Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

O Vánocích můžete jíst zdravě a přitom si pochutnat

  1:00aktualizováno  1:00
Možná si neumíte představit Vánoce bez tradičních českých jídel, cukroví a sladkých alkoholických nápojů. Na druhou stranu víte, že nejsou zrovna nejzdravější. Kromě toho nejste příznivcem netradičních receptů. Jak z toho ven?
Cukroví, Vánoce - ilustrační foto

Cukroví, Vánoce - ilustrační foto - Cukroví, Vánoce - ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

„Můžete si uvařit odlehčené varianty klasických receptů,“ říká psycholožka Iva Málková, vedoucí kurzů hubnutí a zakladatelka společnost Stop obezitě.

„Ale i tak bude hodně záležet na vás - musíte se sami hlídat, abyste ani těch lehkých jídel nesnědli více, než je zdrávo,“ varuje.

Pokud bojujete s nadváhou, nebo dokonce usilujete o zhubnutí, připravte se na Vánoce předem. Rozmyslete si, co si budete vařit v případě, že budete jíst něco jiného než zbytek rodiny, a včas si nakupte potřebné suroviny.

Vyplatí se dodržovat několik zásad: tučná jídla nahradit méně tučnými - platí například pro majonézu v bramborovém salátu, také kapra si můžete udělat přírodního namísto klasického smaženého obalovaného.

Zásada číslo dvě - porce si dávejte spíše menší. Pozor na cukroví a alkohol. Právě ten patří k největším zradám ve vánočním menu, protože je hodně kalorický.

Příkladem budiž ve zdejších krajích populární sladký vaječný koňak, který obsahuje spoustu cukru a tuku a také nežádoucího cholesterolu. Svou energetickou hodnotou si nijak nezadá s vepřovým masem.

Podobně zrádné jsou také míchané nápoje a hodně cukru obsahuje rovněž pivo, které však na druhou stranu může usnadnit trávení, a proto v malém množství nevadí. Když už alkohol, dejte přednost suchému bílému nebo červenému vínu.

Víte, kolik jídla musíte sníst, abyste na váze viděli kilo navíc? Zhruba třicet tisíc kilojoulů nad vaši běžnou energetickou spotřebu. Což bohužel v době Vánoc není nic neobvyklého, stačí k tomu třeba olbřímí porce salátu a pár kousků kapra pojídaných na střídačku spolu s cukrovím, zvláště pokud se člověk nehýbe.

10 rad, jak o Vánocích nepřibrat

1. Nevařte zbytečně mnoho jídla
Vánoce byly svátky hojnosti i pro naše předky, kteří jinak žili po celý rok střídmě. Zvyk vařit více jídla, než se dá sníst, se však negativně odráží na naší váze.

2. Neochutnávejte při vaření
Ač se to nezdá, při ochutnávání je možné nenápadně sníst menší porci oběda, a proto se raději spoléhejte na to, že recepty umíte najisto, případně poproste o ochutnávání někoho z rodiny.

3. Neuždibujte ve volných chvílích
Nenápadné ujídání po celý den člověka včas nevaruje, že už má dost. Snažte se mu včas předejít. Nevystavujte se pokušení tím, že rozmístíte jídlo po celém bytě.

4. Cukroví? Proč ne
Klidně si ho dopřejte, ale jen několik kousků, které si dáte na talířek a bez výčitek si je vychutnáte.

5. Pozor na alkohol
Hlídáte se v jídle, ale dopřáváte si v pití? Nemuselo by se vám to vyplatit, protože alkohol je bohatý na cukry a kalorie.

6. Nepolehávejte před televizí, naplánujte si program
Nejhorší na vzestup váhy je nicnedělání svádějící k polehávání před televizí s talířkem jídla. Raději si předem naplánujte, jak dny volna prožijete a co všechno podniknete.

7. Nakupte hodně ovoce
Zásobte se dopředu ovocem, dopřejte si třeba méně obvyklé druhy, jako například mango, litchi nebo kaki a těmi zahánějte chuť na jídlo, zejména na sladkosti.

8. Zapomeňte na zbytečné výčitky
Nemá smysl si kazit náladu tím, když se najíte víc, než jste původně plánovali. Jeden mírný prohřešek se na vaší váze neprojeví, jen si musíte dát pozor, abyste se nerozjedli, protože pak by byl návrat k původním stravovacím návykům o to obtížnější.

9. Nebojte se odmítnout
Klidně na návštěvě odmítněte nabízené jídlo a pití. Pokud nechcete přímo říci, že hubnete, vymluvte se třeba na zdravotní potíže, které vás nutí dodržovat dietní omezení. A už vůbec nedojídejte jídlo třeba po dětech.

10. Hýbejte se
I o Vánocích byste se měli hýbat. Není nutné hned jezdit na hory, ale své udělá i svižná procházka trvající hodinu nebo dvě. Ještě vydatnější je bruslení nebo plavání.

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Další z rubriky

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

alkohol, pálenka
Alkohol na rovnoprávnost nehraje, ženám ničí zdraví rychleji než mužům

Muži se pod jeho vlivem chovají agresivněji a víc riskují, ženám zase hrozí větší poškození jater nebo rakovina prsu. Víte, jak se liší účinky alkoholu u žen a...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.