Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mýty o potravinách, které zvyšují cholesterol

  1:00aktualizováno  1:00
Zásadně se vyhýbejte vejcím. Exotické potraviny jsou prospěšné. Červené maso úplně vyškrtněte ze svého jídelníčku. Přinášíme vám nejčastější mýty o potravinách, které (ne)zvyšují hladinu cholesterolu v organismu.
Jedno vejce denně si klidně můžete dopřát (ilustrační snímek)

Jedno vejce denně si klidně můžete dopřát (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Cholesterol potřebuje každý člověk pro správné fungování organismu. Jak připomíná odborný server uLékaře.cz, pomáhá mimo jiné zpracovávat tuky a organismus si ho z větší části vyrábí sám v játrech, z části ho do těla dostáváme stravou. Cholesterol se rozděluje na "hodný" (HDL) a "zlý" (LDL).

Většina lidí ví, že vysoký cholesterol je nebezpečný. Ačkoli ho nijak necítíme, nebolí nás a obvykle nemá žádné znatelné příznaky, zvyšuje riziko srdečního infarktu, anginy pectoris či mozkové mrtvice.

Cholesterol

Cholesterol je tuku podobná látka obsažená v krvi, která je v určitém množství nezbytná k udržování buněčných membrán a zachování dalších životních funkcí.

Hladina cholesterolu by podle odborníků neměla být vyšší než 5,6 milimolů v jednom litru (nejlépe kolem 5,2 mmol/l), vyšší množství už může způsobovat problémy.

Měří se jednak celkový cholesterol a odděleně se pak měří "škodlivý" LDL cholesterol a "prospěšný" HDL cholesterol.

Vysoké hodnoty LDL cholesterolu zvyšují riziko cévních příhod, HDL cholesterol naopak organismus chrání před rozvojem aterosklerózy, která může vést k infarktu myokardu nebo mozkové mrtvici.

Vysoké hladiny cholesterolu se mohou projevovat tvorbou nažloutlých skvrn uzlíků pod kůží na loktech, kolen nebo pod očima.

Spousta lidí už ovšem neví, jaké potraviny a jídlo k tvorbě cholesterolu napomáhají a jaké jsou naopak na černém seznamu trochu neprávem. Čemu tedy můžeme věřit a co nebrat až tak vážně?

Jedno vajíčko denně neškodí

Na seznam škodlivých potravin zvyšujících hladinu cholesterolu rozhodně patří ty s vysokým obsahem tuků, tedy především máslo, sádlo, jídlo z rychlého občerstvení, smetana nebo sušenky.

Naopak třeba taková vejce, která mají snad tu nejhorší cholesterolovou pověst, jsou na seznamu trochu neprávem. Mnohem horší jsou totiž potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků.

"Americká asociace kardiologů doporučuje 300 mg cholesterolu denně, takže 1 vajíčko denně je naprosto v pořádku," uvedl odborný server.

Kaši v restauraci raději ne

Podobně špatnou pověst jako vejce má i červené maso. I to je ovšem kritizováno zčásti neprávem. Pokud budete konzumovat libové hovězí maso jednou týdně, je to naprosto přijatelné. Pozor však na mleté výrobky, těm se vyhněte.

Další bombou může být i bramborová kaše. Zvláště v restauraci si ji raději nedávejte. Většinou se připravuje z másla, smetany, plnotučného mléka nebo sýru, takže zdravé brambory se přemění v doslova tuky nasycenou bombu.

Střídmí byste měli být i v konzumaci exotických potravin, byť jsou chutné. Kokosový ořech nebo olej, palmový olej nebo kakaové máslo totiž obsahují také velké množství tuků.

Totéž platí o míchaných nápojích, na kterých "ujíždějí" především ženy. Například Piňa Colada obsahuje rum, kokosový krém, džus a sodu, takže nápoj má kolem 600 kalorií v jedné sklenici. Takový nápoj si dávejte jen výjimečně.

Čtěte štítky na potravinách

Při nakupování v obchodě byste měli pozorně číst štítky na potravinách a vyhýbat se těm s vysokým obsahem nasycených tuků.

Dbejte i na správnou přípravu jídla - nesmažte, odstraňujte před vařením z masa přebytečný tuk a kůži, používejte teflonové nádobí a oleje ve spreji nebo jen malé dávky těch rostlinných. Jen tak udržíte svůj cholesterol na správné hodnotě.

Mezi další základní poučky, jak udržet cholesterol na uzdě, patří dostatek pohybu, omezit alkohol na symbolickou míru, nekouřit nebo se zbavit nadbytečných kilogramů. Tyto rady platí především pro ty, kteří mají třeba z dědičných důvodů větší pravděpodobnost, že jejich hladina cholesterolu stoupne nad přijatelnou hodnotu.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

Herečka Kristýna Fuitová Nováková
Jindřiška z Pelíšků: Je to jediný film, ve kterém se můžu vidět

Nechtěla být jenom doma s dcerami, ani si pořídit chůvu. Proto Kristýna Nováková pracuje jen tolik, aby hlídání zvládla rodina. A až letos se poprvé vypravila...  celý článek

Helena Christensenová (New York,  13. listopadu 2014)
Nechci mluvit o stárnutí, říká topmodelka Helena Christensenová

Dánská modelka Helena Christensenová (48) stále patří mezi nejpůvabnější ženy planety. Dokázala to také na týdnu módy v Miláně, kde se ukázala s kolegyněmi z...  celý článek

V britském Chichesteru se mohou malí pacienti prohánět elektrickým Rolls Roycem.
VIDEO: Děti v nemocnici jezdí na operace luxusními autíčky

Operace dítěte je většinou velkým stresem pro celou rodinu, včetně dítěte samotného. Lékaři z nemocnice v americkém San Diegu proto představili několik...  celý článek

(Ilustrační foto)
Příběh Ivety: Po porodu se k nám tchyně nastěhovala, její péče mě ničí

Po návratu z porodnice mě doma čekala tchyně. Nadšená z prvního vnoučka a připravená mi pomáhat. První dva dny jsem byla ráda, ale po mnoha týdnech neustálé...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač
Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač

Základem dokonalého líčení jsou kosmetické štětce. Práce je s nimi snadná a kromě toho každý kosmetický produkt zapracuj... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.