Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Největší hlouposti, které kolují o cvičení

  6:00aktualizováno  6:00
Pokud po tréninku nebolí svaly, necvičili jste pořádně. Nejlepší je cvičit brzy ráno. Strečink snižuje riziko zranění při sportu. Přečtěte si sedm největších nesmyslů, které kolují o cvičení, a jak je to ve skutečnosti.

Rozhodně neplatí tvrzení, že čím větší závaží, tím větší svaly. | foto: Profimedia.cz

1. mýtus: Kvalitní cvičení bolí
Mnoho lidí si stále myslí, že pokud je po cvičení nebolí všechny svaly, na které jen pomyslí, necvičili poctivě. To je ale nesmysl, tvrdí trenér Harley Pasternak, kterého oslovil server msn.com. Ačkoli zátěž při cvičení je samozřejmě nutná a určitá míra námahy žádoucí, bolest nemá s kvalitním cvičením nic společného. Navíc je důležité uvědomit si, že bolest může být varovným signálem přetěžovaných svalů nebo poškozených vazů.

2. mýtus: Strečink před cvičením snižuje riziko zranění
The British Medical Journal publikoval v roce 2002 článek, v němž se špičkoví vědci shodli, že dostupný důkazní materiál nemůže potvrdit, že strečink je skutečně účinnou prevencí bolesti svalů po cvičení a že snižuje riziko úrazu při cvičení. To však neznamená, že by nebyl užitečný. Některé sporty, jako například jóga, bojová umění a balet, se bez něj neobejdou a lékaři jej doporučují provádět nejméně dvakrát až třikrát týdně pro zlepšení pružnosti těla.

3. mýtus: Nejlepší je cvičit brzy ráno
Pravdou je, že vůbec nezáleží na tom, kdy jdete cvičit. Mnohem důležitější je skutečnost, že do svého denního programu vůbec nějaký pohyb zařadíte.

4. mýtus: Pokud nechodíte cvičit pravidelně a intenzivně, je to ztráta času
Vůbec si nemusíte při každém cvičení sáhnout na dno svých možností, abyste dosahovali uspokojivých výsledků. Ve skutečnosti lidské tělo spaluje tuk nejefektivněji při mírně zrychleném srdečním tepu. I pětkrát týdně prováděná pohybová aktivita, která trvá necelou půlhodinu, může mít obrovské výsledky a velmi změnit váš zdravotní stav. Při pravidelném cvičení si však vaše tělo na zátěž zvykne a cvičení je tak efektivnější. S nízkou obtížností a frekvencí navíc vystačíte pouze v začátcích, protože potom je nutné zátěž alespoň trochu zvýšit.

5. mýtus: Nejlepším způsobem pro zvýšení kondice a síly je stejný typ cvičení systematicky zaměřený na určité části těla
Stejně jako například váš mozek i vaše svaly potřebují překonávat neustálé výzvy, jinak zakrní. Pokud budete každý den řešit tu stejnou rovnici, budete znát výsledek ještě předtím, než vůbec vezmete tužku do ruky. To samé platí i u svalů. K tomu, aby dobře pracovaly a rozvíjely se, je nutné zátěž i způsob cvičení střídat. Například spousta lidí se domnívá, že pokud se chtějí zbavit velkého břicha, stačí posilovat spodní břišní svaly. Ve skutečnosti posilování svaly pouze formuje, ale k tomu, aby se člověk zbavil i tuku, musí zařadit do svého programu i aerobní aktivitu. Například běh tak udělá pro váš štíhlý pas mnohem víc než donekonečna opakované sklapovačky.

6. mýtus: Běh je nejlepší způsob, jak si vytvarovat postavu
Běh a jogging jsou skvělé způsoby cvičení a pohybu, ale mohou být velmi náročné pro klouby. Pravdou je, že neexistuje žádný obecně platný, nejlepší či ideální způsob, jak zhubnout či si vytvarovat postavu. Ať už se rozhodnete pro chůzi, plavání, jízdu na kole nebo cokoli jiného, jediné obecně platné dietní zaklínadlo zní: spalte víc kalorií, než přijmete, a zhubnete.

7. mýtus: Čím těžší závaží, tím větší svaly
Na posilování a jeho výsledek má vliv celá řada okolností. Záleží například na počtu opakování, intenzitě, frekvenci, přestávkami mezi cvičením a celé spoustě dalších věcí. Výsledkem posilování přitom nemusí být vůbec obrovské svaly. Naopak odborníci doporučují zařadit mezi posilování se závažím například i sadu kliků, sklapovaček nebo jiného cvičení, tak aby se zapojily všechny svalové skupiny.

Autoři:






Nejčtenější

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Další z rubriky

alkohol, pálenka
Alkohol na rovnoprávnost nehraje, ženám ničí zdraví rychleji než mužům

Muži se pod jeho vlivem chovají agresivněji a víc riskují, ženám zase hrozí větší poškození jater nebo rakovina prsu. Víte, jak se liší účinky alkoholu u žen a...  celý článek

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.