Yamina Benguigui se šperky od firmy Swarovski

Yamina Benguigui se šperky od firmy Swarovski | foto: Swarovski

Nebezpečné krystaly

  • 1
V roce 1862 se ve vesničce nedaleko Jablonce nad Nisou narodil do rodiny skláře hoch jménem Daniel. Když povyrostl, pustil se dráhou zpracovávání křišťálu a v roce 1892 se mu podařilo sestrojit revoluční řezací přístroj, díky kterému byl rozvoj tohoto odvětví přímo raketový.
O několik let později založil Daniel za podpory finančních investorů společnost se sídlem v rakouském městečku Wattens, a tak začala historie jednoho z nejslavnějších jmen na poli výroby šperků.

Daniel Swarovski se ukázal být skutečně pokrokovým mistrem a neúnavným experimentováním objevil, například speciální (dnes již patentovaný) řez, který dává efektně vyniknout kráse kamenu.

Společnost používá také několik zajímavých chemických procesů, kterými získává opracovaný křišťál žádoucích barev a opalizace: Nanášením vrstviček kovů se mění vyzařování krystalků a některé se stávají olejově a duhově zářivými, jiné nabudou vysoký lesk. Původní logo kytky – plesnivce bylo v roce 1988 změněno na dnešní notoricky známou "Swarovski labuť" a spatříte-li její vyobrazení na tmavomodré krabičce dárku, máte se na co těšit.

Swarovski dnes nabízí pod svou značkou a typickým logem labutě různé sošky, bytové dekorace, lustry a samozřejmě šperky. Možná se divíte, odkud tedy pochází lednice, kšiltovky, dětské hračky a kávovary, blyštící se desítkami krystalů.

Toaleta posázená křišťály od Swarovského

Toaleta posázená křišťály od Swarovského

Princip volně prodejných Swarovského krystalů je stejně prostý, jako geniální: Společnost nemá v zájmu malicherně se držet duševního vlastnictví svých šperků a malé kamínky si může zakoupit kdokoli a jakkoli je také použít. Proto není problém pořídit si třeba různé domácí spotřebiče, nábytek, včetně gaučů, psí obojky, elektroniku, samozřejmě boty, kabelky a jiné doplňky, iPod, hrací desku na Scrabble nebo také loňskou vychytávku: Macbook Air, pokrytý rovnou 12 000 krystalky.

Před časem se vedení Swarovski rozhodlo ještě posunout hranice svých možností a kromě dizajnérů si dnes může vlastní šperk vytvořit i klient sám a nepotřebuje kvůli tomu navštěvovat večerní hodiny zlatnictví.

V jednom ze čtyř (čerstvě otevřených) obchodů (New York, London, Šanghaj a Wattens) Crystallized na vás čekají krabičky, ve kterých najdete nejrůznější krystaly, perličky a korálky všech tvarů, barev i cenových kategorií. Za nízký poplatek si přikoupíte vlastní nářadíčko a jednoduše sestrojíte šperk, po jakém toužíte.

Jestli se na (prý opravdu jednoduchou) výrobu bižuterie přece jenom necítíte, vaše tvořivost může končit momentem výběru stylu a barvy kamínků a o zbytek se pro vás postará profesionální šperkařský tým. Hodně odvážný a zdánlivě riskantní koncept, který však nezklamal. Protože vkus ohledně šperků je velmi citlivý a do preferencí blízkých se dá jen velmi těžko strefit, rukodělná seance u Swarovského je dokonalým dárkem pro milovanou bytost. Raději než riskovat nevhodný dáreček, necháme oslavence, ať si zhotoví náhrdelník sám!

Zhang Ziyi

Mohlo by to vypadat, že Swarovski je pořád na závratném vzestupu – jméno společnosti se skví na desítkách megalomanských akcí, uměleckých spoluprací, firma se podílí na charitativních projektech a neustále vyzývá ke kooperaci další a další dizajnéry. Finanční krize však neobešla ani podnik s krystaly a letošní rok se nesl ve znamení snižování stavů v mateřské rakouské centrále. Stovky zaměstnanců byli propuštěni. I horečná snaha dát o sobě vědět haldami nových projektů je signálem, že společnost se pokouší udržet se na výsluní i v časech, kdy jsou luxusní krystalky považovány za nevhodnou rozmařilost.

Zatím to však naštěstí vypadá, že značka neztrácí mnoho ze své přitažlivosti a pořád symbolizuje přepych a exkluzivitu, která má žádoucí hodnotu. Jednou z největších předností firmy je totiž schopnost vypořádat se s měnícími se časy i choutkami zákazníků, a to je jediný důvod, proč je i po sto letech jedním z nejznámějších dodavatelů luxusu na světě. S přizpůsobivostí sobě vlastní se Swarovski v posledních sezonách přesměroval z oblasti klenotů na pole módy, kde je i v těžkých časech potenciál příjemných zisků. Módní návrháři se předhánějí ve snaze spojit své jméno se slavným klenotnickým domem, protože je jasné, že kdekoliv se objeví Swarovski, média se slétnou, jako vosy na med.

Odpůrci se samozřejmě pohoršují nad "laciným rozdáváním" krystalů a ostře kritizují fakt, že si za pár dolarů můžete olepit i ten nejpříšernější kýč - čímž se prý prestiž brandu Swarovski nevyhnutelně snižuje. Skutečnost je ale taková, že každý nepřejícník při pohledu na kousky křišťálu z dílny Swarovského najednou ztichne. Jsou to krystalky opravdu nebezpečné – i já, odjakživa odpůrce instituce svazku manželského, jsem při brouzdání vyblýskanou prodejnou vášnivě zatoužila po něčem pěkném na prsteník…

Svůj vlastní šperk si můžete sestavit a objednat na oficiálním webu Swarovski Crystallized. Chytrá stránka nabízí kromě ukázek dostupné barevné škály i neodolatelné 3-D pohledy na krystaly.

http://store.swarovski-crystallized.com/