Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nový typ etiket na potravinách objasní, co jíme

  18:28aktualizováno  18:28
Tabulka s informacemi o látkách, které potraviny obsahují, je dnes na většině výrobků skoro vždy na zadní straně obalu a mnohdy navíc těžko k přečtení na barevném podkladu. Nově bude na řadě výrobků od osmi mezinárodních firem uvedena na přední straně ve zvýrazněném čtverečku.
Díky novému údaji půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Ilustrační foto

Díky novému údaji půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ten bude obsahovat procento z průměrné denní výživové dávky pro ženu, kterou výrobci stanovili na 2000 kilokalorií.

Díky vytaženému údaji přepočítanému na denní potřebu půjde snadněji porovnat, jak jsou podobné výrobky kalorické. Lehko půjde srovnat, jak je kalorická Pepsi Cola a Coca-Cola, tyčinka Deli a Mars.

INFOGRAFIKA - Kalorie v novém

Trocha mlhy zůstane
Zcela průzračné to však nebude ani s novými etiketami. Firmy totiž většinou plánují uvádět údaj o procentu z denní dávky na jednu porci. Třeba u tyčinek to bude jednoduché a kalorie se budou vztahovat k celému výrobku.

Například Coca-Cola bude uvádět kalorickou hodnotu a přepočet kalorií na denní dávku na 250 mililitrů, ať už půjde o malou plechovku, nebo dvoulitrovku.

Čtvrt litru coly má v sobě kalorie odpovídající pěti procentům denní dávky. To působí lépe, než kdyby na dvoulitrovce bylo 40 procent.

"Dva litry Coca-Coly nikdo najednou nevypije," argumentuje šéf Coca-Coly v Česku Josef Karásek. Rozhodnutí přepočítat vše na čtvrt litru nepadlo tady, bude se používat na Coca-Cole v celé Evropě.

V další společnosti, Unileveru, teď u jednotlivých výrobků řeší, jak definovat jednu porci, na kterou budou kalorie převádět.

"Například Mezinárodní margarínová asociace říká, že jedna porce je nově deset gramů, dříve to bylo dvacet gramů," popisuje Jiří Brát z Unileveru, který je výrobcem Flory a Ramy. Podobnou věc řeší u polévek či majolky.

Další vadou na kráse u nového pojetí etikety je výchozí hodnota dvou tisíc kilokalorií, kterou firmy stanovily. Ta totiž nefunguje pro všechny, ale jen pro některé ženy.

Každý člověk totiž potřebuje za den odlišný objem kilokalorií. Jejich potřeba se odvíjí od pohlaví, věku či fyzické námahy.

Přesto tento typ informací na výrobcích lékaři vítají. "Určitě je tato iniciativa ku prospěchu věci. Čím více informací bude spotřebitel mít o složení potravin, tím lépe," uvedla k iniciativě doktorka Václava Kunová, vedoucí Poradny pro snižování nadváhy.

Otázka je, jak a zda se nové značení výrobků odrazí na jejich prodejích.

Zástupci firem uvádějí, že do akce se dobrovolně pouštějí, protože si to zákazníci přejí. Díky většímu množství informací si slibují vylepšení image.

Společnosti čekají, že lepší možnost srovnávat si informace povede spíše k tomu, že novinky budou vymýšlet tak, aby byly méně kalorické a neměly tak vysoké ani ostatní sledované hodnoty.

Mimo záznam však zástupci některých firem uvádějí, že krátkodobě mohou dodatečné informace znamenat nevýhodu proti těm, kdo je tam uvádět nebudou.

"O lepších informacích na etiketách uvažujeme," říká mluvčí Kofoly Martin Klofanda. Hned však dodává, že se obávají toho, že uvedení kalorií a dalších hodnot může být pro spotřebitele zavádějící.

"Mohlo by se stát, že řada neznačkových produktů s nižší cenou bude z tohoto pohledu vnímána lépe než značkové produkty s větším podílem ovoce," vysvětluje.

Jde o to, že například Kofola jako výrobce džusů Jupí právě teď sází na větší podíl ovoce, což propaguje i ve svých reklamách. Ten s sebou však nese více cukrů a tím i kalorií než třeba džus, který ovoce viděl jen zdálky.

Před uvedením výrobků s novými informacemi na pulty musí ještě firmy vyřešit, jak všechny nové informace na obal poskládat.

Většina jejich výrobků tady má totiž minimálně dvojí popisky v češtině a slovenštině, ale výjimkou nejsou ani polština či maďarština. "Narážíme na to, jak symboly vysvětlit, v jaké řeči," říká Brát z Unileveru.

Už dnes je jasné, že na některé menší výrobky se všechny informace nevejdou, třeba na bujon nebo na některé malé čokoládové tyčinky.

"Když se to tam nevejde, budou informace na našich webových stránkách," říká specialista Nestlé pro výživu Petr Menšík. Internetové stránky britské Nestlé už takto fungují.







Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce
Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce

Patříte mezi milovnice třpytek, ale nemůžete si dovolit nosit do práce příliš výrazné líčení? Sáhněte po metalických očn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.