Mohammad Abdooho

Mohammad Abdooho | foto: www.lifebeforedeath.org.sg

Muž ze Singapuru umírá veřejně, na internetu

  • 12
Mohammad Abdooh má rakovinu plic v posledním stadiu. Moc času mu už nezbývá. Ale dny, které tu ještě stráví, se šestačtyřicetiletý muž rozhodl sdílet s lidmi na celém světě. Umírá totiž veřejně - na internetovém videoblogu.

Některé dny se Mohammad cítí opravdu dobře. To pak vesele vypráví o svém stánku s kuřaty na jednom tržišti v Singapuru. Vykládá o náročných zákaznících, kteří jsou schopni smlouvat až donekonečna, píše agentura DPA.

"Usmívám se na ně. Vím, že dokud se usmívám, život jde dál," říká slepý Abdooh, který by dál nejraději každý den trávil ve svém stánku.

Moudrosti umírajícího nyní může na webu www.lifebeforedeath.org.sg sledovat celý svět.

"Vydejte se se mnou na poslední cestu," pozval v říjnu Abdooh singapurské televizní diváky. Od té doby s ním mohou zájemci na internetu prožívat jeho zbývající dny.

Jak funguje hospic
S nápadem vytvořit videoblog umírajícího přišla hospicová iniciativa ze Singapuru. "Chce tímto způsobem veřejnost seznámit se svou činností, kdy nevyléčitelně nemocným poskytují péči a pomoc hlavně dobrovolníci," vysvětlila Seet Ai Meeová.

Tato chemička v roce 1992 založila první singapurský hospic, který se neváže na žádné vyznání. Dnes poskytuje bezplatné pečovatelské služby nemocným, kteří chtějí zemřít doma.

Průzkum provedený v minulých letech ukázal, že 65 procent lidí vůbec netuší, co v hospici vlastně nabízejí.

Od začátku kampaně letos v říjnu smrt shlíží na Singapuřany z reklamních tabulí na autobusových zastávkách nebo z inzerátů v novinách.

"Smrt. Jednoduchý návod k použití," zní jedno z provokativních hesel. Nebo: "Ahoj, mám rakovinu plic. Tipy, o čem se bavit s člověkem na smrt nemocným."

Kolemjdoucí se určitě zamyslí, když si na zastávce přečte otázku "Co bys dělal, kdyby ti zbývalo posledních šest měsíců života?".

Pak přicházejí nejrůznější rady: "Nos svítivě zelenou v kombinaci s fialovou, i když se to k sobě vůbec nehodí," nebo lehce sarkastická "Naplánuj si pohřeb."

Pohodlná smrt
Smrt je podle Seetové ve společnosti stále ještě tabuizované téma, kterému se každý raději vyhýbá. Její iniciativa chce pohled na smrt změnit. "Díváme se na smrt pozitivně. Pomáháme lidem umírat pohodlněji."

Reakce na její kampaň jsou prý bez výjimky kladné. Jediná otázka, se kterou se Seetová setkala, byla, proč její organizace vydává peníze na reklamu místo na hospic.

Projekt nicméně financovala dobročinná nadace Lien. "V tomto případě stojí smrt v popředí, ale jde samozřejmě o život," říká zástupce nadace Lee Poh Wa.

Za tímto tabuizovaný tématem se podle něho skrývá problém, který společnost přijde nesmírně draze. Klade mnohým velice nepříjemnou otázku, kdo se postará o stále vyšší počet starých a nemocných v rychle stárnoucí společnosti. "Smrt může být zážitkem, jenž oslavuje život," domnívá se Lee Poh Wa.

Když se blíží konec života jednoho člena rodiny, mohou se za pomoci hospice po letech odcizení její ostatní příslušníci dát znovu dohromady.

Den s manželkou
Abdooh se slavnostně loučí s rodinou. Když na videoblogu vypráví o manželce, jeho hlas změkne a nevidoucí oči se mu rozzáří. "Každé ráno se probouzím s nadějí, že s ní budu moci prožít ještě jeden den," vyznává se.

A pak už zase vykládá o svém stánku z drůbeží, ve kterém nyní prodává jeho žena. "A kdybych se uzdravil, otevřeli bychom ještě jeden," říká s nadšením.

,