OnaDnes.cz

On-line rozhovor s psychologem Václavem Mertinem

Dětský psycholog Václav Mertin
velikost textu:
vydáno 8.3.2013 10:55
Na otázky kolem školní zralosti dětí se ptejte dětského psychologa Václava Mertina.
OTÁZKA: Když se syn narodil v září tak bude mít automatický odklad? nebo by mohl i v těch 6letech do školy nastoupit.Děkuji Zuzka
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, jestliže synovi bude šest let teprve v září, tak podle zákona zahájí povinnou školní docházku v roce 2014, tedy za rok. Žádný odklad proto není potřeba. Jedině, že byste chtěli, aby nastoupil dřív, tak byste museli žádat a zařizovat odborná doporučení. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:04
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, ve školce mi řekli, že můj syn, narozený na konci srpna, je dost zralý na školu a divili se, že mu chci dát odklad. Psycholožka i pediatrička, se kterými jsem o tom však radila říkaly, že je to jasný odklad. Je možné, že školkové učitelky, které se s dítětem vidí celý den, na to nemají správný názor nebo je to spíš zájem školky o nové místo? Zdena
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, není vždy tak důležité, kdo vyjadřuje názor, ale co nám konkrétně sděluje. Co vede paní doktorku a paní psycholožku k závěru, že by doporučovaly odklad. Na čem zakládají paní učitelky (na rozdíl od obou výše jmenovaných znají syna důkladněji) doporučení, aby šel do školy. Pokud vím, školky jsou zatím spíš plné, tak nevím, jestli to může hrát roli. Já jsem spíš opatrný, přál bych všem dětem, aby se jim ve škole vedlo co nejlépe, takže bych byl spíš pro odklad. Paní učitelky ve školce určitě nemají absolutní jistotu, že synovi se povede dobře. Mohou sice říct, že nebudete mít absolutní jistotu ani za rok, přesto vyzrálejší děti zvládají požadavky školy po většině stránek lépe. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:08
OTÁZKA: Je to pravda, že chlapci dozrávají později? V čem se to projevuje a proč to tak je? Děkuji. Jan Honza
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, Jane. Opravdu se to často uvádí. Ovšem zřejmě výstižnější je, že jejich zrání probíhá trochu jinak. Z hlediska požadavků školy mají delší dobu méně vhodné charakteristiky. Nebývají tak soutředění, podrobíví, pilní, svědomití, hůře se vyjadřují, nedbají tolik na vnější úpravu různých projevů (např. sešitů), mají mnoho zájmů - plnění požadavků školy mezi ně tolik nepatří. Atd. V praxi si všímáme toho, že rozdíly se v průběhu školních let vyrovnávají a na vysokých školách už to asi tak vidět není. Kluci a holky jsou jiní (zaplaťpánbůh za to) - tato rozmanitost je někdy úžasná, výhodná, někdy může dělat problémy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:13
OTÁZKA: Dobrý den, syn šel do I.třídy v 6,5 letech a docela se ve třídě "nudil", ačkoliv nebyl žádný "Einstein" :-). Dceři bude 6 let v září a nevím, jestli bude pro ni lepší ji dát v těch 6 letech nebo počkat do jejich téměř 7 let. V porovnání se synem je "klasická" holčička, pečlivá, bystřejší, udrží pozornost, na školu si hraje už teď :-). Opravdu nevím, nechci, aby se ve škole trápila (půjde-li v 6 letech) nebo nudila (půjde-li v téměř 7 letech). Děkuji za radu. Ella
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, částečně záleží na dceři, částečně na vás a hodně na paní učitelce v první třídě. Každé dítě snáší jinak skutečnost, že musí částečně dělat věci, které už zná. Na vás záleží, jestli ji zaměstnáte jinými aktivitami, když půjde tak, jak má a jestli ji stejnými aktivitami budete "zatěžovat" až by za rok šla do první třídy. Úplně nejvíc však podle mého názoru záleží na paní učitelce. Jestli ji dokáže zaměstnat přiměřenými aktivitami, aby se nenudil. Víme že to do značné míry jde. Některé učitelky si to trochu zjednodušují a se všemi dětmi dělají totéž a to pak je pro ně nuda. Obecně zastáváme názor, že méně škodlivé je, když se dítě trochu nudí, než když obtížně zažívá trápení ve škole. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:18
OTÁZKA: Mému synovi byla diagnostikována zkřížená lateralita, pravá ruka a levé oko, co to přesně znamená a je to důvod k odkladu? Děkuji. LK Lenka K.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, znamená to, že dominantní je pravá ruka a dominantní je levé oko. Má se za to, že by tato varianta mohla dělat neplechu při učení čtení a psaní (tzv. vizuomotorická koordinace). Já osobně tento názor nezastávám a pokud by se mělo jednat o jediný důvod odkladu, tak bych ho nedoporučil. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:20
OTÁZKA: Je jednani, kdy se dite, jinak sikovne a inteligentni, chova v kolektivu samotarsky, izoluje se a nedovede se prizpusobit spolecnemu rezimu ve skolce, duvodem pro odklad? Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by mu to mělo dělat problémy při osvojování učiva, spolupráci s učitelem i s dětmi, tak bych skoro řekl, že ano. Ovšem velmi záleží na kontextu. Jsou děti, které prospívají velmi dobře, jen nejsou příliš společenské (někdy se podobně projevují i rodiče) - pak bych odklad nedoporučoval. Významnější je, že se zatím nedokáže přizpůsobit režimu ve školce. Patrně tam nechodí první týden, takže informace už mají svou váhu. Kvůli tomu bych asi odklad podpořil. Pokud hledáte důvod pro odklad, pak by se jednalo o sociální nezralost. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:24
OTÁZKA: Je jednani, kdy se dite, jinak sikovne a inteligentni, chova v kolektivu samotarsky, izoluje se a nedovede se prizpusobit spolecnemu rezimu ve skolce, duvodem pro odklad? Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Jano, soudím, že jsem Vám už odpověděl. Václav Mertin 8.3.2013 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, máme dceru narozenou 12. 9. Je možné, dítě nastoupilo do první třídy v necelých 6 letech? Nechceme nic lámat přes koleno a tlačit ji tam mermomocí, ale pokud by na to z vývojového hlediska měla, tak proč tomu nenechat volný průběh a lámat to přes koleno i obráceně. ;-) Díky za odpověď. Tomáš
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Tomáši, je to možné. Dokonce "moudří" úředníci nedávno souhlasili s tím, aby mohly do školy nastoupit děti, kterým bude šest let o devět měsíců později než Vaší dceři (tedy termín je 30.6.). Při rozhodování rodičů (a platí to samozřejmě i pro odborníky) je třeba vzít v potaz nejen kognitivní vyspělost, ale i vyspělost somatickou (aby jí neutelky ostatní děti), zdravotní stav, sociální vyspělost, vyspělost zájmů apod. A v neposlední řadě i složení dětí v první třídě a charakteristiky paní učitelky. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:28
OTÁZKA: Jak byste obecne zhodnotil odbornou uroven rozhodovani lidi, kteri rozhoduji o tom zda je nebo neni dite zrale na skolni dochazku. Mam na mysli konktretne lidi, kteri prakticky doporucuji rodicum odklad skolni dochazky. Dekuji Martin
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Martine, abychom si rozuměli rozhoduje pan ředitel školy na návrh rodičů. Vy ale chcete hodnotit odborníky, kteří podporují rozhodování rodičů. Vy víte, že žádný takový obecný odborník neexistuje. Nicméně zkuste si představit, že máte jako odborník rozhodnout. Na základě vyšetření znáte jakž tak dítě, ovšem vůbec neznáte kontext, ve kterém se bude dítě vzdělávat, tedy rodiče, učitele, třídu, do které bude dítě chodit. Můžete mít jistotu, že dítě bude dobře prospívat? Zcela jistě ji mít nebudete. Úkol poradenství i medicíny je chránit maximálně dítě. Proto se nedivím, že odborníci jsou konzervativní a v případě sebemenší nejistoty spíše rozhodují ve prospěch odkladu. Jednoznačný názor mívají odborníci, kterým neprošel "rukama" ani jediný klient. Ovšem, když získáte zkušenost, jak snadno se můžete nestrefit svým doporučením (právě proto, že neznáte všechny okolnosti), tak byste byl asi taky velmi opatrný. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:35
OTÁZKA: Dobrý den, ačkoliv byla v době mé školní docházky již poměrně rozšířená snaha zachytit u dětí různé poruchy typu dyslexie nebo dysgrafie, nepamatuji si, že by tito žáci měli nějaké speciální úlevy. Spíše byli vedeni k většímu úsilí a snaze s hendikepem bojovat. Dnes pozoruji opačný trend. Diagnoza často funguje jako omluva, či spíše výmluva, proč se neučit, neumět psát apod. Pozorujete ve své praxi něco podobného? Do jaké míry má šanci na zlepšení dítě, kterému se rodiče v tomto ohledu nejsou ochotni věnovat? Děkuji. budulinek
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, vcelku s Vámi souhlasím. Na úlevách jsme se podíleli i my odborníci. Zkuste se podívat kolem sebe do světa odborného a uvidíte, že dnes jdeme cestou modifikací, tedy takových úprav podmínek, aby i postižený jedinec mohl zvládnout požadavky jako ostatní (takže mu třeba zvětšíme písmo, umožníme, aby se dostal do třídy, prodloužíme čas na matematický test, když žák blbě čte apod.). Nemůžeme dítě trestat za něco, za co nemůže a co jsme mu nepomohli odstranit (např. jsme ho nenaučili číst). Jinak opravdu apelujeme na dítě, rodiče i učitele, že každý hendikep nás musí vést k mnohem intenzívnější práci a pomoci dítěti než když jde všechno samo. Jenže teď to chce trochu času, abychom všechny přesvědčili, že dítěti ublížit nechceme, nechceme ho vyhazovat ze školy..., ale chceme, aby se naučilo, co je třeba. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:40
OTÁZKA: Není odklad docházky jen nějaký moderní výmysl? Je mi 47, za nás to nebylo, jsem červencová a taky se mi nic nestalo, když jsem šla do školy v čerstvých šesti letech jako nejmladší ze třídy. Helena
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdyby školství otevíralo náruč všem dětem, všem bez rozdílu umožnilo, aby se zdárně a radostně rozvíjely, pak máte zcela pravdu. A pár odkladů by mohlo být vyhrazeno pro mimořádné případy. Jenže tolik odkladů, kolik máme v posledních letech v ČR, nám nedává dobré vysvědčení. Jak říkali již dávno kolegové z Anglie pokud "odpadá" moc dětí (v našem případě jde o počet odkladů), tak to nevypovídá o populaci, ale o školském systému. Před čtyřiceti roky už odklady školní docházky existovaly, je pravda, že např. v Praze jich v té době (1975) bylo asi 3 %. Jinak je škoda, že čas nedovolí rozebrat, proč doc. Jirásek přišel v první polovině 60. let s myšlenkou, že existují děti, které neprospívají proto, že jsou třeba pracovně, sociálně nezralé. Takže pak dostanou pětku (což má odrážet úroveň znalostí např.) proto, že se dostatečně nesoustředí. Za rok jsou stejně chytré, ale už dozrály, lépe se soustředí a tak dostanou třeba dvojku. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, v PPP chtějí, aby ředitelka školky k testu zralosti poslala předškolní dotazník. Co je to? Co v něm učitelky o dítěti píší? A mohou do něj rodiče nahlédnout? Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Petro, kdyby mohl psycholog jít do školky a strávit tam nějaký čas (nestačí hodina), tak by si na projevy dítěte, jeho chování atd. udělal vlastní názor. Vzhledem k tomu, že to není možné, tak žádá učitelky o stejné informace. Nevidím nejmenší důvod, proč byste dotazník nemohla vidět. Rodič má právo vidět všechno, co se týká jeho dítěte (s výjimkou mých osobních poznámek). Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:50
OTÁZKA: Co přesně musí dítě znát a jak se chovat, aby se dalo řít že je zralé na školu? Děkuji. Fiona
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, věřím, že rozumíte, že nemohu přepsat celou knihu. Na stránkách ministerstva školství visí Desatero pro rodiče předškolních dětí (asi se to jmenuje trochu jinak), kde se podrobně uvádí, co je třeba. Myslím, že to je někde v sekci předškolní vzdělávání - určitě se na to podívejte. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, pane doktore, mně se zdá, že syn, kterému bylo šest už v září, je na školu naprosto zralý. Existuje nějaký jednoduchý způsob, jak ho doma otestovat nebo vypozorovat, že tomu tak opravdu je? Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, představte si školu, její obvyklé požadavky (stačí, že jste chodila do školy a znáte je) a syna poměřujte podle nich (např. jestli vydrží, když ho něco moc nebaví, jak se vyjadřuje, jak kreslí...). Nestačí k tomu jednoduchý test, ale déledobější a systematické pozorování. Pro tento účel (jinak ne) srovnávejte svého syna s ostatními dětmi. Požádejte taky o vyjádření učitelky mateřské školy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:55
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by mne, jakou vahu by mel mit nazor samotneho ditete na odklad. Synovi se totiz ze skolky moc nechce, protoze tam na rozdil od skoly maji "spoustu hracek", na druhou stranu se ale sam chce ucit cist a psat, soustredi se vyborne atd., takze si rikame, ze by se mozna ve skolce nudil... Diky! Lenka
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, můj názor je, že dítě není s to vzít v potaz všechny okolnosti. Takže bych je vyslechl, vzal vážně, ale rozhodl bych sám. Kdyby se můj názor a názor dítěte neshodovaly, tak bych hledal co nejvhodnější vysvětlení, které by dítě pochopilo a které by případně mohlo sdělovat babičkám, kamarádům na písku. Ve vašem případě se můžete patrně odkázat na zákon a tak jako se musí jezdit vpravo, dávat v obchodě peníze, platit u pana doktora, platit daně atd., tak se u nás musí jít do školy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 11:58
OTÁZKA: Co si myslíte o přípravných třídách. Byla mé dceři doporučena. Slýchám protichůdné názory. Svatava
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, zvažte následující okolnosti: mateřská škola po odkladu se platí, přípravné třídy nikoli, velmi záleží na složení třídy, nejsem si jistý, že každé složení Vám musí vyhovovat, třída je ve škole, kde asi budete pokračovat - učitelé lépe znají vlastní požadavky a mohou tedy na ně dceru lépe připravit. Skutečnost, že slýcháte různé názory, mě nijak nepřekvapuje. Proto se musíte zajímat o konkrétní třídu a školu. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:02
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, jak zjistím, jestli je dítě zralé a jeho intelekt je dostatečně vyvinutý k tomu aby nastoupil do první třídy, když každý tvrdí něco jiného? Myslím tím - učitelé, psychologové a pedagogicko-psychologické poradny ?? :) Děkuji za odpověd Marie
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemám ve zvyku dělat si legraci, ale nejlépe danou skutečnost zjistíte ve chvíli, kdy dítě nastoupí do první třídy. Jinak každý z uvedených odborníků pracuje s určitým odhadem a pravděpodobností. Každý z nich vidí výsek faktů. Vzhledem k tomu, že zodpovědnost máte Vy, je to na Vás. Já Vám doporučuji pracovat se zkušenostmi z podmínek, které se co možno nejvíc podobají škole. Jestliže zjistíte, že v nich dítě uspívá, je větší pravděpodobnost, že uspěje i ve škole. Zdraví Václav Mertin Václav Mertin 8.3.2013 12:09
OTÁZKA: Dobrý den, syn je narozený v červnu, ale podle vaší definice pro odklad splňuje asi vše. Nicméně od září, kdy se ve školce intenzivněji začali na školu připravovat uvělal veliký pokrok a úkoly, které vypracovávají ho celkem baví a až na grafomotoriku je zvládá výborně. Měli bychom přesto zvažovat odklad? Děkuji Katka H. Katka
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Katko, samozřejmě nedělám propagaci odkladům, ale zvažujte dál. Představte si třídu, kde bude třicet dětí, šedesát procent žáků po odkladu, jedno dítě autistické, jedno na vozíčku a tři neklidné..., paní učitelka nastupující po škole. Pak bych šel buď do jiné školy nebo bych volil odklad. Neříkejte, že se to nestane, já jen co kdyby. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:11
OTÁZKA: Dobry den, kdyz jsem chodil na ZS a mel jsem potize s psanim, matka si se mnou sedla a do pul roku byly potize vyresene. Ted kdyz maji kamaradky ze ZS vlastni deti, tak prakticky kazda obdobna potize je dneska diagnostikovana jako naka nemoc nebo porucha. Je to normalni? Petr Vanecek
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den. Ne, normální to není. Už jsem na podobný dotaz odpovídal. Ale musím taky konstatovat, že existují i problémy, kde by ten půl rok intenzívnější práce Vaší maminky nestačil. A co pak? Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:13
OTÁZKA: Me deti v Aglii nastoupily do skoly ve skolnim roce ktery nasledoval po jejich ctvrtych narozeninach. V Cechach se ted hovori o posunuti dochazky z 6 na 7 let. Nemela by se spise prizpusobit skola a ucitele zakum nez diky odkladum obirat deti o jejich vrstevniky na ktere jsou zvykli z materskych skol? Eva
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, souhlasím s Vámi, že velmi záleží na podmínkách a požadavcích školy. Jsou české třídy, kam bych nedoporučil ani devítileté dítě, naopak za určitých podmínek je dítě zralé pro vzdělávání už právě ve třech, čtyřech letech. Jen se škola musí přizpůsobit možnostem dítěte. U nás to je stále nastavené obráceně, dítě se musí přizpůsobit požadavkům školy. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, slyšel jsem, že kluci zcela nedozrají nikdy, zatím u holek je duševní vývoj zcela ukončen ve třech letech věku a pak už se jen zvětšují. Jaký je Vás názor na tuto teorii? :-) bagr
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, jde o dobrý (nebo hodně blbý, jak chcete) bonmot, nejde o žádnou teorii. Takže můj názor je, že jde o blbost. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, odklad jsme řešili před 2 lety u syna (narozen 07/2004) ,nakonec po poradě v PPP jsme z důvodu logopedického problému souhlasili odkladem. Nyní u syna řešíme,že ve 2.třídě ho učivo nudí - zvládá ho - pracuje s učebnicemi pro 3.třídu(na popud tř.učitelky) a po konzultaci v PPP nám jako první řešení poradili přeskočení ročníku:)).Není to ani dotaz, jen konstatování vlastní zkušenosti. Děkuji. Iverta U. Iveta U.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdo pozorně čte, co píšu, tak musí vnímat, že pracujeme s pravděpodobností. A ta není nikdy 100 %. Takže někdy dojde k chybám. Přiznám, že zrovna tento týden jsem psal podobné doporučení dítěti v domácím vzdělávání a ukázalo se, že jsem mu doporučil odklad. Je ovšem pravda, že u domácího vzdělávání stejně pracují tak, jak dítě zvládá, takže si to nijak nevyčítám. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:22
OTÁZKA: Dobrý den, v důsledku odkladů a velmi různorodých názorů na jejich prospěšnost jsou první třídy velmi pestré co se věku žáků týká. Pro pedagoga to je nelehký úkol. Jaký je váš názor na řešení navrhované p. Chládkem - tedy posunout věk zahájení povinné školní docházky na 7 let věku dítěte? Naďa
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, můj názor není příznivý. Pokud by se odklad zakázal (a nemohly chodit děti mladší), tak by se třídy opravdu homogenizovaly. Pokud by se odklad nechal, tak by jich ubylo, ale podstata problému, o které jsem již psal (jak se škola staví k dětem, které mějí nejrůznější odchylky), by se nezměnila. Takže část populace by zase hledala možnost, jak zlepšit šance dětí. Neměli bychom také zapomínat na to, že existují určité historické souvislosti a jim šest let pro zahájení školní docházky docela vyhovuje. Kdyby se časem měla měnit doba zahájení povinné školní docházky (a změnila se dost škola), byl bych pro posun do pěti let. Zdraví Václav mertin 8.3.2013 12:27
OTÁZKA: Dobrý den, má na zralost dětí vliv jejich případný předčasný porod? Mám dvojčata narozená v červnu, ale na 30-tém týdnu. Uvažujeme o odkladu. Děkuji. Pavel Pavel
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den Pavle, může tomu tak být. Samozřejmě záleží na individuálním vývoji obou dětí a taky na podnětnosti prostředí, ve kterém se vyskytovaly. Automatický důvod to není. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:29
OTÁZKA: Pěkný den, pane doktore, je spatna grafomotorika duvodem k odkladu u syna narozeneho na konci kvetna? Vse ostatni - pismena, cisla, tvary, vypraveni zvlada vyborne. Dekuji za odpoved. Klara
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, výrazně špatná grafomotorika může být důvodem k odkladu (asi i v kombinaci s květnem). D"vod je prostý: škola (a někteří učitelé zvlášť) dbá na krasopis a jemnou motoriku, takže alespoň v prvních třídách může být osvojování psaní výrazný zdroj trápení dětí. Nezapomínejte, že škola často nehodnotí to, v čem je dítě dobré, ale obrázek si o něm vytváří podle toho nejhoršího. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:32
OTÁZKA: Dobry den, syn by mel nastoupit do skoly v zari 2014 ve veku 6 let a 1 mesic. Je bilingvni (cestina a anglictina). Muzete mi prosim poradit, na co se zamerit pred zapisem, koho navstivit apod. dekuji za odpoved Tereza Tereza
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, už jsem v zásadě odpovídal. Zaměřte se na požadavky české školy, které znáte ze svých zkušeností - sedět v klidu na zadku, mlčet, když je třeba, odpovídat na vyzvání, maximálně se snažit na pokyn... A tyto dovednosti pak podporujte a rozvíjejte. Pokud mu vyberete školu, kde budou jiné požadavky, pak trénujte trochu to, co požaduje tato škola. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:36
OTÁZKA: Dobry den, syn by mel nastoupit do skoly v zari 2014 ve veku 6 let a 1 mesic. Je bilingvni (cestina a anglictina). Muzete mi prosim poradit, na co se zamerit pred zapisem, koho navstivit apod. dekuji za odpoved Tereza Tereza
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Už jsem odpověděl. vm 8.3.2013 12:36
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak si myslíte,že by děti ovlivnilo, kdyby měli začínat školu až od 7 let? Byl by to pro děti pozitivní přínos do jejich praktického života, nebo naopak by jim to mohlo narušit jejich vzdělávací dráhu, v tom smyslu, že by se třeba učili pomaleji? Já si doposud myslela, že děti celkově, jsou schopni vnímat, lépe a rychleji se učit již ve věku 5 let. Přijde mi, že když se budou učit v 1. třídě psát až v 7 letech, tak jim to snižuje nějaké to procento na rozvíjení svých kogentních kapacit a potenciálu. Co je na tom pravdy? Děkuji za odpověď. Magdaléna K. Anonym
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Magdaléno, na vstup do školy od sedmi už jsem reagoval. Pokud jde o snižování kognitivních schopností, tak byste měla pravdu u mě, ale ne už šesti nebo sedmiletých dětí. U nich naopak dochází k obecnému rozvoji, takže sedmileté by řadu požadavků plinily lépe. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:39
OTÁZKA: Dobrý den, mám asi podobný problém jako v předchozím dotazu, mám syna narozeného 31.8. ... ve školce by byli spíše pro odklad, přestože je ve všem hodně šikovný, prý je ale na něm vidět, že by si ještě potřeboval hrát, a také je hodně drobný. Při zápise ho testovala velmi zkušená pí uč., která tvrdí, že by to na odkald vůbec neviděla. Mám z troho hodně zamotanou hlavu, nechtěla bych synka brzdit v rozvoji, ani ho zbytečně brzy trápit povinnostmi... Ještě jsme objednaní do PPP, záleží pouze na jejich rozhodnutí, nebo mám jako rodič možnost to ovlivnit? Anonym
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud syna paní učitelka od zápisu také bude učit, tak bych jí dost věřil. Ona totiž pak udělá všechno pro to, aby se ukázalo, že to syn zvládne. Jenže ona ho může mít jeden rok a co pak? Je také možné, že ho mít vůbec nebude. Navíc, učitelé se vůbec nemají vyjadřovat k odkladu, mají sdělovat, co dítě umí, zvládá a kde by možná stálo za to ještě na rozvoji zapracovat. Takže když uvádíte datum nar., hravost (a koneckonců i fyzický vzrůst), bral bych to hodně vážně. Vzhledem k tomu, že povinná školní docházka je ze zákona, tak Vám ji nikdo nemůže zakázat (tedy ani poradna). Opačná varianta záleží na Vás, jak byste přesvědčil poradnu o tom,že je sice hezké, že syn je šikovný..., ale je hravý, atd. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:45
OTÁZKA: Dobrý den, máme chlapečka, který je narozený v červenci. Je údajně hodně nadaný, všichni ho chválí i ve školce, jenom mám pocit, že se např. doma moc nesoustředí. Nevydrží např. nějakou dobu malovat. Odbíhá, poskakuje. Má sice ještě rok čas do školy, ale jeho koncentrace není dlouhodobá. Děkuji Andrea
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, mám dva podněty pro Vaše rozhodování. Jednak se na soustředění ptejte i ve školce. Možná jen máte nepřesné oko. Možná ve školních podmínkách pracuje velmi dobře. Druhá věc, že všechno se dá cvičit a trénovat. Nebavme se o tom, kolik se toho dá nacvičit a změnit, ale rozhodně bych délku soustředění u syna podpořil. Cvičení na rozvoj pozornosti a soustřední je mnoho, mrkněte se v knihovně nebo v knihkupectví. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:47
OTÁZKA: Dobrý den, dcera je narozena v září 2008. Je velmi šikovná, fyzicky vypadá i o dva roky starší.Chtěli bychom jí dát do první třídy již od září 2014.Už nám to navrhovala i dětská lékařka. Chtěla bych se tedy zeptat, jaká všechna potvrzení či vypsání žádostí musíme doložit. Děkuji za Vaši odpověď. Michala
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, věřím, že to nepletu, ale musíte si dát žádost jako rodiče a vedle paní doktorky potřebujete vyjádření školského poradenského zařízení (ve Vašem případě asi pedagogicko.psychologické poradny). Zdraví Václav mertin 8.3.2013 12:50
OTÁZKA: Dobrý den, můj syn byl u zápisu úplně jiný, než jaký bývá doma, ve školce. Odmítal kreslit a odpovídat na otázky, proto paní učitelka navrhla odklad. Přitom na druhé straně je syn šikovný a chytrý. Jak může cizí člověk během 15-20 minut ohodnotit cizí dítě a říct ANo / NE pro odklad / přijetí? Děkuji Petra Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, paní učitelky nemají co děti testovat ani "rozhodovat" o odkladu. Je povinná školní docházka, škola má dítě zapsat, nanejvýš doporučit rozvíjení v určité oblasti, návštěvu logopeda... I zkušená paní učitelka patrně hodně překročila své kompetence. Souhlasím s Vámi, že z 20 minut nelze dělat závěry na to, jak bude dítě pracovat po týdenním pobytu ve škole. Na druhé straně je to pro vás dobrá informace. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:55
OTÁZKA: Dobrý den, syn má v pěti letech diagnostikováno ADHD, po čase se špatně soustředí, je nepozorný a zlobí, ale jinak je podle psycholožky na svůj věk nadprůměrně inteligentní podle výsleků odpovídá tak na 7 let, zato emočně je podle psycholožky na úrovni 3-4 letého dítěte (vzteká se, ve velkém kolektivu zlobí, musí být po jeho, všude chce být první, mluví hlasitě, lítá, provokuje apod, kvyůli tomu má i problémy s vrstevníky). Máme strach, že až příští rok půjde do školy, bude mít velké problémy. Dá se s tím něco dělat, máme na to ve škole či při zápisu dopředu upozornit? Znáte v Praze nějakou školu, kde to s takovými dětmi umí? Děkuji! Ivana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, mám zkušenosti, že ve školách, které o sobě prohlašují, že integrují podobné žáky, velmi záleží na konkrétních učitelích. Proto bych doporučil začít už teď sbírat informace o školách, které jsou kolem vás a pokud budete spokojená, tak je kolem zápisů začněte obcházet a zajímejte se o to, kdo tam bude učit, snažte se ho vidět v akci (samozřejmě nemůžete všechny, tak jenom ty, kteří projdou do užšího výběru), zajímejte se o to, jak on či škola pracují s dětmi s ADHD. Pokud se pro školu rozhodnete, informace bych netajil. Samozřejmě i syn bude zrát a trochu můžete trénovat. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 12:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se za nezralost považuje to, že se dítě (kluk) špatně orientuje v časoprostoru. Špatně rozumí už základním pojmům zítra, včera, odpoledne apod. V květnu mu bude 7 let a stále tyto pojmy špatně zvládá. Do školy už chodí. V kolika letech by měl chlapec takové pojmy zvládnout? Děkuji Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by to byl jediný "nedostatek" syna, pak je to malinká zvláštnost, se kterou se dá dobře žít. Děti už uvedené pojmy zvládají obvykle v dřívější době. Nezbývá Vám nic jiného než to syna naučit - v nejhorším to bude trvat trochu déle. Orientace v čase je nepochybně dost důležitá. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:01
OTÁZKA: Co je podle vás rozhodující vlastnost/schopnost dítěte, která určuje školní zralost? Schopnost udržet pozornost? Petra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, zejména první třída není tolik o kognitivních schopnostech, ale o dovednosti vydržet, soustředit se, respektovat pokyny a slovně se dobře vyjadřovat. Takže při hledání odpovědi na otázku, zda je vhodná škola či odklad, pátrám právě po těchto charakteristikách Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:03
OTÁZKA: Dobrý den, mají děti s odkladem větší šanci dostat se na 8letá gymnázia vzhledem k tomu, že jsou o rok starší? A druhá otázka - dcera má diagnostikovaný selektivní mutismus, ale v rámci předškolácké přípravy ve školce je jedna z těch dětí, které plní úkoly správně. V komunikaci se zlepšuje, nechci ji brzdit. Jaký je Váš názor? Děkuji za obě odpovědi. Jana M. Jana M.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, v jedné knížce autora Gladwella se lze dočíst, že výhoda věku se týká i sportovců (kolektivních sportů). Platí to i pro školy. Takže odpověď zní: ano. Nevím, na co se ve druhém dotazu ptáte. Jestli jde o odklad, tak moc záleží na paní učitelce, kterou bude mít v první třídě. Pokud s dcerou nebude mít problém, tak je škoda, aby byla ještě doma. Hledejte tedy vhodnou paní učitelku. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:07
OTÁZKA: Dobrý den, mohu se zeptat, zda-li v případě dětí ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí může být odklad nástupu do ZŠ ku prospěchu, nebo naopak může prohloubit nedostatečný sociální a kognitivní vývoj dítěte? Na MŠ se snáší zároveň velká spousta kritiky, že se nejedná o vzděláváací instituce, ale hlídací. Je to odůvodněné? Děkuji. S pozdravem, Filip R. Filip
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, dětem ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředi pobyt ve školce nebo ve škole nahrazuje leckdy nedostatky v rodině. Takže problém je, pokud nechodí nikam. Možná jste zaregistroval inovativní návrhy, že by i mateřská škola (poslední rok) měla být povinná. Důvod pro to jsou zejména děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. U nich bych skoro souhlasil, u ostatních ne. Mateřská škola je jiná než základní škola, ale jde o vzdělávací instituci. Hlídací instituci podporují politici, protože pak by bylo možné nacpat třídy k zalknutí, zatímco plnit požadavky vzdělávací instituce vyžaduje mnohem lepší podmínky. Zdraví Václav Mertin Zdra 8.3.2013 13:11
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, synovi (v dubnu 6) byl doporučen odklad z důvodu nezralosti zejména v oblasti neuropsychické a pracovní, je hyperaktivní. Snažíme se zorientovat v nabídce potravinových doplňků, prozatím bere rybí olej omega 3. Neznáte prosím nějaký doplněk pro hyperaktivní děti, který by pokryl komplexně zvýšenou potřebu hořčíku, vápníku a dalších potřebných látek pro činnost nervové soustavy? Případně nějaké bylinné preparáty na mírné zklidnění, které se u těchto dětí osvědčují? Děkuji Vám za odpověď a jakoukoli radu v naší situaci Andrea
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, odpusťe, nevím. Jako psycholog hledám v oblasti psychologické. Proti těmto přípravkům nejsem (když už nepomohou, tak patrně neublíží), ale neumím je. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:12
OTÁZKA: Dobrý den. Vím, že "logopedická zralost" je pro první třídu velice důležitá. Syn - předškolák zatím nezvládl R a Ř, k odborníkovi chodíme. Z domácích rozhovorů i logopedických her vím, že si velmi dobře uvědomuje rozdíl mezi R a jeho L (např. hrad-hlad). Přesto si nejsem jistá, jak hodně by ho to ovlivňovalo v 1. třídě, pokud by to do té doby nezvládl. (Bohužel se nácviku spíše brání...). Prosím o Váš názor, děkuji. Ludmila Ludmila Vlachová
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by se jednalo pouze R,Ř, tak se to z hlediska vzdělávání bere spíš jako kosmetická "vada", ale samotnému učení to patrně nijak nevadí. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 13:14
OTÁZKA: Vážený pane doktore, potřebuji si udělat pořádek ve svých emocích a chci se správně rozhodnout. Syna do školy na zápise přijali. Teprve poté mi školka řekla, zda uvažuji o odkladu šk.d. z důvodu ne inteligenčního, ale nezralého sociálního chování: na děti je direktivní, vyčnívá nad 30 dalšími dětmi a ony si s ním nerady hrají. Byla to pro mě nová informace, řekla jsem si, že na základě této situace nepovažuji za důležité, zda do školy půjde letos nebo za rok a byla nachystána k odkladu. Nechtěla jsem situaci podcenit a postupně navštívila 2 PPP. Obě byly jednozačně pro nástup nyní. Direktivní a tvrdohlavý je, sama jsem vška nikdy nepozorovala, že by syna děti nebraly, ani na hřišti, ani ve skautu či plavání. Ráda bych se rozhodla správně (tudíž ve prospěch syna), ale mám v tom takový zmatek, že momentálně nevím, ke které variantě se přiklonit. Co si o té rozporuplnosti odborníků myslíte? Děkuji, Gabriela, Brno. Gabriela
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, po přečtení Vašeho dopisu se také spíš klonim k názoru, že by syn měl jít do školy už teď. Samozřejmě uvedené charakteristiky mu občas mohou komplikovat život, ovšem nejsem si jistý, jestli za rok nebude ve vztahu k menším dětem ještě direktivnější. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 15:11
OTÁZKA: Dobrý den, mám syna, kterému bude 6 let v květnu. Přemýšlím o odkladu školní docházky z těchto důvodů: předčasný porod o jednen měsíc, úzkost z nového kolektivu a vůbec z nových věcí, pohybová nevyzrálost. Co se týká soustředění, počítání a schopnosti vydržet déle sedět to Toníkovi problémy nedělá. Jsem na vážkách, co by bylo pro něj lepší. Jsme sice objednaní do poradny, ale nejsem si jistá, zda by nám dva různí psychologové neporadili každý jinak. Děkuji za odpověď Marta Hošková
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdybych měl střihnout od boku na základě toho, co jste napsala, byl bych spíš pro odklad. Uvedu Vám s jakými informacemi pracuji: květen, je tedy mladší, kluk - kluci to mají v českém školství o něco složitější, školství je víc nastaveno na holky, pohybová nevyzrálost - obratnost, šikovnost je v tomto věku velmi důležitá, mnohem víc než kapacita intelektová, nejistota z nových věcí. Přiliš nevycházím z předčasného porodu (možná ne zcela oprávněně). Přečtěte si ještě další odpovědi, protože vždycky jdete do nejistoty. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 15:15
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, máme bilingvního syna nar. koncem března 2008, chodí do předškolní třídy školky a rádi bychom aby začal školu v září. Navštívil ped.psyc. poradnu a mám z toho výsledku velmi smíšené pocity. Ve všem obstál, má širokou slovní zásobu bez vad řeči a rozhled, sám si vyhledává činnost - malování, úkoly... Přesto však paní psycholožka nedoporučila protože není narozen v září. Navíc mi řekla, že se pravděpodobně naučí číst než půjde do školy a s tím prý už si ve škole poradí. Sezení trvalo místo plánované hodiny až hodiny a půl pouhou půlhodinu, protože mám pocit, že se rozhodla kvůli datumu narození. Zajímal by mě Váš názor. Máme navštívit pro srovnání jinou poradnu? Děkuji za odpověď Š.Gill Šárka Gill
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, jestli umím dobře počítat, tak mu bude šest let až ve druhém pololetí první třídy. Nejsem pro experimenty na dětech, ale někdy život sám něco vyzkouší, takže se pak můžeme poučit. Já rozumím psycholožce, že byla zdrženlivá a že se tedy rozhodla nedoporučit. Píšete, že ve všem syn obstál a tomu věřím - v poradně se nedají zjistit všechny podstatné souvislosti. Jako rodič žijící v Čechách a posílající dítě do běžné školy, bych takhle předčasného vstupu nešel. A pokud se Vám to podaří, tak by mě zajímalo to, čeho já už se nedožiju, jak bude syn zpětně vzpomínat na první třídu, možná na celou základku. Ano, jděte ještě do jiné poradny. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 15:22
OTÁZKA: Dobrý den,syn narozen začátkem září,výborně mluví od 2 let,do 3 let uměl všechny písmena i R a Ř a slovní zásobu má dobrou,fyzicky vypadá na 7 let,zajímá se o písmenka,umí se podepsat.Kreslit začal až 5-ti letech,ale kresba už je srovnatelná z vrstevníky a teď ho malování baví.Brzy uměl jezdit na kole(v necelých 3 letech už bez pomocných koleček),na koloběžce,lyžovat.,od loňska umí i na bruslích.Když chce tak si povídá s každým,i sám oslovuje cizí lidi na ulici,mluví hodně a skoro pořád a o všem nahlas přemýšlí ,ale když nemá náladu tak neodpovídá nikomu a je tulivý a snaží se schovávat za rodiči.Když mu něco nejde,nebo se bojí že to nezvládne tak se rozpláče,nebo se začne vztekat a bojkotuje to.Je docela divoký a vše si musí osahat,ale taky umí být lítostivý.V noci občas mívá noční můry a docela špatně snáší změny.Byl by zralý do školy? A jak s ním "pracovat" doma aby případně za rok neměl ve škole problémy?Děkuji za odpověď Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud by převdládly divokost, vztek, bojkotování, pak by do školy neměl chodit. Pokud budou ve třídě takové podmínky, že bude pracovat, jak popisujete, tak bych neviděl problém. Ovšem přesto bych byl spíš opatrný a velmi pečlivě bych zvažoval vstup do školy. Je škoda pokazit šikovné děti. Jinak tipuju si, že za rok bude o rok starší, trochu dozraje a některé charakteristiky se zmírní. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:40
OTÁZKA: Dobrý den, syn se narodil 15.6.2007, zvykání na nový kolektiv a prostředí mu déle trvá, rozhodně není průbojný typ, na vše potřebuje svůj čas, učitelka ve školce doporučuje z důvodu, aby citově a sociálně dozrál odklad, znalosti, dovednosti a udržení pozornosti by asi zvládnul (koncem měsíce jsme objednáni do ped-psych. poradny). Je pravděpodobné, že se toto za rok změní? Jak odhadnout nebo na dítěti "otestovat", jestli pro něj bude lepší nastoupit s kamarády a nebo ho nechat ještě ve školce dozrát? Zvažuji, jestli pro něj nebude horší to zklamání, že ostatní "předškoláci" jdou do 1. třídy a on zůstane ve školce? Je možné na základě jedné návštěvy v poradně toto na dítěti poznat a rodičům doporučit, co bude lepší? Zuzana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, přiznám se, že s dětmi které byly sociálně a citově méně zralé, byly po odkladu velmi dobré zkušenosti. Ony prostě dozrály a to co vloni nebyly s to zvládnout, tak po ročním odkladu bez problému zvládaly. Jestliže budete přesvědčeni, že odklad je správně, tak přesvědčíte i dítě. I dítěti se dají věci vysvětlit tak, aby je pochopilo a hlavně, aby je mohlo sdělit druhým dětem, když bude potřeba. Pokud by se návštěva v poradně týkala pouze dítěte a nebyli jste tam vy, psycholog by neměl informace ze školky, tak se rozhoduje velmi těžce. Zejména v případech, které nejsou zcela jasné a jednoznačné. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:43
OTÁZKA: Dobrý den, dcera bude mít koncem července 6. Byly jsme kvůli nemoci až na dodatečném zápisu, který neproběhl nejlíp. Styděla se, špatně vyslovovala a úkoly, které by normálně udělala nezvládla. Bylo nám navrhnuto, jestli uvažujeme o odkladu. Dcera je velmi hravá, je dost živá a ráda vše organizuje, Co ji baví, to vydrží dělat velmi dlouho. Ale když má nějaký složitější úkol a nejde jí to, tak ho rychle načmárá a nesnaží se a nebo ho vůbec nedodělá. Je netrpělivá, zlobí se u her, když prohrává a nerada dělá to, co se jí zrovna nechce apod.... Chystáme se na logopedii a do poradny. Ve školce nám říkali, že si šance, že to ve škole zvládne je tak 50-50. Jaký je prosím váš názor? Doporučil byste raději odklad nebo ne? Děkuji Anonym
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: dobrý den, pokud by měly být šance půl na půl, pak bych neriskoval a šel bych do odkladu. Situace zápisu je mimořádná, takhle školní výuka neprobíhá, takže pokud se dcera jinak projevuje (ve školce a doma)aktivně, nestydí se, dobře vyslovuje atd., tak bych informace ze zápisu bral jen velmi orientačně - jako informaci, že se po nemoci chová v nové situaci tak a tak. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:46
OTÁZKA: Dobrý den, ve školce mi řekli, že bych měla dát synovi odklad, ale je březnový, takže mu bude v září už šest a půl a myslím, že i vyspělý a že by se ve školce nudil ještě další rok. Mám se na jejich doporučení vykašlat a dělat, jak mi velí instinkt (u zápisu jsme samozřejmě byli), nebo mi radíte ještě vyhledat odbornou pomoc dětského psychologa nebo v poradně? Děkuji, je všude tolik informací, ale jsem z toho spíš zmatená. Když jsem se ve školce ptala, proč si to myslí, žekli mi, že kluci by odklad potřebovali v podstatě všichni i ti dříve narození. Ale to mi přijde jako divný argument... Dana Z.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, je to Vaše dítě a zejména Vy (ne školka, nebo poradna) ponesete následky rozhodnutí. Jedině Vy máte právo se rozhodnout. Jestliže tedy myslíte, že výhodnější je vstup do školy, tak se můžete na všechna doporučení vykašlat a dejte syna do školy. Zákon a v něm obsažená povinná školní docházka má největší sílu. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:48
OTÁZKA: Dobrý den mám trochu jiný problém, mám dceru již v první třídě. U zápisu ani ve školce neříkali, že by nebyla zralá na školu. Nyní má paní učitelku, která mi již od prvního pololetí tvrdí, že má dcera poruchu učení, přitom jsem se dočetla, že to se pozná nejdříve v druhé třídě. Má sestra je učitelka také první třídy a říká. že je normální průměrný prvňáček, přesto jako jediná, ještě nepíše ve třídě perem už 3 neděle a mám dojem, že jí to hodně mrzí. V pololetí paní učitelka navrhovala 3 z Čj, nakonec jí dala z milosti 2 a ještě mě upozornila abychom jí za to nekárali. Tak nyní nevím jak mám postupovat. Děkuji Tereza Tereza Krejžíková
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, povinnost paní učitelky je pracovat s dcerou podle toho, co zvládá, co dokáže. Jestliže se dcera opožďuje, je povinností paní učitelky hledat podpůrná opatření, která by dceři pomohla dohonit to, co ještě neumí. Na to nemusí mít žádný papír z poradny. Ptejte se jí, co dělá proto, aby dcera měla jedničku z čj a aby uměla číst a psát. Určitě jí rádi pomůžete, ale vymyslet to musí ona. Kdybych chtěl být ironický, tak bych řekl, aby paní učitelka, když to ví, napsala dceři příslušný papír a na jeho základě vytvářela pro ni individuální vzdělávací plán. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:52
OTÁZKA: Hezký den, ráda bych se Vás zeptala na opačný případ: Synek se narodil až 10. listopadu, ale připadá mi - ve srovnání se sourozenci, že má zájem o hodně věcí, bystře uvažuje, rychle se učí nové věci, že by pro něj možná bylo škoda, aby ve školce strávil v podstatě rok navíc chozením na zahrádku.. Na druhou stranu bych ho nerada přetížila předčasně. Podle čeho bychom se měli rozhodnout, jestli se snažit nebo nesnažit o nástup do školy už před dovršením 6. roku věku? Děkuji za radu. Lisa
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, soudím, že syn chodí do předškolního oddělení. Jak se tam projevuje, co Vám říkají paní učitelky ve vztahu ke škole? Jestliže se nijak neodlišuje od spolužáků, pak bych navštívil poradnu. Pokud Vám učitelky vyšlou signál, že v některých oblastech nestíhá, pak bych ho nechal ve školce. Současně v tomto případě doporučuji rozvíjet syna i mimo školku. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:55
OTÁZKA: Dobrý den, mám holky - dvojčata narozená 16.7.2007. Měly by v září nastoupit do školy. Máme podánu žádost o posouzení školní zralosti u Pedagogicko psychologické poradny. Setkávám se s protichůdnými názory. Ve školce i ve škole (u zápisu) mi řekli, že jsou zralé. Dvě psycholožky mi nezvávisle na sobě a bez možnosti vyšetřit děti spíše doporučily nedávat děti do školy, neboť jsem jim sdělila, že jsou obě velmi drobné a nyní váží 15 kg. Zatím nechávám rozhodnutí do doby, kdy budu mít posudek z PPP, ale spíše bych je také nechala ještě rok ve školce. Můžete mi sdělit svůj názor - zejména na to, jak může "fyzická kondice" ovlivit jejich výkony ve škole. Ve školce pracují s paní učitelkou 1,5 hodiny a pak jdou ven a na jídlo..., takže je možné, že po celodenní výuce, pobytu v družině a večerním psaním úkolů, můžou být jejich síly snadno vyčerpány. Moc děkuji za odpověď. Věra, Třeboň Věra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Milá Věro, Vy se ptáte a současně si trochu odpovídáte. Fyzická kondice je pro školu důležitá. SEtkáváme se s tím, že prvňáci zase začnou po příchodu ze školy spát, že večer usínají dřív, že dospávají v sobotu neděli, že jsou častěji nemocné (protože unavený organismus je křehčí). Proto bych bral v potaz i fyzickou kondici. Samotná váha není rozhodující (možná jste oba rodiče také drobnější),ale vezměte všechny Vám známé fyzické okolnosti v potaz. Pro mě by to mohl být důležitý důvod - za rok určitě obě holky trochu zesílí. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:59
OTÁZKA: Nasemu Honzikovi bude v rijnu teprve 6, ma o tri roky starsiho bratra. Podle psycholozky inteligencne naprosto zraly, prekonal v testech 95% o rok starsi populace, pise, pocita. Jen neni moc velky a kresli osklive. Ve skolce je zoufaly, protoze pani ucitelky jsou line chodit ven a i rano pousti televizi. Podle nasich znamych, psycholozky a jeho budouci ucitelky v ZS nemame vahat, podle ucitelek ve skolce a pani doktorky mu krademe jeden rok detstvi. Vim, ze je to takhle tezke, ale budu vdecna za kazdou poznamku. Dekuji Jana, Liberec
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, co to je za větu, že mu "kradete dětství". Možná mu ho tou televizí kradou paní učitelky. Velikost jsem rozbíral v jiné odpovědi. Ošklivé kreslení může být problém - první třída na kreslení a ještě víc na hezké psaní dost dá. Záleží na paní učitelce. Jestliže ji znáte a víte asi, jak bude reagovat na jeho čmárání a tato reakce je uspokojivá, tak bych se nebránil. Je ale také fakt, že není žádný důvod pospíchat se zahájením formálního vzdělávání. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 17:05
OTÁZKA: Dobrý den, mám 6,5-letou dceru, která by měla jít letos do první třídy a teď chodí do přípravného nultého ročníku. Když se má něco naučit, zapamatovat, je to vždy velký problém, natož pak dál aplikovat jednoduché informace a zásady. Výborně ale hraje pexeso, hned ví, kde jaký obrázek je a je skoro neomylná. Co si o tom myslíte? A máte nějaký tip, jak by se tato schopnost dala využít a hlavně zaktivovat i při jednoduchém učení? Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, prvotní odpověď je, že existují rozmanité schopnosti a ty jsou v každém z nás na různé úrovni. Takže pak se může stát, že zraková paměť je úžasná, zatímco třeba prostorová představivost je slabší. Je ovšem pravda, že ke vzdělání je zapotřebí rozvíjet do určité míry všechny schopnosti. Tip bohužel nemám, nic mě už nenapadá. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 17:08
zpět na osobnost