On-line rozhovor s Barborou Tošenovskou, metodičkou výuky anglického jazyka

Mgr. Barbora Tošenovská
velikost textu:
vydáno 24.10.2012 12:00
Kdy začít učit malé děti cizím jazykům a jak vybrat ten správný kurz se ptejte Barbory Tošenovské.

Osobnost odpovídá

Litujeme, ale zadávání otázek bylo možné pouze do 24. října 2012 do 12:30. Nyní osobnost odpovídá na již položené otázky.

OTÁZKA: Dobrý den, syn chodí do třetí třídy a paní učitelka jim dává pětiminutovky tak že říká několik anglických slov, která mají napsat a pak je přeložit. Připadá mě to dost těžké. Myslela bych že se budou hlavně učit číst a zdokonalovat slovní zásobu a až ve čtvrté třídě se budou učit psát. Moc děkuji, M Martina
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Naprosto s Vámi souhlasím. tento způsobe výuky považuji za nešťastný.. Povede maximálně k tomu, že děti budou angličtinou znechuceny.. 24.10.2012 15:06
OTÁZKA: Dobrý den. 1. Kdy začít, čím dřív tím líp? 2. Kreslené pohádky v cizím jazyce - mají smysl? 3. Je přínosem mluvit na dítě cizím jazykem, ač nedokonale, nebo radši mlčet? Díky za odpověď a zdravím. Ondra
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, 1. Čím dříve, tím líp :-) 2. Smysl mít mohou jako doplňkový kanál k výuce. Doporučuji Peppa Pig Series - krásná srozumitelná angličtina, slovní zásoba a témata vhodná pro děti 3. Pokud Vaše jazykové kompetence nejsou dostatečné, přenechte raději odborníkům, dítě velice snadno pochytí vše - tedy i nesmyslné konstrukce a nchybnou výslovnost. 24.10.2012 15:05
OTÁZKA: Dobrý den, jsme dvojjazyčná rodina. Od narození mluvíme na ditě každý svým jayzkem. Synek má 3.5 roku a nedělá mu potíže bavit se v obou jayzcích. Zajímalo by mne, kdy můžeme zkoušet třetí jazyk nebo už bz to bylo moc a radši počkat až s nástupem do školy? Děkuji za odpověď. jirka Jirka
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Klidně okamžitě. Pokud nemá problém se stávajícími dvěma jazyky, jistě nebude mít problém ani se třetím. 24.10.2012 15:02
OTÁZKA: Trvale žiji ve Spojených Státech a s mojí americkou manželkou máme deseti měsíčního syna. Rád bych aby se naučil mluvit také česky, problém je, že doma nemluvíme jinak než anglicky. Jak tedy na to? Petr
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, I když spolu s manželkou hovoříte anglicky, není důvod, proč se na dítě neobracet výhradně česky. Zpočátku to nebude úplně jednoduché, ale brzy si na to zvyknete a půjde Vám to automaticky. 24.10.2012 15:01
OTÁZKA: Dobry den, Mam trochu jiny problem, ale doufam, ze mi budete moci odpovedet. Zijeme v zahranici a manzel mluvi pouze anglicky. Mame dvouleteho syna na ktereho jsem uz od narozeni mluvila cesky. Protoze ale vetsinu casu jsem se synem sama mam trochu obavy aby v anglictine nezaostaval. Mluvim na nej tedy obema jazyky a dost to "micham" . Zajimave je, ze vetsinu slov ktere syn vyslovuje jsou v anglictine a prijde mi to tim, ze jsou proste jednodussi vyslovit. Nechci syna zbytecne mast, ale tak nejak instinktivne citim, ze si v tom casem udela poradek. Co si myslite Vy a jak byste mi radila? Mluvit stale jenom cesky nebo obema jazyky? Dekuji za odpoved. Eva
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, I když souhlasím s tím, že si v tom pořádek udělá, Vy mu to určitě usnadníte, pokud na něj budete mluvit jen česky, případně anglicky v určitou dobu, s určitým režimem tak, aby pro něj bylo co nejsnažší jazyky odlišit.. 24.10.2012 14:59
OTÁZKA: Jsem vděčný za rané dětství prožíté v krásném mateřském jazyku českém. Až v páté třídě jsem se začal učit tehdy povinnou ruštinu a po dvou letech jsem po změně režimu přešel s většinou třídy na angličtinu. Nemám pocit, že bych o něco přišel, když do mě nebyly hustěny cizí jazyky v době, kdy jsem teprve poznával ten náš. Nemyslíte si, že by dítě mělo prožít svoje první roky života objevováním světa v jednom mateřskékm jazyku a teprve poté, až si tento jazyk kvalitně osvojí, třeba rozšiřiovat si obzory o jazyky cizí? Já tento názor mám a hodlám jej uplatňovat i u potenciálních vlastních potomků. Chápu třeba, že děti příslušníků národnostních menšin musej začít už dřív, aby mohly chodit do školy, ale to už je rekněme "jejich boj", když chtějí žít v cizí zemi. ov42
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Já mám názor odlišný. Souvisí s vývojem lidského mozku. Je prokázáno, že učení se jazykům v raném věku obrovským způsobem rozšiřuje mozkovou kapacitu využitelnou v budoucnu nejen pro jazyky jako takové, ale i pro další obory a odvětví. 24.10.2012 14:56
OTÁZKA: Myslíte, že je vhodné poslat děti už během Základní Školy na rok do ciziny? Děkuji Petr
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, na to nemohu odpovědět. Je to spíše otázka kompetencí dítěte - jestli se na to cítí, jestli vy máte pocit, že to zvládne. Co se týče výuky angličtiny, po jazykové stránce to bude určitě dobrá zkušenost.. 24.10.2012 14:52
OTÁZKA: Dobrý den, jsem učitelka na prvním stupni ZŠ a většinou učím 1.třídu. V MŠ mají děti 2x týdně angličtinu. Děti po několika letech výuky neumějí téměř nic, nerozumí základním pokynům, vědí, jak se řekne pes a kočka, to je asi vše. Je to špatnou kvalitou výuky, nebo je to běžné? Jen dodám, že po jedné hodině výuky AJ týdně na konci první třídy děti rozumějí spoustě pokynů, znají spoustu slovíček, a to se neučí doma, znají jen to, co se hrou naučíme ve škole. Lenka Vosáhlová
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, je to, jak píšete - jedná se o špatnou kvalitu výuky v MŠ a velice často nekvalifikovanými lektory. Bohužel řada lidí je stále přesvědčena, že proto, aby mohli učit malé děti, stačí umět počítat do 10-ti, znát 10 zvířat a 5 barev... 24.10.2012 14:49
OTÁZKA: Dobrý den, náš čtyřletý syn začal chodit do německé školky, neumí německy ani slovo.Ve školce se mu líbí,ale když se s ním chci učit nějaká základní slovíčka, odmítá to. Mám to nechat tak a spoléhat,že ve školce přece jenom němčinu "pochytí"? doma mluvíme jen česky. Bydlíme v Německu. Děkuji za odpověď majda
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Přesně tak, nenuťte ho do učení. Uvidíte, jak Vás v krátkém čase překvapí, až budete mít možnost vidět, jak se svýmispolužáky komunikuje bez problémů v němčině :-) 24.10.2012 14:46
OTÁZKA: dobry den, dcera má 10 let ve škole se uči anglicky jazyk nyni 4 třida, , kdy doporučujete přidat německy jazyk ? jd jd
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud nemá nějaké zásadní problémy s učením, není na co čekat.. 24.10.2012 14:44
OTÁZKA: Je vhodné, aby se prvňáci a druháci, tedy děti, které ještě neumí číst slova najednou, ale pouze po slabikách, učili i písemnou angličtinu? Ty děti pak mate, že se slova jinak čtou a píšou. Není lepší v tomto raném věku vyučovat cizí jazyk pouze ústně? desivec
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Mluvíte mi z duše! Je to přesně, jak říkáte. Děti by měli primárně získat určitou komunikativní kompetenci v daném jazyce, teprve potom je čas na jeho písemnou a čtenou formu. 24.10.2012 14:43
OTÁZKA: Pokud malé dítě vyučuje cizí jazyk nějaký čech s ne příliš dobrou výslovností, může to dítěti spíš uškodit? Je lepší dítě ve školce na výuku cizího jazyka raději v takovém případě vůbec neposílat? děkuji. Tomas M
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Pokud bude jediným kontaktem pro dítě vyučující se špatnou výslovností, dítě si tyto defekty pochopitelně osvojí. Znovu tedy musím doporučit Helen Doron Early English. Součástí materiálů ke každému kurzu jsou CD s nahrávkami s rodilými mluvčími - lingvisty. Tyto se dětem přehrávají denně, dítě tedy primárně získává výslovnost z těchto nahrávek, nikoli od vyučujícího, se kterým se potkává 1 x týdně, a který tedy může mít "českou výslovnost".. 24.10.2012 14:42
OTÁZKA: Dobrý den, dočetl jsem se, že příliš raná (a důsledná) výuka cizího jazyka, či dvojjazyčné prostředí rodiny, vede k tomu, že dítě sice perfektně rozumí, ale prakticky neumí žádný jazyk pořádně a plete slova a pravidla z jednoho do druhého. Jaký na to máte názor či zkušenost? Děkuji. Marek
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Takovou zkušenost nemám. V určitých fázích sice děti jazyky všelijak kombinují, nebo můžou mít tendenci přidávat české koncovky k anglickým slovům, či anglické výrazy po českém způsobu zdrobňují... to vše ale postupně vymizí. Děti, které jsou od malička vystaveny dvoj- nebo vícejazyčnému prostředí obvykle naopak oba jazyky ovládájí výborně. 24.10.2012 14:38
OTÁZKA: Jako lektorka angličtiny učím i děti předškolního věku. V jedné soukromé MŠ je ode mne vyžadováno učit děti každý den to samé po dobu 14 dnů (Stejné schéma a stejné téma, příběh, písnička apod.), aby si to děti lépe zafixovaly. Mluvím na ně pouze anglicky. Zajímá mě váš názor na to. Děkuji. Deborah
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Záleží na tom, co a jak učíte. Není mi úplně jasná koncepce metodiky tak, jak ji popisujete. Pokud se jedná o jeden příběh, který čítá určitou slovní zásobu, gramatické konstrukce, fráze atd. pak jistě potřebujete určitou dobu k tomu, abyste dětem vše potřebné přiblížila a se vším potřebným je seznámila tak, aby příběhu plně porozuměly, tedy představuji si to tak, že každá hodina je jiná a postupně probíráte jednotlivé aspekty příběhu. To mi přijde v pořádku. Pokud ovšem máte na mysli to, že 14 dní učíte naprosto stejnou vyučovací hodinu, pak je to nesmysl a zajímalo by mě, jak dokážete v takové hodině s dětmi přežít, protože to je rozhodně nemůže bavit... 24.10.2012 14:35
OTÁZKA: Dobrý den, máme dvouletou holčičku,je už docela výřečná a dokáže spojovat slova.Pomalu na ní mluvím španělsky(říkanky a písničky) a chtěl by jsem začít i s angličtinou.Nebude to na ni moc 3 jazyky najednou?Děkuji Jan Richter
Mgr. Barbora Tošenovská ODPOVĚĎ: Dobrý den, Zatěžovat ji určitě nebudete, možná bych ale svěřila výuku Aj někomu dalšímu. Pokud s Vámi již komunikuje česky a španělsky, pro angličtinu zkuste třeba nějaký jazykový kurz, aby se jí mezi jazyky snáz rozlišovalo. Nebo si zaveďte nějaký rituál, kdy spolu hovoříte česky, kdy anglicky a kdy španělsky - například dva rozdílní maňásci - jeden hovoří anglicky a druhý zase jen španělsky. Pak je dítěti jasnější, proč i Vy mluvíte chvíli tak a chvíli jinak.. 24.10.2012 14:28

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.