubnout. Je to jediná možnost, která mne napadá která by Vás mohla posunout k odhalení tajemství, jak to s tím Vaším hubnutím vlastně teď je. 4.10.2013 20:15

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.