Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Očista těla po přejídání vás nezachrání, řekla nutriční terapeutka

aktualizováno  11:37
Pravidelná a pestrá strava je jednou ze zásad zdravého životního stylu. "To, co jednou zkonzumujeme a vypijeme musí náš organismus zpracovat. Žádná očista vám nepomůže," odpověděla v on-line rozhovoru se čtenáři nutriční terapeutka Tamara Starnovská.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

A dodala, že je dobré myslet i o vánočních svátcích už dopředu na to, aby jídlo bylo zdravé a lehce stravitelné.

„Vhodné jsou zakysané mléčné výrobky, zelenina, libové ryby, rostlinné oleje, ovoce a jako příloha brambory. Důležitý je i dostatek pohybu,“ doporučila nutriční terapeutka Tamara Starnovská z Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze.

Odpovědi terapeutky Tamary Starnovské najdete zde

Pokud jsme zdraví, je všechno jednodušší. Vybíráme si hlavně zdravé potraviny, jíme dostatek zeleniny a ovoce, vlákninu, bílkoviny a vhodné tuky a sacharidy. Při některých nemocech si ale všechny potraviny dovolit nemůžete a je třeba změnit jídelníček.

Nemoc nás v jídle omezuje

Změna stravování je opatřením důležitým v prevenci onemocnění, odstraňuje či zmírňuje obtíže spojené s nemocí a v některých případech je základním či jediným léčebným opatřením. Často je ale třeba také úprava životního stylu – tedy nejen jídelníčku, ale i doby jídla či pohybových aktivit.

Při jakékoliv dlouhodobé úpravě jídelníčku je důležité zajistit si potřebné živiny, tedy neomezovat příjem potravin tak, aby jejich nedostatek vyvolal jiné zdravotní problémy. To platí například při takzvané nemoci králů, dně, která se projevuje zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi, a dříve pro ni byly typické velké bolesti kloubů.

Výživová terapeutka Tamara Starnovská z Thomayerovy nemocnice v Praze.

Tamara Starnovská
pracuje od roku 2003 jako vrchní nutriční terapeutka ve Fakultní Thomayerově nemocnici v Praze. Specializuje se na problematiku klinické výživy, organizaci a systémy řízení a hodnocení poskytované nutriční péče v nemocnicích či pobytových zařízeních. Je předsedkyní Sekce výživy a nutriční péče při České Asociaci sester a také je členkou dalších společností zabývajících se výživou.

„Při dně například nevylučujte z jídelníčku všechno maso. Jde totiž o dlouhodobý stravovací režim a nedostatek masa v něm by mohl vést k úbytku svalů a zhoršení zdravotního stavu,“ uvádí nutriční terapeutka Tamara Starnovská z Thomayerovy nemocnice v Praze s tím, že zásadně omezit by se při dně ale rozhodně měl alkohol ve všech formách.

Podle Starnovské se odborná doporučení v oblasti stravování pří nemocech neustále vyvíjí a mění podle toho, s jakými metodami a poznatky lékařská věda přichází. Například v případě již zmíněné dny se za posledních deset let pravidla významně uvolnila.

„Svou roli v tom hraje i fakt, že se dnes stravujeme jinak než třeba před dvaceti pěti lety, a máme také jiné, jak potravinové, tak i technologické možnosti,“ dodává Starnovská.

Na druhou stranu nutriční terapeutka upozorňuje, že lidé dnes daleko méně vaří, a proto si i hůře poradí s nějakým dietním omezením bez porady s odborníkem. Pozor si je podle ní třeba dávat i na různé ozdravné kúry.

„Těm, jež trpí nějakým onemocněním, mohou značně uškodit. Například očistná kúra zahrnující kopřivový čaj je naprosto nevhodná, pokud užíváte lék Warfarin, který se předepisuje lidem ohroženým embolií či trombózou,“ uvádí Starnovská.

Dietní opatření dodržujte i o svátcích

Pokud máte od lékaře nastavený nějaký dietní režim, je třeba pamatovat i na to, že ani konec roku a s ním spojené hodování neznamená, že si dopřejete zakázané potraviny. Vždy myslete na to, že se tradiční potraviny dají nahradit. To platí například u diabetiků, ale i lidí s celiakií.

Lepek, tedy bílkoviny, které vznikají jeho štěpením, obsahují obiloviny pšenice, ječmen, oves a žito. Lidé, kteří trpí nemocí celiakie, se jim celoživotně musejí vyhýbat, to však neznamená, že budou ochuzeni například o tradiční vánoční cukroví. Jen je třeba na jeho přípravu použít trochu jiné suroviny.

Inspiraci na bezlepkové cukroví možná uvítají i zdraví lidé, kteří potraviny bez lepku jedí kvůli přesvědčení, že tím prospějí svému tělu. Odborníci to sice považují za zbytečné, sáhnout do jídelníčku celiaků ale jistě nebude na škodu. Vyzkoušejte následující recept na bezlepkové cukroví.

Dalších 7 receptů na bezlepkové cukroví najdete v pondělí 8. prosince v tištěném vydání OnaDnes.

Čokoládové crinkles

Čokoládové crinkles

Příprava: 20 minut
Chlazení: 30 minut
Pečení: 8 - 10 minut

• 200 g hladké bezlepkové mouky • 2 lžíce rýžové mouky • 1 lžička bezlepkového prášku do pečiva • špetka soli • 225 g hořké čokolády • 60 g másla • 2 velká vejce • 100 g cukru krupice • 1/2 lžičky vanilkového extraktu • cukr krupice na obalování • cukr moučka na obalování

1. Troubu předehřejeme na 170 °C, plech vyložíme pečicím papírem. Mouku prosejeme s práškem do pečiva a přimícháme špetku soli. Nalámanou čokoládu rozehřejeme s máslem nad vodní lázní, promícháme a dáme zchladnout.

2. V míse vyšleháme vejce s krupicovým cukrem, přišleháme vanilkový extrakt, zchladlou čokoládu s máslem, pak přidáme mouku.

3. Těsto odložíme alespoň na 30 minut do chladničky, aby ztuhlo. Z vychlazeného těsta oddělujeme lžičkou kousky těsta velikosti vlašského ořechu, vytvarujeme kuličku, kterou obalíme v cukru krupice, následně pak v moučkovém cukru. Kuličky by měly být obalené cukrem tak, aby nebylo vidět tmavé těsto.

4. Kuličky klademe na plech asi 5 cm od sebe a pečeme ve vyhřáté troubě 8 - 10 minut. Kuličky by měly popraskat, vnitřek kuliček by měl být měkký.

Autor:






Nejčtenější

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.