Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Test krásy i klub anorektiček. Nezdravé trendy ze sociálních sítí

  0:30aktualizováno  0:30
Snad každý, kdo má účet na sociální síti, si do nějaké míry uvědomuje, že mohou být zábavné, užitečné, ale také nezdravé a dokonce nebezpečné. Uživatelé na nich totiž často vyvíjejí tlak, kterému citlivější jedinci těžko odolávají. A takovými jedinci bývají i mladé dívky, které snadno podléhají trendům.

Na internetu najdeme rady užitečné, ale i absurdní. | foto: Profimedia.cz

Právě ony tvoří většinu těch, kdo na Facebooku, Twitteru i "obrázkových" sociálních médiích, jako jsou Pinterest nebo Instagram, vytvářejí a sdílejí obsah, který se týká hubnutí a krásy. Ruku v ruce s tím jdou trendy, které se rychle šíří, ale jsou nezdravé. Zde jsou některé z nich.

Motta některých uživatelek

Musím zhubnout.

Po jídle si připadám tlustá.

Díky, nemám hlad.

Přestaň se cpát.

Když řekneš "ne" jídlu, řekneš "ano" štíhlosti.

Každou minutu sním o tom, že jsem hubená.

Jez pro tělo, které chceš, ne pro to, které máš.

zdroje: Twitter, Pinterest

Thinspiration

Slovní hříčku ze slov "hubená" a "inspirace" používají uživatelky (a někteří uživatelé) sociálních sítí, aby označili svoje fotografie, rady, příběhy a další příspěvky, které se týkají hubnutí. Zdaleka ne vždy zdravého a vyváženého.

Pod hashtagy #thinspiration a #thinspo najdeme obrázky dívek, které evidentně trpí poruchou příjmu potravy, diety, jež by přivedly nejednoho výživového poradce k infarktu, ale i citáty a osobní motta.

Ještě kontroverznější alternativou je názor, že anorexie, které dívky přezdívají "ana" (nebo ji personifikují jako kamarádku Anu), je správná a žádoucí. Pod klíčovým slovem #pro-ana na sociálních médiích denně přibývají tisíce obrázků a příspěvků o tom, proč a jak nejíst, proč je jídlo "špatné" a poruchy příjmu potravy naopak normální a správné. Až se zdá snadné uvěřit.

Fotogalerie

"Je typické, že sociální sítě reflektují život, a tedy i témata, která běžně řešíme," říká k tomu psycholožka Marta Boučková. "Zároveň naplňují naši potřebu sdílet. Má-li někdo objektivní problém, v tomto případě mentální anorexii, sám ho za problém obvykle nepovažuje. Proto touží komunikovat s dalšími, kteří to vidí stejně, získat jejich podporu."

Je to podle ní snadný způsob, jak se vyhraní proti "nepřejícímu" okolí (třeba přátelům nebo rodičům) a zároveň se díky ostatním utvrdí, že jsou v pořádku. A koloběh pokračuje. "Mladé dívky se snadno nakazí názory ostatních. Na sociálních sítích a internetových fórech navíc probíhají rychlé, akční diskuse. Jsou živé, a proto přesvědčivé, je to jako rozhovor z kamarádkami," shrnuje riziko Boučková.

Mezera mezi stehny

Z podobného soudku je i trend, který říká, že krásná jsou jen stehna, která se nedotýkají. Pod heslem #thighgap si dívky navzájem radí, jak žádané mezery dosáhnout, které diety a cvičení při tom "zaručeně" fungují. A samozřejmě sdílejí vlastní portréty i fotografie žen, kterým se chtějí podobat.

Podle Ivy Málkové, zakladatelky společnosti STOB, je to nesmysl. "Rozložení tuků je dědičné, nemůžeme ho ovlivnit," uvedla pro OnaDnes.cz. Jinými slovy: někdo mezeru má, někdo ji nikdy mít nebude. Totéž platí pro často skloňovaný "most nad podbřiškem"(#bikinibridge), údajný důkaz dokonale štíhlého bříška.

Tumblr proti Aně

Oblíbený Tumblr je jedním z mála serverů, které se rozhodly s nezdravým hubnutím zatočit. Když do jeho vyhledávače zadáte hesla "thinspiration", "pro-ana" nebo "thighgap", místo výsledků se objeví krátký text, který upozorňuje na možnosti léčby anorexie a bulimie, včetně telefonních čísel a užitečných odkazů.

"Podobné trendy odrážejí honbu za ideálem krásy, která je ženám odjakživa vlastní," myslí si Marta Boučková. "Dnes mají navíc možnost hledat rady na sociálních sítích. Je tam spousta lidí, kteří prohlašují právě ty své za zaručené. Ale kvalita je sporná," říká psycholožka.

S nadsázkou dodává, že je to jako s návodem, jak upéct koláč: "Na internetu můžete najít báječný recept a hned vedle něj jiný, naprosto příšerný." U tak kontroverzních otázek, jako je ženská krása, ovšem přibude riziko, že místo jednoho koláče bude mít uživatelka zkažený třeba celý život.

Test krásy

Nejnovější internetový trend přišel z Číny. Jde o údajně vědeckou metodu, jak rozeznat, kdo je krásný a kdo ošklivý. Už to zní absurdně, ale ještě podivnější je samotný test. Kdo ho chce vyzkoušet, má přiložit ukazováček k obličeji tak, aby se dotýkal brady i špičky nosu. Pokud se při tom nedotkne rtů, je daný člověk krásný. A naopak.

Mánii odstartovala populární čínská herečka Xinyi Zhang, která v legraci zmínila, že testem neprošla. Selfies s prstem přiloženým k tváři se rychle začaly šířit na čínské sociální síti Weibo a brzy i na Facebooku nebo na Twitteru.

Není to ovšem nic nového pod sluncem, tvrdí Marta Boučková. "Jednoznačné kritérium pro vzhled neexistuje, ale my lidé máme rádi, když můžeme věci změřit. Dříve každá žena toužila po pize krásy, která měla být na určitém místě na tváři nebo nad prsy. Tehdy si ji dámy domalovávaly, dnes řešíme, z jakého úhlu se vyfotit. Hlavně abychom si mohly říct: ano, jsem krásná," uzavírá s úsměvem.







Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Další z rubriky

Motiv duchových poníků se objevuje v kolekci jaro/léto 2018 návrháře Jeremyho...
Vulgarita a kýč v Miláně. Duhoví poníci dorazili na přehlídkové molo

Návraty do dětských let bývají často dost překvapivé. Sem tam provokativní a někdy i velmi infantilní. Pokud je má na svědomí světově uznávaný módní návrhář,...  celý článek

Uniformy letušek vypadají chic. Většinou vycházejí z regionálních tradic, které...
Jak se oblékají letušky? Kromě kostýmku nosí i bikiny nebo kroj

Pokud se vysoko v oblacích necítíte úplně ve své kůži, pak věřte, že usměvavé letušky to mají často mnohem horší. Potýkají s nestabilními podpatky či s...  celý článek

Vkus není otázkou peněz. Přesvědčili jsme se o tom na  podzimním Jarmarku...
OBRAZEM: Trendy kousky z Jarmarku. Luxusní šaty i ležérní styl

Vkus není otázkou peněz. Přesvědčili jsme se o tom na podzimním Jarmarku OnaDnes.cz, který se konal tento víkend. Křižíkovy pavilony na pražském Výstavišti se...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce
Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce

Patříte mezi milovnice třpytek, ale nemůžete si dovolit nosit do práce příliš výrazné líčení? Sáhněte po metalických očn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.