Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Něco z indické vegetariánské kuchyně

aktualizováno 
-

Čhéna (domácí tvaroh)
1 litr tučného mléka, 1-2 citrony
Mléko uveďte do varu a přikapávejte citronovou šťávu tak dlouho, až se srazí. Sraženinu povařte asi dvě minuty a nakonec přeceďte přes plátno. Čhénu můžete přidat do sabdží nebo osmaženou na sezamovém oleji do dálu či polévky.

Panír (tvarohový sýr)
Domácí tvaroh (alespoň z jednoho litru mléka) necháte v plátně a zatížíte tak, aby se přes noc pěkně slisoval. Druhý den jej nakrájíte na proužky. Kombinuje se s ostatními pokrmy stejně jako čhéna.

Čhonk
Na pánvičku dejte máslo nebo olej (pro jednu osobu asi jednu polévkovou lžíci). Do horkého tuku přidejte nejprve džíru (indický kmín), po třiceti sekundách černé hořčičné semínko, případně asafoetidu (místo ní můžete dát pokrájenou cibuli a česnek). Když koření začíná praskat, přidávejte zeleninu podle vaší inspirace a možností. Smažte jednu minutu a pak přidejte mleté koření (obvykle se používá kurkuma, sabdží masála nebo garam masála, koriandr a sůl). Jakmile přidáte mleté koření, zalijte vodou, přikryjte a nechte dusit na mírném ohni doměkka. Takto upravená zelenina se používá k přípravě dalších pokrmů, například kadí a sabdží.

Kadí
500 gramů bílého jogurtu, 1 litr vlažné vody, 100 gramů indické cizrnové mouky, 3 polévkové lžíce másla, 1 čajová lžička indického kmínu, 5 hřebíčků, kousek celé skořice nebo 1/3 čajové lžičky drcené skořice, 1 čajová lžička mořské soli, 1/2 citronu, 1/2 čajové lžičky zeleného pepře.
Jogurt smíchejte s cizrnovou moukou a vlažnou vodou v hrnci tak, aby se nevytvořily hrudky, a nechte vařit na mírném ohni. Prvních 10 minut neustále míchejte, pak přidejte máslo, koření a osolte. Na pánvičce připravte čhonk, přidejte do hrnce a na chvíli ještě přikryjte pokličkou. Výborně se hodí jako lehká večeře.

Čapátí (pšeničné placky)
1/2 kilogramu pšeničné polohrubé mouky (nejlépe celozrnné), sůl, voda.
Do misky nasypte mouku, přidejte špetku soli a po trošce přilévejte vodu. Vypracujte jemné, tvárné těsto (čím lépe bude připravené, tím méně práce vás čeká dále). Z těsta vyválejte placky na tloušťku 3-5 milimetrů. Čapátí se pečou na suché rozpálené pánvi nebo kovové ploténce. Jestliže bylo těsto dobře prohnětené, měly by se při pečení nafukovat. Upečené čapátí můžete jemně potřít rozpuštěným máslem. Tyto placky nechybí v Indii u žádného jídla.

Parátha (placky se zeleninou)
Mouka, sůl, máslo, zelenina doměkka vařená nebo listy nadrobno pokrájené.
Do mouky se při propracování přidává zelenina, například uvařené brambory, dýně, cuketa, listy špenátu, mrkvová nať, kopřivy apod. Nepoužívá se zelenina, která obsahuje hodně vody (například rajčata). Z těsta vyválíte placky a pečete je nejprve z obou stran nasucho, pak vždy jednu stranu lehce potřete rozpuštěným máslem a opět pečete na omaštěné straně. Výborné jsou v kombinaci s jogurtem, mlékem, čatní nebo dálem.

Sabdží
Sabdží je způsob přípravy zeleniny. Zeleninu vybírejte podle chuti a vašich možností. Připravte si čhonk, zalijte vodou nebo jogurtem a nechte dusit spolu se syrovou zeleninou doměkka. Můžete podávat k čapátí.
Doporučené kombinace surovin a koření:
- hrášek, mrkev, brambory, zelené fazole, jogurt, indický kmín, černé hořčičné semínko, kurkuma, koriandr, máslo
- zelené fazole, rajčata, brambory, mrkev, špenát, indický kmín, černé hořčičné semínko, kurkuma, koriandr, zelený pepř, slunečnicový olej
- brambory, špenát, slunečnicový olej, černé hořčičné semínko, asafoetida, kurkuma, koriadr, zelený pepř, citronová šťáva (přidává se nakonec)

Dál
Dál je označení pro luštěninové jídlo. Při přípravě se používá koření proti nadýmání.
Na osobu uvaříte asi 50 gramů čočky nebo fazolí v půl litru vody s kurkumou a solí. Na pánvičce připravíte čhonk, po chvilce přidáte nakrájená rajčata a vše podusíte. Když jsou rajčata měkká, přidáte garam masálu nebo dál masálu. Po minutě přidáte tento kořeněný základ k vařeným luštěninám a necháte ještě minutu povařit. Při servírování můžete polít lžičkou smetany.

Pulau
200 g rýže, 100 g zeleného hrášku, 30 g kešu oříšků, 30 g dýňových semínek, 1/2 čajové lžičky kari, 1/2 čajové lžičky černého hořčičného semínka, 1 čajová lžička kurkumy, 1/2 čajové lžičky mořské soli
Rýži uvařte na mírném ohni doměkka a nechte vychladnout. V pánvi zatím připravte čhonk, přidejte hrášek a další přísady a nechte dusit do změknutí. Nakonec promíchejte s rýží.

NÁPOJE:

Indický bílý čaj
1/2 litru vody, 1/2 litru mléka, 1 čajová lžička kvalitního černého čaje, 1 čajová lžička Dátá masály (obsahuje kardamom, zázvor, skořici, hřebíček a bílý pepř), kandovaný nebo obyčejný cukr podle chuti
Do vroucí vody přidávejte postupně Dátá masálu, černý čaj a cukr. Vše vařte jednu minutu. Pak přidejte mléko a nechte znovu vzkypět. Sceďte a podávejte zásadně teplý.

Sikandží (citronová šťáva)
Třetinku litru vody smíchejte se šťávou z poloviny citronu a přidejte půl čajové lžičky čát masály. Tento nápoj výborně pomáhá při pálení žáhy a při zácpě (ve druhém případě je lepší připravovat jej z vlažné vody).

Mandlový nápoj
Deset mandlí ponořte na noc do vody. Ráno je oloupejte a rozmixujte spolu s šálkem horkého mléka. Přidejte špetku mletého kardamomu. Nápoj posiluje psychiku a podporuje paměť.

Pramen: Govind S. Rajpoot: Ajurvédské paprsky. Díl 1. Ajurvédské centrum Santóš, Praha 1998.
(upraveno)

Autor:






Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Ilustrační fotografie
Šest příznaků nezdravého srdce. Varovat může chrápání i krvácení dásní

Srdeční onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí. Mohou postihnout kteroukoli část srdce, nejčastěji však věnčité tepny a srdeční chlopně. Onemocnění srdce...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.