OnaDnes.cz

On-line rozhovor s Barborou Tošenovskou, metodičkou výuky anglického jazyka

Mgr. Barbora Tošenovská
velikost textu:
vydáno 24.10.2012 12:00
Kdy začít učit malé děti cizím jazykům a jak vybrat ten správný kurz se ptejte Barbory Tošenovské.
OTÁZKA: Dobrý den, syn chodí do třetí třídy a paní učitelka jim dává pětiminutovky tak že říká několik anglických slov, která mají napsat a pak je přeložit. Připadá mě to dost těžké. Myslela bych že se budou hlavně učit číst a zdokonalovat slovní zásobu a až ve čtvrté třídě se budou učit psát. Moc děkuji, M Martina
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Naprosto s Vámi souhlasím. tento způsobe výuky považuji za nešťastný.. Povede maximálně k tomu, že děti budou angličtinou znechuceny.. 24.10.2012 15:06
OTÁZKA: Dobrý den. 1. Kdy začít, čím dřív tím líp? 2. Kreslené pohádky v cizím jazyce - mají smysl? 3. Je přínosem mluvit na dítě cizím jazykem, ač nedokonale, nebo radši mlčet? Díky za odpověď a zdravím. Ondra
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, 1. Čím dříve, tím líp :-) 2. Smysl mít mohou jako doplňkový kanál k výuce. Doporučuji Peppa Pig Series - krásná srozumitelná angličtina, slovní zásoba a témata vhodná pro děti 3. Pokud Vaše jazykové kompetence nejsou dostatečné, přenechte raději odborníkům, dítě velice snadno pochytí vše - tedy i nesmyslné konstrukce a nchybnou výslovnost. 24.10.2012 15:05
OTÁZKA: Dobrý den, jsme dvojjazyčná rodina. Od narození mluvíme na ditě každý svým jayzkem. Synek má 3.5 roku a nedělá mu potíže bavit se v obou jayzcích. Zajímalo by mne, kdy můžeme zkoušet třetí jazyk nebo už bz to bylo moc a radši počkat až s nástupem do školy? Děkuji za odpověď. jirka Jirka
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Klidně okamžitě. Pokud nemá problém se stávajícími dvěma jazyky, jistě nebude mít problém ani se třetím. 24.10.2012 15:02
OTÁZKA: Trvale žiji ve Spojených Státech a s mojí americkou manželkou máme deseti měsíčního syna. Rád bych aby se naučil mluvit také česky, problém je, že doma nemluvíme jinak než anglicky. Jak tedy na to? Petr
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, I když spolu s manželkou hovoříte anglicky, není důvod, proč se na dítě neobracet výhradně česky. Zpočátku to nebude úplně jednoduché, ale brzy si na to zvyknete a půjde Vám to automaticky. 24.10.2012 15:01
OTÁZKA: Dobry den, Mam trochu jiny problem, ale doufam, ze mi budete moci odpovedet. Zijeme v zahranici a manzel mluvi pouze anglicky. Mame dvouleteho syna na ktereho jsem uz od narozeni mluvila cesky. Protoze ale vetsinu casu jsem se synem sama mam trochu obavy aby v anglictine nezaostaval. Mluvim na nej tedy obema jazyky a dost to "micham" . Zajimave je, ze vetsinu slov ktere syn vyslovuje jsou v anglictine a prijde mi to tim, ze jsou proste jednodussi vyslovit. Nechci syna zbytecne mast, ale tak nejak instinktivne citim, ze si v tom casem udela poradek. Co si myslite Vy a jak byste mi radila? Mluvit stale jenom cesky nebo obema jazyky? Dekuji za odpoved. Eva
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, I když souhlasím s tím, že si v tom pořádek udělá, Vy mu to určitě usnadníte, pokud na něj budete mluvit jen česky, případně anglicky v určitou dobu, s určitým režimem tak, aby pro něj bylo co nejsnažší jazyky odlišit.. 24.10.2012 14:59
OTÁZKA: Jsem vděčný za rané dětství prožíté v krásném mateřském jazyku českém. Až v páté třídě jsem se začal učit tehdy povinnou ruštinu a po dvou letech jsem po změně režimu přešel s většinou třídy na angličtinu. Nemám pocit, že bych o něco přišel, když do mě nebyly hustěny cizí jazyky v době, kdy jsem teprve poznával ten náš. Nemyslíte si, že by dítě mělo prožít svoje první roky života objevováním světa v jednom mateřskékm jazyku a teprve poté, až si tento jazyk kvalitně osvojí, třeba rozšiřiovat si obzory o jazyky cizí? Já tento názor mám a hodlám jej uplatňovat i u potenciálních vlastních potomků. Chápu třeba, že děti příslušníků národnostních menšin musej začít už dřív, aby mohly chodit do školy, ale to už je rekněme "jejich boj", když chtějí žít v cizí zemi. ov42
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Já mám názor odlišný. Souvisí s vývojem lidského mozku. Je prokázáno, že učení se jazykům v raném věku obrovským způsobem rozšiřuje mozkovou kapacitu využitelnou v budoucnu nejen pro jazyky jako takové, ale i pro další obory a odvětví. 24.10.2012 14:56
OTÁZKA: Myslíte, že je vhodné poslat děti už během Základní Školy na rok do ciziny? Děkuji Petr
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, na to nemohu odpovědět. Je to spíše otázka kompetencí dítěte - jestli se na to cítí, jestli vy máte pocit, že to zvládne. Co se týče výuky angličtiny, po jazykové stránce to bude určitě dobrá zkušenost.. 24.10.2012 14:52
OTÁZKA: Dobrý den, jsem učitelka na prvním stupni ZŠ a většinou učím 1.třídu. V MŠ mají děti 2x týdně angličtinu. Děti po několika letech výuky neumějí téměř nic, nerozumí základním pokynům, vědí, jak se řekne pes a kočka, to je asi vše. Je to špatnou kvalitou výuky, nebo je to běžné? Jen dodám, že po jedné hodině výuky AJ týdně na konci první třídy děti rozumějí spoustě pokynů, znají spoustu slovíček, a to se neučí doma, znají jen to, co se hrou naučíme ve škole. Lenka Vosáhlová
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, je to, jak píšete - jedná se o špatnou kvalitu výuky v MŠ a velice často nekvalifikovanými lektory. Bohužel řada lidí je stále přesvědčena, že proto, aby mohli učit malé děti, stačí umět počítat do 10-ti, znát 10 zvířat a 5 barev... 24.10.2012 14:49
OTÁZKA: Dobrý den, náš čtyřletý syn začal chodit do německé školky, neumí německy ani slovo.Ve školce se mu líbí,ale když se s ním chci učit nějaká základní slovíčka, odmítá to. Mám to nechat tak a spoléhat,že ve školce přece jenom němčinu "pochytí"? doma mluvíme jen česky. Bydlíme v Německu. Děkuji za odpověď majda
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Přesně tak, nenuťte ho do učení. Uvidíte, jak Vás v krátkém čase překvapí, až budete mít možnost vidět, jak se svýmispolužáky komunikuje bez problémů v němčině :-) 24.10.2012 14:46
OTÁZKA: dobry den, dcera má 10 let ve škole se uči anglicky jazyk nyni 4 třida, , kdy doporučujete přidat německy jazyk ? jd jd
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud nemá nějaké zásadní problémy s učením, není na co čekat.. 24.10.2012 14:44
OTÁZKA: Je vhodné, aby se prvňáci a druháci, tedy děti, které ještě neumí číst slova najednou, ale pouze po slabikách, učili i písemnou angličtinu? Ty děti pak mate, že se slova jinak čtou a píšou. Není lepší v tomto raném věku vyučovat cizí jazyk pouze ústně? desivec
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Mluvíte mi z duše! Je to přesně, jak říkáte. Děti by měli primárně získat určitou komunikativní kompetenci v daném jazyce, teprve potom je čas na jeho písemnou a čtenou formu. 24.10.2012 14:43
OTÁZKA: Pokud malé dítě vyučuje cizí jazyk nějaký čech s ne příliš dobrou výslovností, může to dítěti spíš uškodit? Je lepší dítě ve školce na výuku cizího jazyka raději v takovém případě vůbec neposílat? děkuji. Tomas M
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud bude jediným kontaktem pro dítě vyučující se špatnou výslovností, dítě si tyto defekty pochopitelně osvojí. Znovu tedy musím doporučit Helen Doron Early English. Součástí materiálů ke každému kurzu jsou CD s nahrávkami s rodilými mluvčími - lingvisty. Tyto se dětem přehrávají denně, dítě tedy primárně získává výslovnost z těchto nahrávek, nikoli od vyučujícího, se kterým se potkává 1 x týdně, a který tedy může mít "českou výslovnost".. 24.10.2012 14:42
OTÁZKA: Dobrý den, dočetl jsem se, že příliš raná (a důsledná) výuka cizího jazyka, či dvojjazyčné prostředí rodiny, vede k tomu, že dítě sice perfektně rozumí, ale prakticky neumí žádný jazyk pořádně a plete slova a pravidla z jednoho do druhého. Jaký na to máte názor či zkušenost? Děkuji. Marek
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Takovou zkušenost nemám. V určitých fázích sice děti jazyky všelijak kombinují, nebo můžou mít tendenci přidávat české koncovky k anglickým slovům, či anglické výrazy po českém způsobu zdrobňují... to vše ale postupně vymizí. Děti, které jsou od malička vystaveny dvoj- nebo vícejazyčnému prostředí obvykle naopak oba jazyky ovládájí výborně. 24.10.2012 14:38
OTÁZKA: Jako lektorka angličtiny učím i děti předškolního věku. V jedné soukromé MŠ je ode mne vyžadováno učit děti každý den to samé po dobu 14 dnů (Stejné schéma a stejné téma, příběh, písnička apod.), aby si to děti lépe zafixovaly. Mluvím na ně pouze anglicky. Zajímá mě váš názor na to. Děkuji. Deborah
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Záleží na tom, co a jak učíte. Není mi úplně jasná koncepce metodiky tak, jak ji popisujete. Pokud se jedná o jeden příběh, který čítá určitou slovní zásobu, gramatické konstrukce, fráze atd. pak jistě potřebujete určitou dobu k tomu, abyste dětem vše potřebné přiblížila a se vším potřebným je seznámila tak, aby příběhu plně porozuměly, tedy představuji si to tak, že každá hodina je jiná a postupně probíráte jednotlivé aspekty příběhu. To mi přijde v pořádku. Pokud ovšem máte na mysli to, že 14 dní učíte naprosto stejnou vyučovací hodinu, pak je to nesmysl a zajímalo by mě, jak dokážete v takové hodině s dětmi přežít, protože to je rozhodně nemůže bavit... 24.10.2012 14:35
OTÁZKA: Dobrý den, máme dvouletou holčičku,je už docela výřečná a dokáže spojovat slova.Pomalu na ní mluvím španělsky(říkanky a písničky) a chtěl by jsem začít i s angličtinou.Nebude to na ni moc 3 jazyky najednou?Děkuji Jan Richter
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Zatěžovat ji určitě nebudete, možná bych ale svěřila výuku Aj někomu dalšímu. Pokud s Vámi již komunikuje česky a španělsky, pro angličtinu zkuste třeba nějaký jazykový kurz, aby se jí mezi jazyky snáz rozlišovalo. Nebo si zaveďte nějaký rituál, kdy spolu hovoříte česky, kdy anglicky a kdy španělsky - například dva rozdílní maňásci - jeden hovoří anglicky a druhý zase jen španělsky. Pak je dítěti jasnější, proč i Vy mluvíte chvíli tak a chvíli jinak.. 24.10.2012 14:28
OTÁZKA: Dobrý den, je správné začít mluvit na malé děti již od narození? Jak postupovat. Děkuji Robin Hayek
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Máte na mysli druhým jazykem, předpokládám.. Je ideální začít na děti mluvit již od narození. Stejně jako na mě mluvíme česky hned od narození, pokud můžeme i druhý jazyk nastolit co nejdříve, bude to mít pro dítě obrovské výhody. Učit se jazyk je ta nejkomplexnější schopnost, kterou člověk v okamžiku narození má. Dle výzkumu tzv. Kritického období pro osvojení si jazyka, je za nejlepší věk pro učení se jazyka považováno období od narození do zhruba 7-mi let věku života. I potom se samozřejmě můžeme jazyky učit, už je to ale daleko obtížnější.. 24.10.2012 14:24
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak správně vézt děti v rodině, kdy jeden rodič mluví česky, druhý italsky a společně mezi sebou používají angličtinu. Jaký jazyk zvolit při komunikaci s dětmi? Každý ten svůj nebo neutrální volbu třetího jazyka? Nina
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Zrovna jsem odpovídala na předchozí dotaz. Jsem pro variantu každý tím svým jazykem - už jen proto, že v tomto jazyce má každý z rodičů určitě daleko větší jazykové kompetence, než jaké má v angličtině. 24.10.2012 14:19
OTÁZKA: Dobrý den, také mě zajímá tato problematika, pokud rodiče nemluví stejným jazykem... Avšak společný jazyk rodičů není pro ani jednoho z nich mateřský, tj. hovoří spolu "třetím jazykem". Tam se mi vše zdá ještě komplikovanejší. (protože se v rodině používají tři jazyky) Jak vůbec v tomto případě nejlépe postupovat a působit na dítě? Azra
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Máte pravdu, toto je už komplikovanější :-) Držela bych se alespoň z počátku modelu, že matka mluví na dítě svým mateřským jazykem, otec svým jazykem i přesto, že pro komunikaci mezi sebou používají třetí jazyk. Tento si postupně dítě rovněž osvojí, nepřijde tak ale o možnost komunikovat mateřskými jazyky svých rodičů. 24.10.2012 14:17
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, proč např. v Nizozemí se začínají učit ANJ až od 12 let a přes to je umí lépe než u nás, kde se děti začínají učit povinně už ve 3. třídě. Může to být i tím, že jsou nuceni sledovat televizní pořady v originále s titulkami nikoli dabované jako u nás? Petra
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pořady v originále s titulky jsou bezesporu daleko vhodnější (a to nejen pro výuku daného cizího jazyka, ale i obecně - podpora čtecích schopností atd.) než jejich překlady (mnohdy navíc velice zjednodušené než originál..). Problém se studenty v Nizozemí, kteří mohou ovládat angličtinu lépe než ti naši (zřejmě máte na mysli zejména jejich komunikativní kompetenci; se znalostmi gramatiky a psané formy jazyka na tom Češi obvykle hůře nejsou, spíš naopak..) souvisí spíše s původem vlámštiny, která má k angličtině rozhodně blíže než čeština. 24.10.2012 14:13
OTÁZKA: Dobrý den, pracuji jako klinický logoped a zajímalo by mne, jaký máte názor na výuku cizího jazyka u dítěte s vadnou výslovností či opožděným vývojem řeči. Pravidelně se totiž setkávám se situací, kdy dítě, které chodí na nápravu do logopedické ambulance, je lektorem zařazeno v rámci MŠ do kurzy angličtiny, přestože má velmi slabou slovní zásobu v českém jazyce, řečový projev je neobratný a často dyslalický. Děkuji za odpověď. Fišerová
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Mám zkušeností s tím, že pokud dítě má vadnou výslovnost (např. při výslovnosti zaměňuje K a T, nesprávně vyslovuje sykavky, atd..), tyto defekty se projevují jak v Čj, tak v AJ. Vhodnou nápravou a v důsledku docházky do logopedické ambulance pak ale tyto vymizí současně z obou jazyků. Nevidím tedy problém v tom, že by se dítě s vadnou výslovností nemohlo učit druhý jazyk. Co se týče nedostatečné slovní zásoby v Čj, zde je velice důležitá forma výuky druhého jazyka. Pokud by se totiž dítě učilo druhý jazyk formou překladu, tedy potřebuje českou slovní zásobu k tomu, aby mělo na čem stavět v druhém jazyce, pak to za vhodné nepovažuji. Pokud ovšem metodika výuky tohoto druhého jazyka staví na tom, že dítě si slovní zásobu asociuje k nějakým prožitkům na vyučovací hodině, k obrázkům, činnostem a různým situacím, které při výuce zažije, a tudíž nepotřebuje znát český ekvivalent daného výrazu pro to, aby se mohlo naučit výraz cizojazyčný, pak v tom opět problém nevidím. Budu ráda za Váš názor a komentář. Děkuji. 24.10.2012 14:06
OTÁZKA: Aky je vas nazor na tri-lingualnu vychovu deti, t.j. dva jazyky doma a treti v skole, od maleho veku? Jan Fid
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Osobně v tom nevidím problém. Drtivá většina dětí toto zvládá bez obtíží. 24.10.2012 13:56
OTÁZKA: Dobrý den pani Báro, mýslíte si, že se dítě ve 3 letech může učit anglicky i při sledování pohádek v anglickém jazyce? Děkuji. Lucie Lucie.K
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Sledování pohádek v anglickém jazyce rozhodně nelze považovat za vhodný samostatný výukový kanál. Děti bezesporu tu a tam něco pochytí, rozhodně ale nemůžeme očekávat, že se tímto způsobem naučí mluvit anglicky. Osobně nejsem proti, aby se občasné sledování pohádek stalo jakýmsi doplňkovým kanálem k probíhající výuce například v rámci nějakého kurzu AJ. Dejte ale pozor, co dítěti pouštíte. Ne všechny animované pohádky jsou vhodné, a to teď hodnotím čistě jejich jazykovou stránku, nikoli obsahovou... 24.10.2012 13:55
OTÁZKA: Dobry den, chtela bych se zeptat, jak postupovat v pripade, kdy kazdy rodic mluvi jinym jazykem. Jakou metodu pouzit, aby dite ovladalo plynule oba dva jazyky a nemichalo je dohromady? A kdy zacit pripadne s dalsim cizim jazykem? Dekuji Nina
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Každý z rodičů mluvit na dítě svým mateřským jazykem a toto striktně dodržovat. Co se týče třetího jazyka, ideálně i stímto začít do věku 7-mi let formou skupinové výuky pro děti. 24.10.2012 13:49
OTÁZKA: Dobrý den, je vhodné začít v předškolním věku s výukou dvou cizích jazyků? Díky P. Menšík Petr Menšík
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Nevidím v tom problém, pokud zvolíte v obou případech vhodnou formu. 24.10.2012 13:48
OTÁZKA: Můj syn se dostal na osmileté gymnázium,a bohužel je se svými znalostmi ze ZŠ pozadu za většinou spolužáků. Má cenu dát ho na kurzy s rodilým mluvčím nebo raději někam, kde se bude spíš proklepávat gramatika a bude učiteli rozumnět. Je mu 12 let. Děkuji. Bára Bára Nová
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, I když je synovi už 12 let, pořád bych asi volila skupinovou výuku než výuku individuální - jeden na jednoho s rodilým mluvčím. Musíte ale vyzkoušet, neumím poradit přesně, protože Vašeho syna neznám. Výhodou skupinové výuky je, že děti necítí na svoji osobu přímý tlak, že jsou v jakémsi bezpečí a částečné anonymitě, přitom obrovským způsobem těží z toho, co slyší od ostatním dětí v kolektivu. Na druhou stranu je důležité, aby v této skupině měly dostatek prostoru pro své individuální potřeby a učitel dostatek prostoru se těmto potřebám věnovat. Počet by tedy neměl přesáhnout 7 nebo 8 dětí ve skupině. Doporučuji, abyste vyzkušela tuto variantu, věřím, že pro Vašeho syna bude zábavnější než konverzace s rodilým mluvčím. 24.10.2012 13:47
OTÁZKA: Kolikrat tydne by se melo dochazet na jazykovy kurz v pripade predskolnich deti? Kdy je vhodne zacit dite ucit psat a cist v cizim jazyce? Marketa
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, nejde ani tak o častou docházku, jako o pravidelný kontakt s cílovým jazykem, který by měl být ideálně každodenní (navození dvojjazyčného prostředí přímo u dětí doma stejně jako je tomu u bilingvních párů). Pokud tomu tak je, pak stačí docházet i 1 x týdně. Co se týče čtení a psaní, děti se tyto formy jazyka učí daleko snadněji, pokud už mají nějakou komunikativní kompetenci v daném jazyce, tedy pokud se už s jazykem seznámily po stránce jeho mluvené formy. Stejně jako v ČJ - dítě se učit mluvit od narození, číst a psát od cca 7-mi let. Je ideální, pokud s druhým jazykem můžeme nastavit obdobný proces. 24.10.2012 13:41
OTÁZKA: Dobrý den, mám doma předškoláka a váhám nad volbou školy. V jedné nabízejí dvojjazyčnou výuku ( krom českého jazyka). Syn je spíš technicky orientovaný než humanitně a tak nevím. Doporučila by jste to zkusit? Děkuji, Lazarová Pavla Lazarová
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Na tuto otázku neumím odpovědět. Nevím, o jaký princip výuky se jedná. Myšlenka dvojjazyčné výuky ve své podstatě není vůbec špatná, z mých zkušeností ale velice často může ztroskotat jak na organizaci výuky, tak na osobě samotného vyučujícího (velice často se jedná o rodilé mluvčí, kteří sice disponují znalostí svého mateřského jazyka, už je to ale podstatně horší po stránce pedagogické, jelikož se nejedná o kvalifikované vyučující..) Byla bych tedy opatrná - ne každá výuka je pro děti vhodná a ne každý rodilý mluvčí je dobrý učitel.. 24.10.2012 13:36
OTÁZKA: dobrý den, žijeme v UK, a děti jsou dvojjazyčné, za dva roky se chceme vrátit, co dělat pro to, aby se dětem zachovala stále plynulá angličtina? předpokládám, že standardní výuka AJ na základní škole nebude stačit. Děkuji. leonaPe
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud chápu správně, že ani jeden z Vás-rodičů není rodilý mluvčí v AJ a oba na děti hovoříte česky, asi bych doporučila některý z kurzů Helen Doron Early English, aby si děti udržovaly získanou úroveň. Do kurzu budou docházet 1x týdně, doma jim ale budete navozovat anglofonní prostředí pomocí nahrávek na CD, které jsou součástí výukových materiálů. Pokud ovšem jeden z Vás na děti mluví anglicky, nebála bych se, že si plynulost nezachovají.. 24.10.2012 13:31
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala na výuku cizího jazyka v konkrétním případě - jako Slováci žijící v čechách mluvíme na děti v domácím prostředí slovensky, v kolektivu jsou v kontakte s českým jazykem, který obě děti 95 a 3 roky) automaticky přebírají. Jak vidíte optimální načasování dalšího jazyka, např. angličitiny? Děkuji a pěkný den! Silvia
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Čím dříve, tím lépe. Pokud jste u žádného z dětí doposud nezaznamenali žádný problém s češtinou a tuto, jak píšete, automaticky přebírají, situace jistě nebude jiná ani v případě angličtiny. Zvolte nějaký vhodný kurz, který bude úměrný psychomotorickému vývoji Vašich dětí, který je bude bavit, kam se budou těšit... nemyslím si, že nastanou jakékoliv problémy a že děti si i tento třetí jazyk bez problémů osvojí. 24.10.2012 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, jaký máte názor mluvit na dítě od narození dvěma jazyky (ať již jsou rodiče rozdílné národnosti či ne)? Má to na dítě spíše pozitivní či negativní vliv? Pokud by odpověď zněla, že na dítě používat jiný než rodný jazyk až od určitého věku, od jakého (jistě je to individuální, ale přibližně). Děkuji za odpověď a přeji hodně pracovních úspěchů. Pavel
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud je ta možnost, že můžete na dítě mluvit již od narození dvěma jazyky a že dítě bude tedy vyrůstat v přirozeně dvojjazyčném prostředí (ať už se jedná o variantu dvou rozdílných rodilých mluvčí nebo o variantu dvou Čechů, kdy jeden bude na dítě mluvit výhradně jiným jazykem, protože tento ovládá na úrovni rodilého mluvčího), je to pro dítě ta nejlepší příležitost, jak si bez námahy osvojit oba jazyky a já bych rozhodně neváhala. I Vám hodně úspěchů! 24.10.2012 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se optala, od kolik je idelani ucit deti cizí jazyky cíleně. dceři je 4,5 roku, ve školce má 1xtydne anglictinu - myslím, formou hry. ale dostane domu papír (1. lekce zvířata - 12 zvířat), 2. lekce 10 barev a má se je učit. nejlépe pry 5 minut denně. Myslíte, že je vhodně to do dětí "cpát"tímto způsobem. samozřejmě nidky dcera neumí vše co má. S básničkami v čj nemá problém si pamatovat. Díky, Jansová Kamchinka
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, tento způsob výuky je naprosto nevhodný - nemá smysl děti cokoli učit formou drilu. Děti v tomto věku potřebují nějakou zážitkovou metodu, měly by si asociovat anglické výrazy k zážitkům, které mají z vyučovacích hodin, dále ke konkrétním situacím, nikoli k papíru, na kterém je nějaký text v AJ... Toto nikdy nebude efektivní. Doporučuji změnit metodiku. Zkuste navštívit některé z center Helen Doron Early English, pokud máte ve své blízkosti. Setkáte se tam s naprosto odlišným přístupem k výuce.. 24.10.2012 13:18
OTÁZKA: Dobry den, manzel mluvi na deti od narozeni anglicky, ale oni, prestoze rozumi, odpovidaji vzdy cesky. Ma zacit delat, ze jim nerozumi nebo to mame nechat byt a cekat az to sami budou potrebovat? (deti 7 a 5let) Podobnou zkusenost uvedla v rozhovoru manzelka Milose Formana, kdyz tvrdila, ze doma vsichni mluvi cesky, ale deti z pohodlnosti odpovidaji anglicky (je jim 14let). Renata
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Takovou osobní zkušenost nemám, nicméně kdybych měla řešit podobnou situaci, asi bych je nenutila odpovídat anglicky. Je přirozené, že pokud žijí v českém prostředí a čeština kolem nich převládá, využívají pro komunikaci právě tuto. To, že jsou schopni na angličtinu kdykoliv bez problémů reagovat (i když primárně česky) znamená, že i tento jazyk je jejich jazykem mateřským. Myslím si, že pokud byste se odstěhovali do Anglie, kde by převládla AJ, i oni by přešli v komunikaci naprosto spontánně do AJ a začali by V8m odpovídat na čeké otázky anglicky. Nechala bych tomuvolný průběh a zkusila si jejich komunikativní kompetenci v AJ ověřit jinde, např. na dovolené nebo s lidmi, o kterých budou vědět, že jim česky nerozumí.. 24.10.2012 13:13
OTÁZKA: Dobrý den, mám pětiletého syna vpředškolní třídě školky. Zajímalo by mne, zda má smysl učit tak malé děti angličtině, když v základní škole pak začínají s jazykem později a když se mezitím jazykově vzdělá, tak pak bude napřed. Jana
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Přesně tak - pokud mu dáte možnost začít s jazyky už nyní, bude před ostatními napřed, jinými slovy, bude mít daleko lepší vztah k tomu jazyku, lepší a větší slovní zásobu, naučí se přijímat gramatické struktury přirozeným způsobem, nikoli pouze skrze gramatická pravidla a poučky... prostě bude mít lepší pozici na pomyslné startovací čáře.. 24.10.2012 13:08
OTÁZKA: Dobrý den,je vhodné, aby se dítě učilo od 10 let 2 jazyky (angličtinu+francoužštinu)? Nebude se jí to plést? Někdy má mezi jazyky jen hodinu volnou. Sama do toho má chuť a baví jí to. Děkuji za odpověď. Pepa
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud chápu správně - s oběma jazyky začíná současně. Osobně si nemyslím, že to je problém. V tomto věku se již dá bez pochyby rozpoznat, zda-li dítě má či nemá pro jazyky dispozice či nikoli. Pokud nějaké takové má, bude zvládat bez obtíží, pokud ne, zvládne taky, jen ji to bude stát více energie. Pokud sám uvádíte, že ji výuka jazyků baví, vůbec bych si stím na Vašem místě nedělala starosti, věřím, že všechno půjde hladce a není důvod, proč by se nemohla učit oba jazyky současně. 24.10.2012 13:04
OTÁZKA: Dobrý den, dcera má 2,5 roku a za 2 měsíce se stěhujeme do Singapuru, kde bude v brzké době ve školce nebo na hlídání s aj mluvícími. Jak ji připravit, aby nebyla v šoku a dokázala pochopit domluvu o jídle, chození na wc apod. Je velice šikovná. Má smysl tyto věci zkoušet už teď předem doma anglicky? Iva
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Spíš než snažit se ji doma naučit nějaké fráze, zkusila bych dostat ji do nějakého anglického prostředí - zkusit se třeba zúčastnit nějakých kurzů AJ pro nejmenší děti, strávit dopoledne v hlídacím centru s AJ nebo nějaké anglické školce, pokud máte nějakou takovou možnost. Pokud ne, určitě to žádný problém není, dcera si poradí i bez předchozí přípravy, tím jsem si naprosto jistá :-) 24.10.2012 13:00
OTÁZKA: Máte nějaké negativní zkušenosti s dětmi z dvojjazyčných rodin, kde se na dítě mluví oběma jazyky od narození? Nebo je naopak tato skutečnost pro ně výhodou mít dva mateřské jazyky? Jaroslav Čapek
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Osobně žádnou negativní zkušenost nemám a po pravdě ani nevím o žádné zprostředkovaně. Děti z dvojjazyčných rodin mají obrovskou výhodu, protože si oba jazyky svých rodičů osvojují současně a naprosto přirozeným způsobem v domácím prostředí. Obvykle pak pro ně bývá do budoucna daleko snazší naučite se jakýkoliv další jazyk. 24.10.2012 12:57
OTÁZKA: Dobrý den, jak se nejlépe naučit angličtinu, stačí číst knihy, jít na týdenní intenzivní kurz, nebo jednou týdně docházet na skupinové hodiny? Děkuji Jarda
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, To je poměrně složitá otázka :-) Každému žáku totiž může vyhovovat zcela jiný přístup k výuce s ohledem na to, zda-li se jedná o typ žáka auditivního, vizuálního či kinestetického. Čtení je knih je bezesporu výborným doplňkovým kanálem pro výuku (zejména pokud se jedná o rozšíření si slovní zásoba, různých hovorových nebo slangových výrazů.. apod.), jen čtení cizojazyčných knih Vás ale cizí jazyk nenaučí. Doporučuji proto kombinaci s nějakým intenzivním kurzem (ideálně docházka alespoň 2x týdně) a určitě také poslechovou složkou (pro navození každodenního kontaktu s daným jazykem). 24.10.2012 12:54
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla ybch se zeptat kolik stojí výuka metodou Helen Doron (Brno)? Dále by mě zajímalo, zda vámi nabízená výuka pro děti od 3 měsíců má pro děti opravdu nějaký přínos nebo je to pro ně spíše jen zábava, hra, která ale jejich (budoucím) znalostem angličtiny nijak nepomůže. Děkuji Lenka
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, pro přesnou informace musíte kontaktovat tamní pobočky - pokud vím, pohybuje se okolo 220,- Kč/vyučovací hodina. Výuka od 3 měsíců samozřejmě přínos má. Nejen že se již v nejmladším věku seznámí s dalším jazykem, výuka jazyka v tomto raném věku celkově stimuluje vývoj mozku dítěte a rozšiřuje jeho mozkovou kapacitu nejen pro oblast jazyků a pro jakoukoliv jinou činnost. 24.10.2012 12:49
OTÁZKA: Dobre poledne, muj manzel je cizinec a zijeme v cizine. Posledni dobou resime otazku, jestli na dite mluvit obema jazyky uz od narozeni nebo mam ja pockat, dokud trosku nepovyroste. Velmi bych si prala, aby nase dite umelo oba jazyky perfektne, takze jsem toho nazoru, ze na nej budu od malicka mluvit cesky. Take by me zajimalo, v jakem veku je vhodne ho zacit ucit psani, cteni a gramatice? A co treti jazyk, kterym by byla anglictina? Moc vam dekuji za odpoved, mejte hezky den. Lenka N. lenka
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Již jsem zmiňovala v předchozí odpovědi. Ideální je, pokud budete na dítě již od narození mluvit česky a Váš manžel svým mateřským jazykem. Vaše dítě tak bude mít obrovskou výhodu a osvojí si oba jazyky coby své mateřské naprosto přirozeným způsobem. Co se týče třetího jazyka, ani tento pro něj jistě do budoucna nebude problém. Pokud zvolíte vhodnou metodiku a zapíšete dítě do některého z odzkoušených jazykových kurzů pro děti, získá tak výborné základy i v angličtině. Já osobně mám výbornou zkušennost s metodikou Helen Doron Early English, tuto mohu doporučit, nabízí celou škálu kurzů pro různé věkové kategorie. 24.10.2012 12:45
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se Vás optat, kdy by mělo dítě začít s výukou jazyka. Někde se člověk dozvídá, že až ve školním věku, že v předškolním věku rodiče výukou jazyka dítě spíše "zatěžují". Jinde jsou zase kurzy již od druhého roku věku dítěte. Kdy je ten správný čas. Momentálně nad tím uvažujeme, zda dát dítě do jazykové školičky od dvou let a nebo raději počkat na kroužek v rámci školky a nebo to nechat "plynout" a počkat na školní věk. Děkuji za odpověď. Eva
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud mohu poradit, vřele doporučuji, abyste na nic nečekali a dítě přihlásili do kurzu ihned. Věk okolo dvou let je ideální, děti v tomto věku prahnou po nových informacích a velice snadno si pamatují, nestojí je to prakticky žádnou námahu. Z vědeckého hlediska existuje tzv. kritický věk pro osvojení si jazyka, a tím je období od narození do cca. 7-mi let věku. 24.10.2012 12:39
OTÁZKA: Umíte plavat ve vodě (bazén, moře)? Jak moc dobře plavete, jaké děláte plavecké chyby (nesprávné držení těla při plaveckém způsobu)? Kolik uděláte 50m bazénů? Jakým plaveckým způsobem nejčastěji plavete? Jakou nejčastěji plavete rychlostí? Umíte plavat pod vodou bez zacpaného nosu a s otevřenýma očima? Kolik metrů uplavete pod vodou? Uplavete pod vodou 50m bazén ? Jak jste se plavat naučila? Kdo Vás plavat naučil ? Kolik Vám bylo le, když jste se naučila plavat ? Už jste někdy někoho učila plavat ? Jakou jste zvolila metodu (hození do vody, pak koukat na somovýuku dotýčné/dotyčného a skočit tam v nejhorším) ? Koho jste učila plavat ? Jak v životě využíváte této "zvláštní" dovednosti, že plavat umíte ? Měla jste někde kvůli této zvláštní dovednosti, že umíte plavat nějaké výhody proti ostatním ? michal.kolesa

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, kdy je vhodné na dítě začít mluvit druhým jazykem? Uvažuji do budoucna o dvojjazyčnosti dítěte, čj-nj. Bydlíme na hranici s Rakouskem, že bychom potom dali dítě do rakouské školky, aby ale pak zase nemělo problém s češtinou a českou gramatikou. Díky moc edita křížová
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud budete na dítě mluvit česky a v ve škole bude komunikovat německy, mělo by být vše v pořádku. Dítě si jistě osvojí oba jazyky současně. Jazyk prostředí, ve kterém dítě bude pobývat častěji, samozřejmě převládne co do rozmanitosti slovní zásoby například, mohou se rovněž objevit drobné chyby ve skloňování, užívání nesprávných koncovek atd. To vše ale časem vymizí. 24.10.2012 12:35
OTÁZKA: Dobry den, mam 9 mesicni holcicku a rada bych ji zacala ucit baby sign language. Myslite, ze to pro ni bude prospesne (ci naopak) pro pozdejsi vyvoj reci? Z jistych duvodu by mela mala zvladnout tri jazyky (matcin, otcuv, okolni prostredi), neni to moc? Jak zvladnout vyuku tri jazyku? I
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Baby sign language je vhodným způsobem komunikace pro děti, které ještě nedokáží mluvit. Vřele doporučuji, podle výzkumů má také pozitivní vliv na další obecný vývoj mozku a jeho kapacity. Co se týče výuky tří jazyků, ideální je nastavení matka-jeden jazyk, otec-druhý jazyk, třetí jazyk v rámci jazykových kurzů pro děti. Je třeba dbát na to, aby každý s rodičů dodržoval pravidla a obracel se na dítě pouze v tom "svém" jazyce. Pak by si dítě všechny jazyky mělo osvojit bez větších problémů. 24.10.2012 12:31
OTÁZKA: Dobry den, zajimaji me nastrahy ve dvojjazycnych rodinach. Mluvim plynule cesky i anglicky a chtel bych na dite mluvit jiz od narozeni anglicky, aby se naucilo oba jazyky (maminka by mluvila pouze cesky). Je vhodne na dite mluvit dvema ruznymi jazyky hned od narozeni? Pripadne, kdy by bylo vhodne zacit? Moc dekuji, L Libor
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Je naprosto ideální, pokud jeden z rodičů mluví pouze česky, druhý anglicky. Dítě si tak osvojí oba jazyky bez problémů a naprosto přirozeným způsobem. 24.10.2012 12:27
zpět na osobnost