Nahá umělkyně „snáší“ vejce s barvou. Používám své ženství, říká

  • 182
Mladá žena stojí na břehu oceánu. Na sobě má jen tenisky, to aby lépe zdolala kamenitý terén. Rozkročí se a z klína jí vypadne vejce s barvou, která se rozprskne po připraveném plátně. Tak vypadá klíčový moment videa z dílny umělkyně Milo Moiré.

Kdo se podívá na celé video nazvané „Modrý Mauricius“, uvidí nejprve fázi příprav, kdy si umělkyně připravuje „munici“ – vyfouknuté vejce napustí akrylovou barvou a vloží si ho do vaginy. Pak se vydá k plátnu umístěnému na pobřeží a vejce vypudí tak, aby vznikla další část abstraktního obrazu. Stejný proces opakuje znova a znova.

Může se to zdát nevhodné až pornografické, ale ve skutečnosti jde o velmi specifické pojetí metody, které se říká akční malba a jejímž nejznámějším představitelem byl americký malíř Jackson Pollock. Milo Moiré jen vyměnila štětec, štětku či kyblík za vlastní tělo. Svou metodu nazývá „PlopEgg“ a vysvětluje ji jednoduše: „Abych vytvořila umělecké dílo, používám původní zdroj svého ženství – vaginu.“

Nahota jako koncept

Dvaatřicetiletá Švýcarka, která má slovenské i španělské kořeny, svůj proces, kterému přezdívá „zrození obrazu“, zdokumentovala už v několika videoklipech a živě ho předvedla například na veletrhu Art Basel. Nahotu ostatně při svých uměleckých performancích využívá běžně: během jedné jezdila tramvají po německém Düsseldorfu a místo oblečení měla na těle jen nápisy: podprsenka, tričko, kalhoty, sako.

V rámci jiného projektu si nahá fotí „selfíčka“ s náhodnými chodci - právě za to ji v pondělí v Paříži zatkla policie. Při natáčení klipu „Obnažený život“ si zase v muzeu prohlížela klasické akty – opět zcela nahá a navíc s batoletem v náručí. „Skrze vlastní nahotu jsme se stali součástí obrazů,“ dodává k tomu umělkyně, která se ze všeho nejvíc považuje za performerku a často se odkazuje na své slavné předchůdce Marinu Abramović a Josepha Beyuse.