Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Netradiční zbraně na posílení imunity: celozrnné pečivo, ořechy i brambory

  11:33aktualizováno  11:33
Není dobré hrát si na hrdiny a zimní choroby přecházet. To, co se zdá jako obyčejná únava a rýma, může skončit jako celoživotní problémy s klouby nebo se srdcem. Nejen vitamin C, ale i takové brambory vám mohou pomoci v boji proti chřipce.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Nachlazení, chřipka, imunita, nemoc | foto: Profimedia.cz

"Přecházení virových infekcí je zrádné v tom, že se nám mohou nedoléčené v různých obměnách vracet, vyčerpávat organismus a tím oslabit tělo v boji proti bakteriálním infekcím. S těmi se setkáváme denně, ale ubráníme se jim jen tehdy, pokud jsme zdraví a silní," varuje praktická lékařka Martina Zajíčková. "Oslabený organismus se musí léčit antibiotiky a další nemoci mají delší a komplikovanější průběh, dobu léčení i rekonvalescence."

Pomoc z nečekaných zdrojů

Když vás přepadne viróza, automaticky v nejbližším obchodě skoupíte pomeranče, grepy, citrony a kiwi. Napadlo vás ale zkusit se vyléčit třeba bramborami? Oříšky? Nebo dokonce pivem? I tyhle potraviny obsahují látky, které léčí.

TRYPTOFAN: Brambory nakopnou imunitu
Brambory obsahují aminokyselinu, která reguluje imunitní systém. Navíc se v těle proměňuje na serotonin, který se stará o naši dobrou náladu. Kde ho najdete: brambory, luštěniny, oříšky, slunečnicová a sezamová semínka, fazolky mungo nebo ovesné vločky

CYSTEIN: Zbaví vás kašle
Tahle látka pomáhá s odkašláváním, protože rozpouští hlen. Vedle toho ještě mobilizuje tzv. T-lymfocyty – bílé krvinky bojující proti buňkám napadeným virem.
Kde ho najdete: brokolice, rýže, kukuřice, celozrnné pečivo, drůbeží maso

MĚĎ: Nejlepší kamarád ‚céčka‘
Bez mědi by naše tělo vůbec vitamin C neumělo zpracovat. Takže ji nezapomínejte nemocnému organismu také dodat.
Kde ji najdete: kakao, pšeničné klíčky, vejce, ořechy či celozrnné potraviny

Káva

POLYFENOLY: Zdravé je pivo i káva
Touhle látkou, která podporuje imunitu, je doslova ‚nadopovaná‘ zelenina a ovoce. Ale zkrátka nepřijdou ani milovníci čaje, vína, stejně tak polyfeny najdete i v chmelu.
Kde je najdete: ovoce a zelenina, olivový olej, káva, kakao, arašídy

MAGNEZIUM (HOŘČÍK): Ničitel virů
Pomáhá při tvorbě bílých krvinek (lymfocytů), které bojují s viry a bakteriemi. Pozor si ale dávejte na stres – lidem, kteří jsou pod ním, často tahle látka v těle automaticky ubývá.
Kde ho najdete: minerální voda, oříšky, banány, listová zelenina

VITAMIN A: Opravář sliznice
Jestli právě trpíte rýmou, sáhněte po červeném a žlutém ovoci a zelenině. Ty totiž obsahují tento vitamin plus rostlinná barviva karotenoidy, které regenerují sliznici.
Kde ho najdete: mrkev, špenát, kukuřice, brokolice

KYSELINA LISTOVÁ: Je důležitá pro tvorbu protilátek
Spolu s železem a vitaminem B12 se podílí na tvorbě červených krvinek.
Kde ji najdete: brokolice nebo listová zelenina, jako je špenát, kapusta

VITAMIN C: Nejznámější ochránce
Tenhle vitamin je na nachlazení a chřipku nejprofláklejší. Dodává energii buňkám, aby zatočily s viry a bakteriemi a preventivně chrání organismus.
Kde ho najdete: kiwi, citrony, pomeranče, papriky, kysané zelí

VITAMIN E: Má podobnou funkci jako ‚céčko‘
Chrání imunitní systém a je nezbytný pro tvorbu protilátek.
Kde ho najdete: rostlinné oleje, mléko, ořechy, obilné klíčky, špenát, kapusta

Ilustrační foto

Fígle zkušeného maroda

* Jezte celozrnné pečivo. Narozdíl od bílého ho nejen lépe strávíte, protože obsahuje vlákninu, ale má také mnoho vitaminu B a minerálů.

* Připravte si každý večer k televizi misku ořechů. Jsou bohaté na vitamin B, vitamin E a hořčík.

* Zařaďte do svého jídelníčku jogurty a kysané mléčné výrobky. Trávicí ústrojí je totiž důležitým centrem imunity a tyto výrobky obsahují mléčné bakterie, které mu dělají dobře.

* Nebojte se kvalitní hořké čokolády. Možná se jí kvůli linii vyhýbáte, ale pár kostniček denně vám neuškodí. Naopak - obsahuje měď a polyfeny důležité pro imunitu.

Zbrojíme celoročně

Nemoc už vás postihla? Nevadí. Když se budete držet následujících rad, tu další zimu už přečkáte v mnohem větší pohodě.

"Jezte zeleninu" není jen otřepaná rada. Jídlo, které vyrostlo z hlíny, obsahuje přírodní látky schopné bojovat s nemocemi. Když budete jíst ovoce a zeleninu v malých dávkách po celý den, je mnohem větší pravděpodobnost, že se chřipkám a nachlazení úplně vyhnete.

Další rada a opět ne nová: Cvičte. Pravidelná dávka rozumné tělesné aktivity povzbuzuje buňky jménem T-lymfocyty, jejichž úkolem je napadat nepřátelské nájezdníky ve vašem organismu – bakterie a viry. Rozumnou tělesnou aktivitou se myslí třeba to, že dojdete pěšky všude tam, kam to stihnete. Navíc se vyhnete cestování v houfu lidí, z nichž každý se s vámi při kýchnutí podělí o svou sbírku chorob.

Pijte. Výživáři i lékaři doporučují vypít denně osm až dvanáct sklenic vody. Voda vám totiž pomůže pročistit tělo a vyplavit toxiny, včetně bakterií. Když bude vaše tělo, zvlášť dýchací systém, dostatečně zásobené vodou, zvýší se šance, že budete celou zimu odolávat chorobám.

No a ještě pár kázání na závěr přednášky o prevenci: nekuřte, spěte sedm až osm hodin denně, nevynechávejte snídani a vyhýbejte se duševnímu stresu. Zní to jako rady z příručky pro vzorná dítka, ale kromě jiných kladných efektů vám to každou zimu šetří spoustu peněz na lécích a špatně placené nemocenské.

Když vás viry přesto skolí

Na nekomplikovanou virózu lékařka radí: 

* multivitamíny v tabletách,
* dostatek tekutin,
* čaje s medem a citronem,
* při kašli průduškovou směs,
* při rýmě kapky do nosu,
* na bolesti hlavy a kloubů paralen, probiotika a hlavně zůstat doma v posteli alespoň pět až sedm dní, vypotit se a klid

Vitaminu C byste měli brát 250 miligramů denně po dobu pěti až sedmi dnů.

Samotný vitamin C chřipce nezabrání, ale umí omezit příznaky, jako je tekoucí rýma a bolest v krku. Velmi pravděpodobně se taky doba trvání chřipky zkrátí. Pijte hodně pomerančového nebo grapefruitového džusu. Z něj získáte nejen vitamin, ale i tekutinu a kalorie, které tělo potřebuje.

Talíř horkého kuřecího nebo hovězího vývaru pomáhá hned několikrát. Zahřeje vám dutiny, uvolní jejich obsah, spustí zastydlou rýmu, doplní zásoby tekutin a solí, o které jste přišli pocením. A hlavně – skvěle chutná a nemusí se kousat. Což je při bolavém krku také důležité.

Česnek zase pomáhá povzbudit váš imunitní systém. Namažte si ho na topinku, přidejte do omáčky ke špagetám, lasagním nebo do salátového dresinku. Pokud berete prášky na zředění krve, pak tato rada není pro vás! Česnek má totiž podobné účinky a mohl by vám v kombinaci s prášky uškodit.

Echinacea (třapatka) je divoce rostoucí bylina s purpurovými kvítky podobnými sedmikrásce. Obsahuje hodně účinných složek, o nichž se předpokládá, že posilují imunitní systém. V posledních letech se stala jedním z nejčastěji používaných rostlinných léčiv na světě a to není samo sebou. V první den nemoci berte 500 miligramů 3x denně a dalších deset dní 250mg 4x denně.

Na konci pomyslného receptu stojí ještě jedna položka: rozmazlujte se, lenošte, spěte! To je skoro tak důležité jako vitaminy!







Nejčtenější

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Nicola Formichetti kdysi oblékal Lady Gagu, teď vládne několika módním značkám.
Nicola Formichetti: Muž, který oblékl Lady Gaga do masa a masy do denimu

Vytvořil pro Lady Gaga šaty z masa i image, co změnila tvář popové hudby, vedl několik velkých světových značek a dostal se do vedení předních módních...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Ilustrační fotografie
Šest příznaků nezdravého srdce. Varovat může chrápání i krvácení dásní

Srdeční onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí. Mohou postihnout kteroukoli část srdce, nejčastěji však věnčité tepny a srdeční chlopně. Onemocnění srdce...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Soukromá Sado-maso mučírna - klec
Erotické sny žen zahrnují nátlak a třeba i znásilnění přitažlivým mužem

Okouzlující cizinec, kterému nelze odolat. Nechat se svázat. Ale také třeba být sledována… Ženské sexuální fantazie jsou často barvitější, než mnohdy samy ženy...  celý článek

Jitka se o svého manžela bála. „Před poslední operací se nevědělo, jestli se...
Nejhorší jsou červi, líčila vyměněná manželka zážitek z krmení plazů

Když se vymění dvě mladé a docela pohodové maminky, není ve Výměně manželek moc co řešit. Rozdíl mezi nimi jsou jen čtyři roky věku a to, že Šárka (33) z...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku
Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku

Jemnějším typům příliš nesvědčí klasická černá tužka na oči - na jejich tváři působí tvrdě. Naopak barevná linka z očníc... celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.