Nemůžete spát? Vědci už vědí proč

Život každého z nás řídí vnitřní tělesné hodiny. Vědci nyní tvrdí, že identifikovali chemický vypínač, který naše biorytmy ovládá.

Ačkoli známe už 89 typů poruch spánku, máme k dispozici jen jednu účinnou látku na jejich léčení. | foto: Profimedia.cz

Vnitřní tělesné hodiny jsou vysoce citlivým mechanismem, který reguluje množství tělesných funkcí od spánku přes metabolismus až po chování.

Vědci u univerzity v Kalifornii nyní objevili chemický "spínač", který aktivitu vnitřních hodin kontroluje. Ačkoli proces biorytmů zahrnuje komplex genů, celý proces je kontrolovaný jednou aminokyselinou. Uvedlo to bbc.

Odborníci doufají, že by tento objev mohl pomoci k vyvinutí efektivnějších léků na poruchy spánku a dalších příbuzných onemocnění.

Chemický spínač
Studie, jejíž závěry byly představeny v magazínu Nature, identifikovala aminokyselinu, která zodpovídá za spouštění a chod vnitřních hodin. Už dřívější výzkumy ukázaly, že tělesné biorytmy řídí především dva geny nazvané CLOCK a BMAL1.

Přesné pořadí aminokyselin tvořících protein je zakódováno v dědičné informaci a je pro správnou funkci proteinu rozhodující. Pro fungování tělesných hodin je podle nového výzkumu rozhodující aminokyselina obsažená v proteinu, za který je zodpovědný BMAL1.

Pokud je funkce této aminokyseliny jakýmkoli způsobem změněna, důsledkem je změna celého systému tělesných hodin. "Naším dalším úkolem je najít látku, která by fungování této aminokyseliny regulovala," říká vedoucí studie profesor Paolo Sassone-Corsi.

Nedostatečné léky
Porucha tohoto rytmu může mít totiž obrovský vliv na lidské zdraví a může být spojena s nespavostí, depresí, srdečními onemocněními, rakovinou či neurodegenerativními poruchami.

Doktor Neil Stanley, který se zabývá výzkumem spánku na Norwich university, říká, že zatím bylo identifikováno devětaosmdesát různých typů poruch spánku. "Nicméně všechny dostupné léky, hypnotika, které máme v současné době k dispozici, ovlivňují jen jeden neurotransmiter jménem GABA."

"Problémy se spánkem jsou velmi individuální, ale přitom k nim v současné době máme pouze jeden přístup. Spektrum našich prostředků je tak skutečně velmi omezené."

V současné době se tedy testují látky, které by aktivitu nově objevené aminokyseliny mohly regulovat.