Ona
Díky novému údaji půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Ilustrační foto

Díky novému údaji půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nový typ etiket na potravinách objasní, co jíme

  • 11
Tabulka s informacemi o látkách, které potraviny obsahují, je dnes na většině výrobků skoro vždy na zadní straně obalu a mnohdy navíc těžko k přečtení na barevném podkladu. Nově bude na řadě výrobků od osmi mezinárodních firem uvedena na přední straně ve zvýrazněném čtverečku.

Ten bude obsahovat procento z průměrné denní výživové dávky pro ženu, kterou výrobci stanovili na 2000 kilokalorií.

Díky vytaženému údaji přepočítanému na denní potřebu půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Lehko půjde srovnat, jak je kalorická Pepsi Cola a Coca-Cola, tyčinka Deli a Mars.

INFOGRAFIKA - Kalorie v novém

Trocha mlhy zůstane
Zcela průzračné to však nebude ani s novými etiketami. Firmy totiž většinou plánují uvádět údaj o procentu z denní dávky na jednu porci. Třeba u tyčinek to bude jednoduché a kalorie se budou vztahovat k celému výrobku.

Například Coca-Cola bude uvádět kalorickou hodnotu a přepočet kalorií na denní dávku na 250 mililitrů, ať už půjde o malou plechovku, nebo dvoulitrovku.

Čtvrt litru coly má v sobě kalorie odpovídající pěti procentům denní dávky. To působí lépe, než kdyby na dvoulitrovce bylo 40 procent.

"Dva litry Coca-Coly nikdo najednou nevypije," argumentuje šéf Coca-Coly v Česku Josef Karásek. Rozhodnutí přepočítat vše na čtvrt litru nepadlo tady, bude se používat na Coca-Cole v celé Evropě.

V další společnosti, Unileveru, teď u jednotlivých výrobků řeší, jak definovat jednu porci, na kterou budou kalorie převádět.

"Například Mezinárodní margarínová asociace říká, že jedna porce je nově deset gramů, dříve to bylo dvacet gramů," popisuje Jiří Brát z Unileveru, který je výrobcem Flory a Ramy. Podobnou věc řeší u polévek či majolky.

Další vadou na kráse u nového pojetí etikety je výchozí hodnota dvou tisíc kilokalorií, kterou firmy stanovily. Ta totiž nefunguje pro všechny, ale jen pro některé ženy.

Každý člověk totiž potřebuje za den odlišný objem kilokalorií. Jejich potřeba se odvíjí od pohlaví, věku či fyzické námahy.

Přesto tento typ informací na výrobcích lékaři vítají. "Určitě je tato iniciativa ku prospěchu věci. Čím více informací bude spotřebitel mít o složení potravin, tím lépe," uvedla k iniciativě doktorka Václava Kunová, vedoucí Poradny pro snižování nadváhy.

Otázka je, jak a zda se nové značení výrobků odrazí na jejich prodejích.

Zástupci firem uvádějí, že do akce se dobrovolně pouštějí, protože si to zákazníci přejí. Díky většímu množství informací si slibují vylepšení image.

Společnosti čekají, že lepší možnost srovnávat si informace povede spíše k tomu, že novinky budou vymýšlet tak, aby byly méně kalorické a neměly tak vysoké ani ostatní sledované hodnoty.

Mimo záznam však zástupci některých firem uvádějí, že krátkodobě mohou dodatečné informace znamenat nevýhodu proti těm, kdo je tam uvádět nebudou.

"O lepších informacích na etiketách uvažujeme," říká mluvčí Kofoly Martin Klofanda. Hned však dodává, že se obávají toho, že uvedení kalorií a dalších hodnot může být pro spotřebitele zavádějící.

"Mohlo by se stát, že řada neznačkových produktů s nižší cenou bude z tohoto pohledu vnímána lépe než značkové produkty s větším podílem ovoce," vysvětluje.

Jde o to, že například Kofola jako výrobce džusů Jupí právě teď sází na větší podíl ovoce, což propaguje i ve svých reklamách. Ten s sebou však nese více cukrů a tím i kalorií než třeba džus, který ovoce viděl jen zdálky.

Před uvedením výrobků s novými informacemi na pulty musí ještě firmy vyřešit, jak všechny nové informace na obal poskládat.

Většina jejich výrobků tady má totiž minimálně dvojí popisky v češtině a slovenštině, ale výjimkou nejsou ani polština či maďarština. "Narážíme na to, jak symboly vysvětlit, v jaké řeči," říká Brát z Unileveru.

Už dnes je jasné, že na některé menší výrobky se všechny informace nevejdou, třeba na bujon nebo na některé malé čokoládové tyčinky.

"Když se to tam nevejde, budou informace na našich webových stránkách," říká specialista Nestlé pro výživu Petr Menšík. Internetové stránky britské Nestlé už takto fungují.