On-line rozhovor s psychologem Václavem Mertinem

Dětský psycholog Václav Mertin
velikost textu:
vydáno 8.3.2013 10:55
Na otázky kolem školní zralosti dětí se ptejte dětského psychologa Václava Mertina.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. března 2013 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, ve školce mi řekli, že bych měla dát synovi odklad, ale je březnový, takže mu bude v září už šest a půl a myslím, že i vyspělý a že by se ve školce nudil ještě další rok. Mám se na jejich doporučení vykašlat a dělat, jak mi velí instinkt (u zápisu jsme samozřejmě byli), nebo mi radíte ještě vyhledat odbornou pomoc dětského psychologa nebo v poradně? Děkuji, je všude tolik informací, ale jsem z toho spíš zmatená. Když jsem se ve školce ptala, proč si to myslí, žekli mi, že kluci by odklad potřebovali v podstatě všichni i ti dříve narození. Ale to mi přijde jako divný argument... Dana Z.
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, je to Vaše dítě a zejména Vy (ne školka, nebo poradna) ponesete následky rozhodnutí. Jedině Vy máte právo se rozhodnout. Jestliže tedy myslíte, že výhodnější je vstup do školy, tak se můžete na všechna doporučení vykašlat a dejte syna do školy. Zákon a v něm obsažená povinná školní docházka má největší sílu. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:48
OTÁZKA: Dobrý den mám trochu jiný problém, mám dceru již v první třídě. U zápisu ani ve školce neříkali, že by nebyla zralá na školu. Nyní má paní učitelku, která mi již od prvního pololetí tvrdí, že má dcera poruchu učení, přitom jsem se dočetla, že to se pozná nejdříve v druhé třídě. Má sestra je učitelka také první třídy a říká. že je normální průměrný prvňáček, přesto jako jediná, ještě nepíše ve třídě perem už 3 neděle a mám dojem, že jí to hodně mrzí. V pololetí paní učitelka navrhovala 3 z Čj, nakonec jí dala z milosti 2 a ještě mě upozornila abychom jí za to nekárali. Tak nyní nevím jak mám postupovat. Děkuji Tereza Tereza Krejžíková
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, povinnost paní učitelky je pracovat s dcerou podle toho, co zvládá, co dokáže. Jestliže se dcera opožďuje, je povinností paní učitelky hledat podpůrná opatření, která by dceři pomohla dohonit to, co ještě neumí. Na to nemusí mít žádný papír z poradny. Ptejte se jí, co dělá proto, aby dcera měla jedničku z čj a aby uměla číst a psát. Určitě jí rádi pomůžete, ale vymyslet to musí ona. Kdybych chtěl být ironický, tak bych řekl, aby paní učitelka, když to ví, napsala dceři příslušný papír a na jeho základě vytvářela pro ni individuální vzdělávací plán. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:52
OTÁZKA: Hezký den, ráda bych se Vás zeptala na opačný případ: Synek se narodil až 10. listopadu, ale připadá mi - ve srovnání se sourozenci, že má zájem o hodně věcí, bystře uvažuje, rychle se učí nové věci, že by pro něj možná bylo škoda, aby ve školce strávil v podstatě rok navíc chozením na zahrádku.. Na druhou stranu bych ho nerada přetížila předčasně. Podle čeho bychom se měli rozhodnout, jestli se snažit nebo nesnažit o nástup do školy už před dovršením 6. roku věku? Děkuji za radu. Lisa
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, soudím, že syn chodí do předškolního oddělení. Jak se tam projevuje, co Vám říkají paní učitelky ve vztahu ke škole? Jestliže se nijak neodlišuje od spolužáků, pak bych navštívil poradnu. Pokud Vám učitelky vyšlou signál, že v některých oblastech nestíhá, pak bych ho nechal ve školce. Současně v tomto případě doporučuji rozvíjet syna i mimo školku. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:55
OTÁZKA: Dobrý den, mám holky - dvojčata narozená 16.7.2007. Měly by v září nastoupit do školy. Máme podánu žádost o posouzení školní zralosti u Pedagogicko psychologické poradny. Setkávám se s protichůdnými názory. Ve školce i ve škole (u zápisu) mi řekli, že jsou zralé. Dvě psycholožky mi nezvávisle na sobě a bez možnosti vyšetřit děti spíše doporučily nedávat děti do školy, neboť jsem jim sdělila, že jsou obě velmi drobné a nyní váží 15 kg. Zatím nechávám rozhodnutí do doby, kdy budu mít posudek z PPP, ale spíše bych je také nechala ještě rok ve školce. Můžete mi sdělit svůj názor - zejména na to, jak může "fyzická kondice" ovlivit jejich výkony ve škole. Ve školce pracují s paní učitelkou 1,5 hodiny a pak jdou ven a na jídlo..., takže je možné, že po celodenní výuce, pobytu v družině a večerním psaním úkolů, můžou být jejich síly snadno vyčerpány. Moc děkuji za odpověď. Věra, Třeboň Věra
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Milá Věro, Vy se ptáte a současně si trochu odpovídáte. Fyzická kondice je pro školu důležitá. SEtkáváme se s tím, že prvňáci zase začnou po příchodu ze školy spát, že večer usínají dřív, že dospávají v sobotu neděli, že jsou častěji nemocné (protože unavený organismus je křehčí). Proto bych bral v potaz i fyzickou kondici. Samotná váha není rozhodující (možná jste oba rodiče také drobnější),ale vezměte všechny Vám známé fyzické okolnosti v potaz. Pro mě by to mohl být důležitý důvod - za rok určitě obě holky trochu zesílí. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 16:59
OTÁZKA: Nasemu Honzikovi bude v rijnu teprve 6, ma o tri roky starsiho bratra. Podle psycholozky inteligencne naprosto zraly, prekonal v testech 95% o rok starsi populace, pise, pocita. Jen neni moc velky a kresli osklive. Ve skolce je zoufaly, protoze pani ucitelky jsou line chodit ven a i rano pousti televizi. Podle nasich znamych, psycholozky a jeho budouci ucitelky v ZS nemame vahat, podle ucitelek ve skolce a pani doktorky mu krademe jeden rok detstvi. Vim, ze je to takhle tezke, ale budu vdecna za kazdou poznamku. Dekuji Jana, Liberec
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, co to je za větu, že mu "kradete dětství". Možná mu ho tou televizí kradou paní učitelky. Velikost jsem rozbíral v jiné odpovědi. Ošklivé kreslení může být problém - první třída na kreslení a ještě víc na hezké psaní dost dá. Záleží na paní učitelce. Jestliže ji znáte a víte asi, jak bude reagovat na jeho čmárání a tato reakce je uspokojivá, tak bych se nebránil. Je ale také fakt, že není žádný důvod pospíchat se zahájením formálního vzdělávání. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 17:05
OTÁZKA: Dobrý den, mám 6,5-letou dceru, která by měla jít letos do první třídy a teď chodí do přípravného nultého ročníku. Když se má něco naučit, zapamatovat, je to vždy velký problém, natož pak dál aplikovat jednoduché informace a zásady. Výborně ale hraje pexeso, hned ví, kde jaký obrázek je a je skoro neomylná. Co si o tom myslíte? A máte nějaký tip, jak by se tato schopnost dala využít a hlavně zaktivovat i při jednoduchém učení? Jana
Dětský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dobrý den, prvotní odpověď je, že existují rozmanité schopnosti a ty jsou v každém z nás na různé úrovni. Takže pak se může stát, že zraková paměť je úžasná, zatímco třeba prostorová představivost je slabší. Je ovšem pravda, že ke vzdělání je zapotřebí rozvíjet do určité míry všechny schopnosti. Tip bohužel nemám, nic mě už nenapadá. Zdraví Václav Mertin 8.3.2013 17:08

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.