Christian Lacroix zaznamenal mnohem větší úspěch prodejem licence Avonu než

Christian Lacroix zaznamenal mnohem větší úspěch prodejem licence Avonu než prodejem vlastních vůní. | foto: Archiv firmy

Nejslavnější parfémy všech dob. Číslo 5 a Muglerův Anděl

  • 6
Žádná pořádná módní značka a návrhář se neobejde bez vlastní vůně, patří to k dobré image. Proč se nevěnují pouze oblečení a zaměřují se i na prchavé aroma svůdných ingrediencí?

Hned na začátku nutno podotknout, že většina designérů své vůně reálně nevytváří, pouze spolupracují se specializovanými společnostmi a jejich parfuméry.

Důvod je zcela jasný: vůně patří mezi velmi výnosné zboží a módní značky na správném parfému vydělávají skutečné jmění. Úspěšná voňavá linie navíc šíří jméno a povědomí o návrháři a láká více potenciálních zákazníků do obchodů.

Eva Mendes v Praze

Legendární a zcela unikátní vůně Angel značky Thierry Mugler znamenala naprostý průlom použitím sladkých ingrediencí.

Mezi průlomové vůně posledních let bez diskuze patří Angel nesoucí jméno francouzského návrháře Thierryho Muglera. Představil ji v roce 1992 a započal zcela novou kapitolu tzv. orientálních gurmánských vůní. Angel totiž voní po čokoládových pralinkách, karamelu a vanilce, nikoliv po květinách či ovoci.

I reklamní kampaně patří stejně jako ty pro Chanel či Dior mezi nejprestižnější, v minulosti se na postu "tvář parfému" objevila topmodelka Jerry Hallová, herečka Naomi Wattsová a nejnovější reprezentantkou andělského aroma je smyslná Eva Mendesová. Nová kampaň mimochodem vznikala ve filmových studiích na Barrandově.

Tradice již od počátku minulého století

Trend spojení návrháře s parfémy nastolil již na počátku minulého století slavný francouzský couturier Paul Poiret. Celých deset let před Coco Chanel a jejím slavným číslem 5 představil svým zákaznicím Parfums de Rosine (své jméno však s tímto produktem nikdy oficiálně nespojil).

Vůně se hned od počátku setkala s úspěchem a konkurence se marně pokoušela firmu koupit a vydělat na jejích produktech.

Ikony mezi parfémy: číslo 5 či Joy

V roce 1921 spatřil světlo světa nejslavnější parfém všech dob - Chanel No. 5. Pro Coco Chanel jej vytvořil Ernest Beaux a společně navždy změnili svět vůní. Do té doby se dámy voněly čistě květinovými esencemi nebo mohly sáhnout po těžkých odérech plných jasmínu a zvířecího pižma, ale tento druh vůní se výborně prodával mezi prostitutkami.

Nejslavnější vůně všech dob Chanel No 5 vznikla v roce 1921, prodávat se začala následující rok.

Coco zatoužila dát ženám něco zcela nového, aroma, které by je osvobodilo a zároveň charakterizovalo ducha své doby. Vůbec poprvé tak byly použity umělé látky - aldehydy - a parfémy se navždy změnily.

V současnosti se na světě každých třicet vteřin prodá jedna lahvička tohoto legendárního parfému. Tržby přesahují úctyhodných 100 milionů dolarů ročně. Nejen samotná vůně, ale i její reklamní kampaně patří mezi skutečné legendy.

Stát se tváří legendárního aroma je otázkou největší prestiže, na tomto postu se vystřídaly takové krásky jako Marylin Monroe, Catherine Deneuve, Nicole Kidmanová a v současnosti Audrey Tatou, která si zahrála legendární Coco v úspěšném biografickém filmu.

Joy od Jeana Patou získala titul vůně 20. století, svého času se jednalo o nejdražší parfém světa.

Jen pár let po prvním úspěchu slečny Chanel se na trhu objevil další návrhářský parfém - Joy od francouzského návrháře Jeana Patou. Joy svého času patřila mezi nejdražší vůně světa, důvodem bylo nejen jméno designéra, ale také fakt, že na malou lahvičku bylo potřeba 10 000 jasmínových květů a obrovské množství růžových plátků a k tomu ještě spoustu tuberózy, zvláštního druhu magnólií a květů ylang-ylang.

Navzdory velkému množství květin samotná vůně nepřipomíná ani jednu z nich, základní ideou totiž bylo vytvořit recepturu evokující fiktivní květinu. Přestože Joy se neprosadila tak jako vůně Chanel, získala titul vůně 20. století.

Třicátá léta minulého století přinesla světu další ikonickou vůni spojenou se světem módy. Pařížský couture dům Worth pro své věrné klientky představil elegantní parfémovanou vodu Je Reviens.

Hstorická reklamana vůni Je Reviens, Les Parfums Worth.

Díky svému názvu, který v překladu znamená "Já se vrátím", se vůně stala velmi oblíbeným dárkem vojáků, kteří ve válečných letech obdarovávali své manželky a přítelkyně. Samotný módní dům zavřel své dveře v roce 1956 a otevřel je po dlouhé době v lednu 2010 a s krásnými šaty se vrátila i ikonická vůně.

Další desetiletí - léta čtyřicátá - znamenala nástup trendu lehčích květinových vůní, i když podle současných standardů se jednalo o těžší parfémy. Femme značky Rochas, Miss Dior od Christiana Diora či L'Air du Temps od Niny Ricci vznikly právě v těchto časech.

60. léta: nástup parfémovaných a toaletních vod

Teprve až 60. léta přinesla absolutní svobodu pro široké masy v oblasti vůní. Klasické a velmi nákladné čisté parfémy nahradily ředěné parfémované a toaletní vody, čímž se snížila i cena.

Opium od Yves Saint Laurenta patří mezi legendární a nejprodávanější vůně.

V roce 1977 přišel módní návrhář Yves Saint Laurent se svým mistrovským parfémem s provokativním názvem Opium. Těžké, smyslné aroma utkané z orientálních, květinových a kořeněných tónů se stalo odpovědí na stále lehčí a lehčí vůně.

Laurent se rozhodl pro parfém, který půjde proti proudu, a jeho risk se maximálně vyplatil. Opium patří mezi skutečné legendy a výrobně se prodává i v současnosti, i když v lehce pozměněné lahvičce.

Ne vždy přinese vůně návrhářům úspěch

Katalog kosmetiky

Podívejte se na Arome.cz kde najdete katalog parfémů i kosmetiky. Inspirujte se recenzemi uživatelů a udělejte si radost.

V dnešní době nemine týden, aby se na trhu neobjevila nová vůně spjatá s módní značkou či samotným návrhářem. Ne všechny však znamenají automaticky úspěch. Své o tom může říct například Christian Lacroix. Do svého prvního parfému investoval miliony a miliony franků, C'est La Vie se ale na konci 80. let s nadšením nesetkal.

Americký kosmetický gigant zariskoval, když před 4 lety koupil licenci na vůně nesoucí jméno tohoto, dnes již bývalého módního návrháře. Rouge, Noir a Absynthe se prodávají o poznání lépe.