Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nadbytek mléka může škodit

  0:01aktualizováno  0:01
Dlouhé roky se tvrdilo, že kdo chce být zdravý, měl by pít hodně mléka. A čím více, tím lépe. Nové výzkumy však dosavadní tvrzení poopravují. Mléka není pro zdraví potřeba tolik, velkou roli v prevenci osteoporózy hraje dříve opomíjený pohyb.

Vápník prý není tak důležitý
Vědci zjistili, že lidé ve vyspělých zemích, kteří ve velkém konzumují mléko, vejce, maso, hojně solí a málo se pohybují, trpí hodně osteoporózou. Ta se naopak nečekaně vyhýbá těm, kdo tak vydatnou stravu neměli.

Světová zdravotnická organizace proto pro země, kde lidé trpí na zlomeniny stehenního krčku, snížila doporučené denní dávky příjmu vápníku na polovinu - na 400 až 500 miligramů.

Ve vyspělých zemích trpí osteoporózou každá třetí žena po padesátce. Nejhorší je situace v USA, Česko je uprostřed žebříčku, stejně jako Británie. "Mléko a mléčné výrobky obsahují vápník, ale také množství bílkovin, které spolu se solí vápník z těla vyplavují," tvrdí Robert Žižka ze sdružení Společnost Prameny zdraví.

Ta se snaží lidi přivést k tomu, aby omezili spotřebu mléka a masa, a podílí se rovněž na prodeji racionální výživy. Podle Žižky proto mléko ano, ale jen polotučné nebo odstředěné.

Jan Štěpán, vedoucí osteocentra pražské Všeobecné fakultní nemocnice, říká: "V mléce nejsou bílkoviny, které by vápník z těla vyplavovaly, ty jsou například v mase. Je ale pravda, že nadbytek vápníku je stejně škodlivý jako jeho nedostatek."

Mléko je potřeba, tvrdí lékař
Nadbytečný vápník mimo jiné přispívá ke vzniku močových a ledvinových kamenů a zvyšuje riziko vzniku rakoviny prostaty. Ani zdejší lékaři nejsou úplně jednotní v tom, kolik mléka a vápníku člověk potřebuje. Profesor Štěpán říká, že ideální příjem vápníku je jeden, u žen až jeden a půl gramu denně.

Předseda Fóra zdravé výživy Rudolf Poledne z Institutu klinické a experimentální medicíny je opatrnější. "Lidem by stačila polovina doporučené dávky," podotkl. Poledne zároveň varoval před dietami zcela bez mléčných výrobků.

Otázkou také zůstává, nakolik je vápník důležitý pro děti. "Vhodné je zařazovat do jídelníčku zdroje vápníku, jako je mleté sezamové semínko nebo mák," radí Žižka z Pramenů zdraví.

Naopak profesor Štěpán říká: "Pro děti jsou mléčné výrobky nejlepším zdrojem vápníku. Je důležité, aby denně měly alespoň půl litru mléka nebo dva jogurty, či jiné mléčné výrobky. A za tím si stojím."

A jak tedy nejlépe předejít osteoporóze, když vápník sám o sobě nestačí? "Velmi důležitý je rovněž každodenní pohyb," říká lékař Štěpán.

Autoři:






Nejčtenější

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další z rubriky

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.