Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

MUDr. Ing. Peter Šóš, PhD, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny.

MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny
velikost textu:
vydáno 23.11.2017 11:00
Poruchy spánku jsou po nachlazení druhým nejběžnějším zdravotní problémem a o něco víc trápí ženy. Příčin je celá řada. „První pomocí je dodržování spánkové hygieny. Pouhé dodržování však pro léčbu nespavosti nestačí,“ říká Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. listopadu 2017 do 11:40

OTÁZKA: Dobrý den, co dělat, když se v noci probudim vyspaná a ne a ne znovu usnout. A ráno musím vstávat do práce. Díky. Karolína
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Dobrý den, příčin může být celá řada. Důležitá je poslední hodina před ulehnutím do postele, to je čas na zpomalení a zabrždění hlavy klidnými činnostmi. Pokud odcházíte do postele s tzv. rozvířenou myslí, odrazí se to i na kvalitě spánku. Po pár hodinách spánku pro nevyhnutnou regeneraci přichází v druhé polovině noci povrchnější nadstavbový spánek. Pokud se Vám nedaří znova usnout, nemá cenu ležet v posteli. Další noc by se měl spánek prohloubit. Někdy pomůže posunout čas uléhání do postele o 1/2 až 1 hod. později. Pokud se jedná o chronický problém, můžete se objednat do mé ambulance. 23.11.2017 11:11
OTÁZKA: Nemohu se zbavit koloběhu myšlenek, takže usínám třeba i hodinu, existuje na to nějaká rada? Marek P.
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Klidná mysl před spaním je odrazem toho jak jí využíváme přes den. Je dobré se naučit "vypínat" hlavu během dne a pak to bude jednodušší zvládnou i večer. Způsobů na relaxaci je neomezeně, někdy stačí pouhé 1-2 minuty 2-3x denně. 23.11.2017 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, mám 10 letého syna, který od malička usíná tím způsobem, že si podloži hlavu rukou a mlátí se ze strany na stranu o bok postele. Toto dělá v průběhu celé noci. Má LMD-ADHD. Lze to nějak léčit? Jirka
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Na začátku je vhodné vyšetření ve spánkové laboratoři pro správnou diagnostiku. Mlácení sebou během usínání je u dětí a adolescentů běžné, ale pokud se to děje během celé noci, je na místě vyšetření. 23.11.2017 11:18
OTÁZKA: Dobrý den, jsem po léčbě chemoterapeutické, ozařováním a momentálně jsem v péči endokrinologa. Příští rok mě čeká kompletní odstranění štítné žlázy. Můj dotaz na vás zní: zda máte zkušenosti, za jak dlouho cca dojde k nápravě nespavosti, či spíše minimální potřeby spánku /2-3 hod denně/, po odstranění štítné žlázy ? Samozřejmě při co největším dodržování spánkové hygieny. Předem děkuji a přeji pohodový den, VS V. Sovová
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Regenerace po chemo- a radioterapii je individuální dle věku a zdravotní kondice. Správná substituce hormonů štítné žlázy by měla být postačující na obnovu spánku. Pokud problém přetrvává déle než několik měsíců, je na místě vyšetření a farmakologická podpora spánku. 23.11.2017 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, pane doktore, existují nějaké nenávykové léky na spaní? Meduňka ani pivo nezabírají. Děkuji. Dohnalová
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Oficiláně jsou na nespavost schválené pouze hynotika a benzodiazepiny, které jsou návykové. Mimo příbalový leták (off-label) se používají např. sedativní antidepresiva - trazodon (Trittico) a mirtazapin, dále antihistaminka - Prothazin, Atarax, antiepileptikum pregabalin (Lyrica) nebo nízká dávky antipsychotika - quetiapin, chlorprothixen, tisercin. 23.11.2017 11:28
OTÁZKA: Dobrý den, jak za noc se třeba dvakrát vzbudím a již nemohu usnout, dá se to nějak řešit? Eliška
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Ano, na podobný dotaz jsem již před chvílí odpovídal. 23.11.2017 11:29
OTÁZKA: Dobrý den, je mi 50 let, nemám problém s večerním usínáním, ale s buzením v noci kolem 2-3 hod a následnou nemožností znovu usnout....poradíte? Děkuji za odpověd´, pěkný den. L. Vitalová Lenka Vitalová
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Podívejte se na mojí odpověď na podobný dotaz v diskusi. 23.11.2017 11:30
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, nikdy jsem neměl problém se spánkem. V dubnu letošního roku jsem byl poprvé na operaci. Od července mám problém se spánkem, dlouho mi trvá než usnu, probouzím se, celkově se cítím unavený. Myslíte, že to může být anestezií? Jak už jsem psal nikdy před tím jsem problém neměl. Děkuji. Petr P. Petr
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Většina nespavostí začíná nějakou životní událostí. Pochybuji, že by měla anestezie tak dalekosáhlé důsledky. Na začátku bývá akutní nespavost z nejrůznějších příčin a poté se někdy problém chronifikuje. Po několika nocích nevyspání začíná být člověk ostražitější vůči posteli a ložnici, což narušuje spánek. Nespavost je prakticky fobie z nevyspání a jeho následků. Při přetrvávání problému se můžete objednat do mé ambulance. 23.11.2017 11:34
OTÁZKA: Dobrý den, proč s věkem nespavost přibývá? Jak to souvisí? Jakou roli ve zhoršení nespavosti hraje menopauza? Hanka K.
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: S věkem přirozeně v těle ubývá melatonin, který je pro kvalitu spánku nevyhnutný. Některé teorie uvádějí souvislost mezi postupným zakalování oční čočky její nedostatečnou prostupností pro modrou část světelného spektra. Dostatek denního osvětlení je přímo uměrný množství v noci vyplavovaného melatoninu. Během menopauzy dochází často ke střídajícím se návalům horka střídajícími a zimnicím, které bývají nejčastější příčinou poruchy spánku během těchto hormonálních změn. 23.11.2017 11:39
OTÁZKA: Dobrý den, moje otázka je: když se probudím po cca 8-hodinovém spánku, tak se nemůžu tzv. probrat - necítím se odpočinutý a svěží, ještě bych spal. Když spím kratší dobu (6 hodin) nebo delší dobu (9 hodin) bývá to ještě horší..Čím to může být? Díky za odpověď. Libor
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Příčin může být celá řada. Dopočuji vyšetření ve spánkové laboratoři. Nejčastější příčinou únavy u mužů bývá spánková apnoe. Nedostatek kyslíku při opakovaných zástavách dechu ve spánku je spojená s únavou a metabolickým syndromem. 23.11.2017 11:41
OTÁZKA: Dobrý den, nespavost řeším několik let. Zjistili mi spánkovou apnoi. Spím s přístrojem. Na ten jsem si velmi dobře zvykla, ale spánek se nezlepšil. Večer rychle usnu, ale nejpozději za hodinu po usnutí a během noci se stále budím. Byla jsem u psychiatra a dostala jsem na posílení psychiky apo cital ráno a na noc elenium. Zatím to nepomáhá, jen jsem ospalá víc i přes den. Děkuji Helena Kováříková
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Vyřešení spánkové apnoe nevylučuje, že trpíte taky chronickou nespavostí. Ta dá vyléčit pomocí kognitivně-behaviorální terapie. Léky často problém spíše probhlubují. 23.11.2017 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, trpím úzkostně-depresivní poruchou a chronickou nespavostí. Protože jsem dosud nenašla lékaře, který by mé problémy řešil jako celek, a abych se zbavila závislosti na Neurolu, byla jsem nucena naordinovat si léčbu sama. Cca 2 roky beru každý večer 500 mg L-Tryptophanu, zhruba po roce jsem doplnila tabletu 1,25 mg Melatoninu (obohaceno B6, mučenkou a meduňkou) těsně před spaním. Mé potíže se výrazně zlepšily ve všech směrech, ale nedávno jsem se dočetla, že pravidelné užívání Melatoninu vede k rezistenci a je po čase nutno zvýšit dávku. Mám Melatonin na čas vysadit, nebo jej mohu užívat dále, jak jsem zvyklá? Případně bylo by možné se k Vám objednat na konzultaci? Předem moc děkuji za odpověď. Dita R.
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Melatonin může zlepšit spánek u seniorů, nevidomých a lidí s častým přesunem přes časové pásma. U zdravého dospělého člověka není melatonin indikován. Přísun melatoninu zabezpečí dostatek denního osvětelení a strava bohatá na tryptofan. Můžete se objednat do mé ambulance. 23.11.2017 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, již několik let (9) spím v noci jen 3 až 4 hodiny, více ne. Vnímám každé otočení těla. Jsem bývalá zdravotní sestra a již 3 roky v invalidním důchodě na artrozu,špatně chodím a i přesto porucha spánku přetrvává. Děkuji za odpověď. Kovářová Blanka Kovářová
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Bolestivé stavy a historie nočního směnného provozu často narušují spánek. V těchto případech se bez léku na posílení spánku neobejdeme. 23.11.2017 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, pane doktore, dovolim si polozit Vam také jeden dotaz. Po úmrtí sestry před několika lety jsem v noci několik dlouhých měsíců poradne nespala,  hlavou se mi honilo leccos.Po několika letech se nic nezměnilo, stále se pravidelně v noci budím mezi 01-04h. a v podstatě již nemohu usnout.Spim kvůli tomu i v jiné místnosti,pri pokusech znovu usnout mne v loznici rusi jakékoliv projevy deti během noci.V obýváku někdy, pokud si zapnu tv , aspoň na chvíli ještě "zaberu". Večer usínám zpravidla uprostřed vety a (u tv) mezi 21.a 22.hodinou.Ovšem i když usnu později,budím se v noci tak jako tak.Je to vyčerpávající celkově. I z toho nočního přemýšlení jsem uz po tech letech unavená.Byl byste tak moc hodný a mohl mi poradit,  jak na to? Vlastně už ani netuším,  jak dobrý spánek případně natrénovat, jak se k němu vrátit.Existují nějaké možnosti i bez prášků, pro něž tedy moc nejsem?  Velice Vam děkuji za odpověď. Přeji pěkný den, Lenka Lenka
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Dobrý den, ve zkratce, doporučuji kognitivně-behaviorální terapii nespavosti. Emoční trauma v podobě úmrtí blízké osoby se může taky podepisovat na kvalitě spánku. Psychoterapeutická práce s traumatem pomáhá emočně uzavřít tuto kapitolu života. 23.11.2017 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, Když nemůžu usnout a vím, že potřebuju ráno být v pohodě, sáhnu po léku, ale střídám Lexaurin, Stilnox nebo Neurol...vlastně neví, co je menší zlo. Poradíte, prosím? Pavel Karas
MUDr. Peter Šóš, lékař v oboru psychiatrie a spánkové medicíny MUDr. Peter Šóš: Nepravidelné užívání těchto léků maximálně 2-3x do týdne nemusí být problém. Pokud se už bez léků na spaní neobejdete a chcete to změnit, je možnost vyzkoušet kognitivně-behaviorální terapii nespavosti. 23.11.2017 11:56

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.