Ponožky v sandálech jsou už dlouhá léta symbolem českého nevkusu. Ve skutečnosti je tento jev na ústupu. Podle průzkumu Fashion (Re) search, který si nechal vypracovat internetový portál Glami, je věrné této kombinaci pouze pět procent Čechů. Daleko výraznějším národním nešvarem však zůstává náš pověstný sportovní styl. Na tenisky, volnočasové tričko či sportovní kalhoty nebo bundu nedá jako na součást outfitu pro běžné nošení dopustit 52 % lidí. Pohodlí zkrátka stále vítězí, u třetiny z nás dokonce i nad vkusem.
Dobrou zprávu však je, že se více než dříve zajímáme o udržitelnou módu. Tři čtvrtiny z nás jsou dokonce ochotni si připlatit za produkty, které jsou vyrobeny šetrně k životnímu prostředí a za důstojných podmínek, při kterých nejsou porušována lidská práva. Téměř polovina z nás si tento typ zboží koupila v uplynulém roce. Roste také obliba lokálních značek, za které jsme ochotni utrácet.
Zdá se, že i ti šetřivější z nás začínají chápat, že investovat do kvalitního zimního kousku, jakým je například kabát, bunda nebo boty, se vyplatí.
Také s obnošeným šactvem zachází většina z nás zodpovědně. Nepadnoucí kousky a věci, které se nám přestaly líbit, posíláme rádi dál. Buď je darujeme na charitu nebo přátelům.
Chybějící kousek v šatníku nebo nutnost outfitu pro určitou příležitost, to jsou důvody, kvůli kterým zavítá do obchodů 58 % Čechů. Zbylých 42 % si nákupem nového oblečení nebo doplňků „pouze“ dělá radost. O tom, jestli si danou věc koupíme, nebo necháme ležet na pultě, rozhoduje v 70 % případů cena. Pokud je náš vytoužený kousek ve slevě, má o polovinu větší šanci, že si ho odnese domů.
Nebo spíše, že si ho necháme doručit. Ukazuje se totiž, že kouzlu nákupů z pohodlí domova propadá čím dál více z nás. V poslední dvou letech se počet Čechů, kteří dávají přednost e-shopům před kamennými obchody, prudce zvyšuje. Podle průzkumu Fashion (Re) search, který si nechal vypracovat internetový portál Glami, si nové kousky online pořizuje 40,3 % zákazníků.
Top 10 eshopů1. Bonprix 2. Sportisimo 3. AboutYou 4. Zoot 5. E-obuv 6. H&M 7. Deichmann 8. Astratex 9. A3 Sport 10. Zara Zdroj: https://www.fashion-research.com |
V drtivé většině dávají přednost shopům, které jsou v češtině, před těmi zahraničními. Lokální dostupnost zpravidla zaručuje kratší dobou doručování zásilky a snadnější reklamaci, na což zákazníci slyší.
Hlavními důvody, proč se stále méně vydáváme do obchodních center za oblečením a doplňky, je úspora času. Obcházet obchody, kde mnohdy stejně nenajdeme věc, kterou potřebujeme, nebo neseženeme vytoužený kousek v naší velikost, se nám zkrátka už nechce. Mnohem výhodnější je jednoduše několikrát kliknout a nechat si objednávku doručit až před dveře.