On-line rozhovor

On-line rozhovor o hubnutí

Iva Vavřínová
velikost textu:
vydáno 18.10.2013 12:00
Jak zdravě zhubnout a nabrané kilogramy už nepřibrat? Odpoví lektorka STOBu Iva Vavřínová.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 18. října 2013 do 12:30

OTÁZKA: Neustále bojuju s jo-jo efektem a nevím, jak ho zastavit. Když přestanu chodit do kurzu Stobu, neuplyne rok a mám kila zpátky. Dá se tomu nějak zabránit? Děkuju za odpověď. Martina
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Dobrý den, zásadní je, jestli po ukončení kurzu stále pokračujete ve změně stravovací návyků, které jste se v kurzu naučila. Pokud změníte své stravovací návyky, ale po určité době se opět vracíte ke starým (špatným) návykům, kila jdou opět nahoru. V tomto případě doporučujeme klientům absolvovat ještě pokračovací kurz STOBu, který vaše návyky upevní a k jo-jo efektu tudíž nedojde. 18.10.2013 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, nejsem tlustá, potřebovala bych jen něco udělat se špekem kolem pasu, který se mi tam s věkem udělal. Co s tím? Díky. Karolína Brabcová
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: dobrý den, oblast břicha je všeobecně velice problematická, souvisí to i s klesající reprodukční schopností u žen, kdy se právě v této oblasti tuk usazuje mnohem více. Zde doporučím cvičení, a to především na hluboké břišní svalstvo včetně cviků na pánevní oblast, pracuje se s dechem a skutečně mám osvědčené, že tato varianta může problém vyřešit. 18.10.2013 12:10
OTÁZKA: Dobrý den, co je pravdy na tom, že cukry se mají jíst dopoledne, ale odpoledne už ne? Díky Hedvika
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: dobrý den, to je velice zjednodušeně řečeno. Pravdou je, že cukry představují pro naše tělo čistou energii. Představte si den jako časový úsek -ráno, dopoledne a brzké odpoledne je čas, který by měl být pokryt sacharidy nejvíce, čím se blížíte k večeru tedy klidové části dne, měly by se sacharidy z jídelníčku eliminovat. 18.10.2013 12:13
OTÁZKA: Dobrý den, měla bych otázku ohledně hubnutí. Měřím okolo 160 cm a vážím zhruba 65 kg. Jím 5krát denně a cvičím převážně 5krát týdně. Cvičení se snažím kombinovat a cvičím převážně z jógy nějaké protahování, step a běh. Myslím si že nejím příliš nezdravě a přesto se mi váhu nedaří snížit. Mohla byste mi poradit co dělám špatně nebo co bych mohla udělat lépe? Za vaši odpověď děkuji monika
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Dobrý den, problémů, proč se Vám nedaří redukovat může být několik. Vzhledem k Vaší poměrně časté pohybové aktivitě, je otázka, jestli máte jídlo v dostatečné energetické hodnotě a správném složení tuků, cukrů, bílkovin. Rozhodně bych Vám doporučila nechat si změřit výši bazálního metabolismu a poradit se s odborníkem, který Vám případně sestaví jídelníček šitý na míru.Za neúspěchem ale mohou být i zdravotní problémy, pokud máte jídlo v pořádku, doporučuji navštívit lékaře a nechat si případně vyšetřit štítnou žlázu. 18.10.2013 12:17
OTÁZKA: Dobrý den, právě v tuto minutu řeším "zásadní problém":) Dá se teplý a zdravý oběd nahradit i nějakým jídlem tzv. na skok? Stává se mi velmi často, že nemám čas, nebo dispozice k tomu, abych si dal plnohodnotný oběd. Díky za Vaše tipy :) Marek
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Dobrý den, varianta samozřejmě je, pokud si připravíte jídlo doma, obložené pečivo, šunkou, sýrem a k tomu čerstvou zelenina,budete určitě spokojen, pokud ani to Vám Váš časový harmonogram nedovoluje, variantou jsou proteinové tyčinky, které můžete mít u sebe a sníst podle potřeby. Pozor ale na složení, ne každá firma ho má dobré.Zároveň se nedoporučuje nahrazovat jídlo tímto produktem příliš často, ale jako občasná varianta posloužit může. 18.10.2013 12:21
OTÁZKA: Dobrý den, měřím 169 cm a vážím 59 kg. Aktivně sportuji, obden běhám a snažím se svůj příjem kalorií udržet pod 1500kcal na den. Jím každé tři hodiny, nejím bílé pečivo, těstoviny, smetanové omáčky atd. Místo sladkostí si dopřeju ovoce nebo mrkev. Přesto se s mou vahou nic neděje. Čím to je? Děkuji. Bety Dörflová
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: I Vám doporučím nejprve nechat si změřit výši bazálního metabolizmu, protože je možné, že energie, kterou uvádíte, je pro Vás i vzhledem ke sportu, nedostatečná. V tom případě své tělo "podjídáte" a to má naopak tendenci si ukládat na horší časy, proto Vám hubnutí nejde. 18.10.2013 12:25
OTÁZKA: Dobrý den, jsem ve středním věku. Nemyslím si, že mám nadváhu, ale takových 5 až 10 kg by se mi líbilo mít dole. Poradíte, jak na to? - nemívám moc času a hlavně bohužel nemám vůli... Lucie
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Vám mohu nabídnout produkt některé z firem, které nabízí komplexní stravovací systémy, jídlo dostanete ve správném složení a nemusíte se o nic starat a kila půjdou dolů. 18.10.2013 12:27
OTÁZKA: Dobrý den, potřebovala bych poradit se skladbou a složením jídelníčku. Pracuji v kanceláři, vstávám v 5 ráno, kdy i snídám. Měla bych vzhledem k brzkému rannímu vstávání zařadit více jídla dopoledne a odpoledne již šetřit? K obědu mívám pečivo. Problémem je i to, že mám největší jídlo - oběd až kolem 17:00 hodiny, kdy dojedu domů. Je to správně? Hanulka
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Vaše rozložení jídla správné rozhodně není. Svůj stravovací harmonogram přizpůsobujte době vstávání a aktivitě. Jednotlivá jídla byste měla konzumovat v rozmezí 3 hodin. Do jídelníčku zařadit i svačiny a rozhodně neobědvat až v 17 hodin. V tu chvíli totiž směřujete největší pokrm do pozdních hodin.Poslední jídlo se doporučuje konzumovat 3 hodiny před spaním. 18.10.2013 12:30
OTÁZKA: Měla bych asi přesně opačnou otázku, než většina ostatních - totiž jak zdravě přibrat bez toho, aby se člověk cpal tunami rafinovaného cukru a nezdravých tuků. Celý život bojuji s podváhou, v poslední době se jakš-takš daří alespoň pomalu přibírat, ale jen za cenu toho, že přijímám 200g tuků za den + spousty cukru. Ráda bych přibírala nějak zdravěji, ale moc mi to nejde, jelikož mám odjakživa velmi "malý" žaludek a dokážu sníst maximálně 400-500g jídla za den, tudíž musím jíst hlavně velice tučné a nezdravé pokrmy. Máte nějaký tip, jak přibrat aniž bych si úplně zhuntovala tělo nezdravou stravou? Existuje nějaká potravina s vysokou kalorickou denzitou, ale přes to zdravá a vhodná ke každodenní konzumaci? Předem velice děkuji za Vaší odpověď! Táňa Fisherová
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Dobrý de, tak jako se staví jídelníček na redukci, může se postavit i opačně, ale jak sama zmiňujete, jde o to, aby byl zdravý. Přijímat byste měla cukry, ale ty složité (ne obsažené ve sladkostech, ty Vám rozkolísají příliš hladinu cukrů v krvi), jíst dostatek bílkovin i tuků. V případě tuků doporučuji nenasycené, výborným zdrojem je například avokádo. I Vám mohu doporučit proteinové tyčinky, které by Váš problém mohly částečně řešit. Ale hlavně bych to viděla na konzultaci s nutričním odborníkem, protože Váš případ vyžaduje individuální přístup. 18.10.2013 12:35
OTÁZKA: Dobrý den, syn měří 145 cm a váží 55 kg, je mu 11 let. Razantně přibral asi před 18 - 24 měsíci, do té doby byl spíše hubenější. Sportovně založený není, provozuje pouze jízdu na kole. Všechna vyšetření, která podstoupil na doporučení endokrinoložky, jsou v pořádku. Nárůst váhy se nejvíce projevil v oblasti břicha ( přetékající "špek") a na stehnech, kde kůže i v důsledku rychlého přibrání popraskala (strie). Dětský obezitolog se, dle sdělení dětského lékaře, v našem kraji nevyskytuje. Najdeme v tomto případě pomoc a rady na www. stránkách STOBu? Co byste nám poradila Vy? Děkuji a přeji příjemný zbytek dne. Kateřina
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Dobrý den, přímo stob velice úspěšně vede i dětské kurzy, pokud nemáte možnost se do něj přihlásit, doporučuji stránku našeho komunitního webu www.stobklub.cz kde najdete spoustu informací a můžete se i poradit. Záleží na tom, z jakého důvodů syn tak rychle přibral, měla byste plně kontrolovat vše, co jí. Připravovat mu i obědy a svačiny do školy a zjistit, jestli se tajně nedojídá někde jinde např. ve fast foodech. 18.10.2013 12:39
OTÁZKA: Jak se mám donutit k pravidelnému cvičení? Strašně moc bych třeba chtěla běhat nebo něco takového, ale vždy začnu a pak mi do toho něco vleze a přestanu.. děkuji Lucie
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Recept na pevnou vůli bohužel ještě nikdo nevynalezl :-) Vždy doporučuji, vybrat si takovou aktivitu, která Vás bude bavit dlouhodobě a nedělat jí jen proto, že byste měla. Pokud u běhu nevydržíte, ale baví Vás třeba tanec nebo jeho modifikace, najdete si nějaké lekce, které Vás u pohybu udrží nehledě na případné "výmluvy" proč nejít sportovat. Dobré je i pohybovou aktivitu střídat. 18.10.2013 12:42
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak hubnout při kojení (syn má 3 měsíce, plně ho kojím). Děkuji za odpověď! Jana M.
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Co se týče kojení, měla byste myslet hlavně na to, aby Vaše strava byla opravdu hodnotná a Vaše dítě dostalo, co si zaslouží. Rozhodně nedoporučuji žádné diety, ale jíst kvalitně-dostatečně bílkovin, kvalitní složité sacharidy a nenasycené tuky a hlavně zvýšit pohybovou aktivitu, která se vzhledem k vození kočárku vysloveně nabízí. 18.10.2013 12:45
OTÁZKA: Dobrý den, přestala jsem před 3 měsíci pít kávu. V podstatě zároveň jsem přestala mít chuť na sladké. Je to jenom odbourání vypěstovaného spojení káva-sladkost nebo může jít o nějakou reakci v těle (stabilizace hladiny krevního cukru apod.). Děkuji Bláža
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: V tomto případě, bych to viděla na odbourání zažitého stereotypu-sladké k pití kávy. Je to jedno z doporučení i pro odnaučující se kuřáky, kteří mají kávu zase spojenou s cigaretou.Pokud jste nezměnila nic ve svém jídelníčku a skutečně pouze odbourala kávu, mohlo se jednat o psychický návyk, gratuluji :-) 18.10.2013 12:48
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych timto vyjadrit obdiv a podekovani za cely Vas projekt Stob Klub. V lednu jsem zacal pravidelne sportovat a z nejakych 94kg jsem se dostal na cca 88kg. V breznu jsem si zadal prvni 12 tydenni cyklus a na konci cyklu mi vaha ukazala nejakych 78kg! Sebekoucink aplikace me naucila pravidelne (5-6x za den) a hodnotne jist a pritom jeste zajistila, ze mi krasne ubyvala vaha! Dulezite je, ze si vahu drzim i nyni, kdyz uz nejakou dobu aplikaci nepouzivam, ale preci jen za tech 24 tydnu (dal jsem si jeste jeden udrzovaci cyklus) se pravidelna strava dostane cloveku trochu pod kuzi:-) Projekt jsem dale doporucil nekolika znamym, kteri si jej take chvali! Takze diky moc a sirte jeho slavu dale:-) DIKY. Tomas
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Velice děkuji za Vaši zprávu, ráda vyřídím celému STOB týmu a popřeji "jen tak dál" :-) 18.10.2013 12:49
OTÁZKA: Dobrý den. Jaký je prosím přínos nordic walkingu (severské chůze) na hubnutí, když při 180 cm mám 140 kg. Jak často bych měl tímto stylem sportovat a jak popřípadě začít a postupně zvyšovat výkon? Je tento sport vhodný pro začátek hubnutí, nebo jsou tu i jiné sporty (finančně nenáročné nemám 240 korun na 2 hodiny v bazénu týdně) Děkuji Petr Votruba
Iva Vavřínová ODPOVĚĎ: Tento sport je pro Vás přímo ideální. Vzhledem k Vaší váze Vám hole při chůzi pomohou rovnoměrně rozložit Vaší váhu a pohyb bude jednodušší. Navíc chůze je pro člověka tím nejpřirozenějším pohybem, proto se doporučuje. Žádná omezení tady nejsou, jde o individuální síly. Jak se říká" nepřepálit začátek", ale naordinovat si tolik pohybu, aby jste u něj vydržel dlouhodobě. 18.10.2013 12:52

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.