On-line rozhovor se speciální pedagožkou Světlanou Drábovou

Mgr. Světlana Drábová
velikost textu:
vydáno 2.11.2012 10:55
Na otázky kolem ergonomie psaní bude odpovídat Světlana Drábová.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. listopadu 2012 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, dcera je v první třídě, stále má ale problémy se psaním. Mám pocit, že moc tlačí na tužku a někdy ji drží až křečovitě. Slyšela jsem, že jsou na trhu k dostání speciální psací pomůcky, které učení psaní mohou usnadnit, je to pravda? Nechci, aby dcera měla ze psaní zbytečně stresy. Děkuji mockrát. Monika
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Pokud má fixován nesprávný úchop a nepomohou výše zmiňované pomůcky, je dobrá náprava nesprávného držení Kurz nápravy grafomotorických obtíží, kontakt bnajdete např. na www.prodys.cz 2.11.2012 11:08
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda je pro tříleté dítě vhodné používání normálních pastelek nebo těch s třemi hranami. Prý je to lepší? Proč? Zuzana
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Rozhodně je lepší používat trojhranné pastelky s měkkou tuhou, aby dobře a sytě malovaly. Ideální průměr je 8-9 mm. Ani příliš slabý průměr ani více než 10 mm není pro zdravé dítě vhodný. Pastelky, které jsou příliš tvrdé nutí dítě tlačit (hrozí křečovitý úchop. 2.11.2012 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, s jakým perem by měl psát prvňák? Doporučujete pero Pilot? Jana
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Rozhodně je vhodné ergonomické trojhranné pero, které dobře klouže po papíře. Pokud máte na mysli pero Pilot s gumovacím inkoustem, volila bych tuto možnost později (3.třída). V první třídě bych se přikláněla ke Stabilu original nebo jinému trojhrannému bombičkovému peru. 2.11.2012 11:19
OTÁZKA: Dobrý den paní Drábová, v čem přesně jsou ergonomické psací potřeby speciální? Opravdu se s nimi dítě naučí lépe a rychleji psát? A existují také pro leváky? S pozdravem Hana. Habiba
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Ergonomický (trojhranný)tvar je uzpůsobený ke snadnějšímu správnému úchopu. Pomůcka je většinou jiná pro praváky a jiná pro leváky. Rozhodně usnadní správné psaní a kreslení. Variantu pro praváky a leváky mají i tužky Easy graph a pastelky Easy colors (stabilo). 2.11.2012 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, synovi je pět let a nemaluje moc hezky, mám s ním něco trénovat, aby neměl v první třídě problémy se psaním? Karla
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Vyhledejte speciální.ho pedagoga, aby zjistil příčinu jeho nechuti a poskytl vám následné vedení 2.11.2012 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, o čem vypovídá naupravené písmo u 9 letého dítěte? Ilona Nová
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Příčin může být více. Vyhledejte odbornou pomoc (speciální pedagog např. www.prodys.cz, pedagogicko psychologickou poradnu. 2.11.2012 11:27
OTÁZKA: Jsou ještě ve školách v první třídě povinná plnicí pera? Nebo mohou leváci psát propiskou? Je pro začínající školáky vhodná? M.H.
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Propiska je to poslední, co bych prvňáčkovi doporučila, na trhu je velký výběr bombičkových per, která plně nahradí plnicí pera a jsou snadnější na obsluhu. Inkoustové pero lépe klouže po papíře, proto je pro nácvik psaní vhodnější. Ergonomické propisky pro školáky jsou už rovněž na trhu. Volila bych je až později od 4 třídy. 2.11.2012 11:31
OTÁZKA: Existuje prosím nějaká příručka s obrázky správného držení propisky? Eventuelně jak se prosím jmenuje? Děkuji Karel
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Pokud mi pošlete email, pošlu vám fotodokumentaci (kontakt www.prodys.cz 2.11.2012 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, prosím o radu, jak lze eliminovat problémy psaní v dospělosti. Konkrétně potíže při psaní rukou – křečovité písmo, pomalé psaní, celkově nejistota při psaní, „zamýšlení se“ nad tvary písmen atd. Děkuji za odpověď. S. M.
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Vyhledejte odbornou pomoc. Je možné eliminovat problémy i v dospělosti. Je však třeba odhalit příčinu. Může jich být více. 2.11.2012 11:34
OTÁZKA: Dobrý den, dcera (6 let) nemá vyhraněnou dominantní ruku. Kreslí a "píše" oběma. Letos jsme byli v poradně, kde dostala odklad. Je stále velmi hravá, a na činnosti, které ji nezaujmou hned od začátku se nedokáže moc dlouho soustředit. U toho, co ji zaujme dokáže strávit i hodinu. Paní psycholožka si také všimla zvláštního jevu. Když měla něco udělat jednostranně dělala vždy do kříže. Na pravé ucho sahala levou rukou, i telefonní hovor imitovala do kříže. Má také problém s orientací obrázků a písmenek. Nerozlišuje zrcadlově postavené objekty, ani když je má téměř vedle sebe. Považuje za stejné. Jako by rozdíl ani neviděla. Je to nejvíce vidět na písmenkách, které si zkouší psát sama. Jméno TEREZKA, které jsme jí naučili, píše v podstatě bez problémů. Jen teď začala Z psát ve sklonu téměř jako N. Ráda bych se zeptala, zda to s volbou, vyhraněním dominantní ruky nemůže souviset a příp. lze nějak podpořit tento rozlišovací proces zrcadlových objektů např. speciálním cvičením? Děkuji Lucie Lucie
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Vyhledejte odbornou pomoc. Odklad není proto, že dítě bude tok "nečinně čekat ve školce, je vhodné s dítětem celý rok cíleně pracovat. Příčin obtíží, které popisujete může být více. 2.11.2012 11:36
OTÁZKA: Jak se pozná, že je dítě levák? Jsme s manželem oba leváci a dcera (3 roky) zatím používá při čmárání obě ruce. Věra T.
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Dávejte jí všechny pomůcky do středové linie, aby si mohla vybrat. Vyhranit by se měla mezi 5-7 rokem života. 2.11.2012 11:37
OTÁZKA: Syn chodí do předškolní třídy ve školce a učí se malovat rovné čáry a kruhy, podobně, jako jsme to kdysi dělali v první třídě. Dokonce na toto téma dostává i "domácí úkoly". Je nutné, aby pětileté děti toto zvládaly? Co pak budou dělat ve škole? Není to předčasné? Zajímalo by mne, jestli si spíše nezkazí styl a držení tužky... Zdenek
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Pokud probíhají tyto činnosti hravou formou, rozhodně ho rozvíjejí. Je však nutné dbát na správné sezení (nohy opřené o podložku) a správný úchop psacího náčiní. 2.11.2012 11:40
OTÁZKA: Dobrý den, je možné dítě s nevyhraněnou lateralitou neklasifikovat ze psaní? Jana
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Rozhodně to není důvodem. Je nutné vyhledat speciálního pedagoga, aby vyšetřit lateralitu a doporučil jak postupovat. Dítě po nástupu do školy nemůže!!! psát oběma rukama. 2.11.2012 11:42
OTÁZKA: Pomáhají dětem psací/kreslicí kuličky? Je to vhodná pomůcka pro nácvik držení? Jaké pomůcky byste doporučila do mateřské školy? Má smysl s dětmi začínat grafomotorické cviky na velkém formátu (uvolnění ramenního a loketního kloubu) a teprve potom přecházet na menší formát papíru? Děkuji Bára
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Rozhodně celý postup jak jej popisujete je správný. Vhodná je SES kulička. Pokud byste měli zájem o odbornou pomoc ve vaší MŠ, obraťte se na firmu Stabilo, kde chystáme pro ČR projekt týkající se rozvoje grafomotoriky a dětské kresby pro MŠ (www.stabilo.com). 2.11.2012 11:45
OTÁZKA: Dobrý den, dcera v první třídě při psaní obyčejnou tužkou drží tužku až dole u hrotu. Kdykoliv ji opravím a tužku posunu, za chvilku opět sklouzne dolů. Jsou nějaké pomůcky i na obyč. tužky nebo jsou jen speciální pera. Tužky máme trojboké. Po chvilce psaní ji vždy z toho bolí ruka, protože má křečovité sevření. Děkuji za odpověď Lída
Mgr. Světlana Drábová ODPOVĚĎ: Myslím, že budete potřebovat vyhledat odbornou pomoc (www.prodys.cz). Ještě zkuste easy graph od stabila. 2.11.2012 11:47

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.