Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Narovnejte se. Bez správného držení těla se kilům dolů nechce

  11:08aktualizováno  11:08
Trávíte hodiny ve fitcentru, a bříško stále není pevné? Když se budete dál hrbit a nezapojíte vnitřní svaly, vysněnou postavu nezískáte. A záda budou pořád bolet.
Bosu při posilování pomáhá více aktivovat hluboký stabilizační systém. Ilustrační foto.

Bosu při posilování pomáhá více aktivovat hluboký stabilizační systém. Ilustrační foto. | foto: Balance Club Brumlovka

Správné držení těla by se mělo začít vyučovat. A to povinně. Pokud by se lidé přestali zavěšovat do kyčlí a hrbit se a místo toho začali pracovat s vnitřními svaly, ušetřili bychom stovky milionů korun za lékaře a pilulky proti bolesti.

A nejde jen o to, že zakulacený člověk s nafouklým břichem nepůsobí zrovna estetickým dojmem. Používáním správných svalů se zbavíte bolesti zad, hlavy, kyčlí a podaří se vám mnohem rychleji shodit přebytečná kila. Výmluvy typu "tělo už mám zdeformované a napravit nejde" v tomto případě neplatí. Napravit jde téměř vždycky. Jen to bude stát trochu úsilí.

Přirozené pohyby se vytrácejí

Hlavní stabilizační systém člověka tvoří bránice, dno pánevní, hluboké svaly břicha a hluboké svaly zad. Tyto svaly by měly být stěžejní při držení těla, za normálních okolností chrání páteř a zajišťují její správné postavení.

Střed těla, označovaný také jako core, by měl být aktivní při všech denních činnostech. Břišní svaly by tak měly pracovat téměř neustále. Jenže u převážné většiny populace tomu tak není. Přirozené pohyby, které známe od batolat, se postupně ze života vytrácejí a místo hlubokých svalů nastupují ty vnější. Zátěž začínají přebírat nesprávné zóny, které pro ni nejsou uzpůsobeny, zbytečně se namáhají a vnitřní svaly dále ochabují.

Vyberte si sport, při kterém tělo dobře drží

Kde se tělo drží dobře

HEAT
Skvělá náhražka klasické procházky probíhá na páse, jehož rychlost je řízena vaším pohybem. Tělo při něm budete mít celou dobu pod kontrolou, a posílíte tak velmi dobře i vnitřní svaly.

Flowin
K hodině flowinu potřebujete jednu velkou a několik malých destiček. Menší desky použijete na ruce či na nohy a třete s nimi o velkou desku. Tlak, který vyvíjíte, odpovídá váze vašeho těla, tudíž si náročnost volíte sami.

Bosu
Balanční nástroj vypadá jako poloviční míč s pevnou podlážkou. Podle mnohých trenérů je tou "nejgeniálnější" pomůckou, která kdy byla vymyšlena. Při posilování pomáhá více aktivovat hluboký stabilizační systém.

Méně vhodné

Zumba
Program postavený na základech aerobního cvičení kombinovaného s latinskoamerickými tanci si získává stále více příznivců. Jenže pro hubnutí není úplně ideální, tepová frekvence se při zumbě zvyšuje do anaerobního pásma, a tuky se nedaří odbourat. Udržet při tak rychlých pohybech správné držení těla je navíc velmi náročné.

Spinning
Celkově se při jízdě na kole velmi špatně drží tělo. Často tak vidíme ohnutá ramena a povolené břicho. Při spinningu je problém, že instruktorky nutí klientky, aby šlapaly velmi intenzivně. "Jediný efekt je, že jim rostou stehna a zadky, což většinou holky nechtějí," doplňuje trenér Martin Šťastný.

Ve většině případů se páteř v bederní části začne prohýbat směrem dopředu, protože jí to umožní nezpevněné břišní svaly a zároveň bederní vzpřimovače páteře, které jsou obecně náchylné ke zkrácení, když se neprotahují. Velmi často je také oslabeno mezilopatkové svalstvo, které pak neudrží lopatky a oblast ramene v přirozené pozici, tedy zatažené vzad a dole.

A už je na světě póza, kterou vídáme denně: ramena stočená vpředu a vyhrbení hrudní části páteře směrem dozadu. K tomu vysunutí krční páteře směrem k počítači a bolest různých částí těla na sebe nedá dlouho čekat. Nejdříve tak zkusíte pár růžových prášků a pak už si jen jdete stoupnout do fronty u obvodního lékaře.

Cviky musí být cílené

Vyhráno nemají ani "sporťáci". "Většina cviků, které se v posilovnách běžně cvičí, působí na přímý břišní sval, nikoliv na ten hluboký. A přímý břišní sval neumí dělat bříško zatažené. Žádoucí je posilovat hluboký transverzální sval – má opačně vlákna. Když se stáhnou, vznikne opasek, který udělá krásné bříško," říká specialista Diagnosticko-relaxačního studia DIRES Martin Šťastný.

Na správné držení těla byste neměli zapomenout ani při aerobních aktivitách. Pokud totiž nezapojíte svaly, které byste měli, ty nesprávné zatížíte ještě více a druhý den vás místo bříška zabolí trapézový a krční sval.

"Problém je také v tom, že trenéři často nutí své klienty, aby dali do sportu maximum, aby ze sebe dostali všechno, což rozhodně není vhodné pro hubnutí. Navíc při tom neudržíte správně tělo," doplňuje Šťastný.

Jak tedy dostat kila dolů a zatěžovat ty správné svaly? Nejlepší je zvolit přirozený pohyb, tedy buď chůzi, nebo běh. Pokud chcete běhat, nehrajte si na sprintery, raději vyklusávejte a zvolte takzvaný indiánský běh. Tedy chvíli běhu, chvíli chůze.

"Pro hubnutí je to vhodnější než normální běh, po nějaké době by totiž nemělo hubnout při stejné tepové frekvenci, vhodné je, když se střídají. Navíc to není pro tělo tak náročné a můžete běžet déle," doplňuje Šťastný. Pokud o vnitřních svalech nic nevíte a poběžíte "rozevlátě", pak celou zátěž potáhne zadek a záda. Bříško ani pánevní dno nepocítí, že jste sportovali. Takový způsob běhání může mít spíše opačný efekt: posílí vám stehna a kila půjdou nahoru.

Sami držení těla nespravíte

Napravit deformované tělo netrvá roky, první výsledky se dostaví již za několik týdnů. Budete však muset vyvinout úsilí, bez pevné vůle se příliš nepohnete.

Sami se do boje o ploché bříško a rovná záda nepouštějte. Cviky, které jsou k těmto účelům určeny, sice vypadají jednoduše, ale na provedení jsou dost náročné a vyžadují, aby vaše pohyby někdo zkušený stále koordinoval. Jenže najít si takového člověka není úplně jednoduché. "Fyzioterapeuti často nedokážou lidem vysvětlit, jak se cviky mají provádět, a doporučují nevhodnou léčbu. Spousta trenérů zase jen stojí u přístroje a počítá lidem, kolikrát zvednou činky," upozorňuje Šťastný na možná úskalí.

Hledejte proto trenéra, který má akreditaci na tento typ cvičení: core, bosu core nebo bosu reha.

Takoví trenéři procházejí fyzioterapeutickým školením a dokážou problémy odhalit a napravit. Kvalitní rehabilitace se zaměřením na posílení vnitřního systému poskytují již v některých nemocnicích: například ve Fakultní nemocnici Motol či Královské Vinohrady.

Autoři:






Nejčtenější

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.