Váháte-li neustále, co na sebe, obraťte se na profesionálního stylistu. (Ilustrační foto)

Váháte-li neustále, co na sebe, obraťte se na profesionálního stylistu. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Stylista musí být také dobrý psycholog, tvrdí profíci

  • 4
V úvodním článku o tom, jak se učí stylisté, jsem si tak trošku postěžovala, že toho už na úvodních hodinách bylo hodně. To jsem netušila, co bude následovat. Přednášky tří profíků z oboru, oblékání problematických postav i seminář o tom, jak to chodí na place.

A bude hůř. Čím blíž k závěrečné zkoušce, tím víc informací i praktických úkolů nás čeká.

A i když se kurz koná každou sobotu i neděli, je opravdu "našlapaný". Tentokrát jsme s ředitelkou Alenkou probíraly (v kurzu není jediný kluk), jak obléknout ženu, která nemá dokonale souměrnou postavu.

A takových je převážná většina. Někdo má krátký krk, někdo zas chlapeckou postavu bez pořádných křivek a někdo zase nadváhu. Stylista musí vědět, jak opticky zjemnit široká ramena, prodloužit krk či dodat potřebné křivky.

Dostaly jsme tak tipy, jak u ženy typu Jennifer Lopezové, tedy větší prsa i boky a úzký pas, postavu pěkně zdůraznit a zároveň ženu neobléknout příliš vyzývavě.

J. Lo v šatech zvýrazňujících její křivky okouzlila v L.A. i prince Williama.

Pokud je například rozdíl mezi pasem a boky takový, že sukně či kalhoty opravdu nesedí, pak se vyplatí nechat si ušít alespoň jeden takový kousek na míru. Rozhodně nebudete litovat, protože perfektně padnoucí oblečení je k nezaplacení.

V sukni na míru se budete cítit mnohem lépe než v takové, která se vám neustále posouvá, vyhrnuje, odstává v pase a podobně.

Chlapecká postava si zase může dovolit nosit oblečení s řasením, aplikacemi, výšivkami či nabíráním.

Takových informací a typů postav je samozřejmě mnoho, takže jsem ráda, že mám celý týden na to abych si všechny informace v hlavě utřídila. A stejně se bojím, že vzhledem k zadanému domácímu úkolu je toho až až.

Každá z kurzistek totiž dostala přiřazenou celebritu, jíž má vymyslet dva outfity: denní a večerní. Musíme brát v úvahu aktuální vzhled, módní styl dané osobnosti i typ postavy.

Modelka Miranda Kerrová

Já budu "oblékat" Mirandu Kerrovou, možná ji znáte z kampaní Victoria´s Secret.

V duchu jásám, pro mě osobně rozhodně lepší než taková Britney Spearsová, Christina Aguilera, která v poslední době přibrala snad sto kilo (berte, prosím, v potaz nadsázku), nebo mladinká Selena Gomezová.

Oblečky musíme vystříhat z časopisů nebo vyhledat na internetu a vytisknout a posléze graficky zpracovat. Moodboard, jak se celému výsledku říká, pak vyjádří i náš osobní styl a vztah ke grafickému ztvárnění.

Přemýšlet i o grafické stránce stylingu je důležité. Stylista totiž neobléká pouze fyzicky, ale vytváří také například takzvané produktové stránky v časopisech (na konkrétní zadání, například trendy kabelky, kabáty apod.). O tom nám vyprávěl stylista a návrhář Mario Kameník. Ale to až v neděli.

Stylista musí mít všeobecný přehled

Sobotní přednášku nabitou informacemi o typech postav zpestřili hned tři hosté z oboru. Stylista Honza Pokorný, módní návrhář Jakub Polanka a módní fotograf Ben Renč.

Jakub nám připomněl, že móda je iluze a stylista by toho měl umět využít. A šikovný stylista umí pracovat s jedním kusem oblečení různě. Variabilita je v tomto případě klíčová.

Stačí vyhrnout rukávy, ohrnout límec a hned trenčkot vypadá jinak, dokazuje Victoria Beckhamová.

Tak třeba takový trenčkot (nebo chcete-li původně trenchcoat) se dá nosit klasicky přes džíny a triko jako plášť, ale můžete ho obléknout i na holé tělo, obout lodičky a nafotit jako šaty. Nebo stačí vyhrnout rukávy nebo límce a hned celý look vypadá jinak. "Hrajte si s tím," zdůrazňoval.

Nejvíc jsem ale ocenila následující radu: "K práci potřebujete perfektně znát pravidla. Pak je můžete začít porušovat," řekl Jakub.

Konečně je mi tedy jasné, proč se drtíme všechny ty poučky, co s čím kombinovat, k čemu, proč, když přitom i v módních časopisech leckdy vidíme něco jiného. O přehlídkách ani nemluvě.

Díky fotografovi Benovi zase vím, že stylista musí mít připraveno mnohem víc variant oblečení, než kolik jich jde fotit. Takže u fashion story, která bude mít deset stran (tedy deset outfitů), musím být připravena "nastajlovat" aspoň patnáct.

A taky že na fotce oblečení vypadá a funguje v kombinaci s dalšími kousky leckdy úplně jinak než ve skutečnosti. S tím tedy musíme při tvorbě outfitu počítat.

"Obrovskou předností stylisty je umět sestavit z levných kousků draze vypadající model," říká fotograf Ben Renč.

Že image a styl dělá leckdy až polovinu úspěchu, nám potvrdil Honza Pokorný. Stačí se podívat na Madonnu, která není zrovna zázračnou zpěvačkou, ale image a marketing z ní udělaly světovou star.

V Česku je zatím přístup k využívání služeb stylistů spíš chladný. I známé tváře jej leckdy považují za zbytečný (stačí přeci, že něco umím, to, jak při tom vypadám, je druhořadé).

A pokud už si od nás někdo nechá vytvořit styling, pak máme počítat s tím, že nám s velkou pravděpodobností nadiktuje úplně jinou (menší) velikost, než doopravdy má. Pak nezbývá než googlovat a zjišťovat, jestli bulvár nepsal o tom, že daná celebrita ztoustla/zhubla a podobně.

Honza i Mario v neděli nám kladli na srdce, že stylistovi nestačí orientovat se v módě a umět poskládat outfit. Při své práci především komunikuje s lidmi, které obléká, a tak je důležité být i dobrým psychologem. Umět odhadnout lidi, nepodbízet se, stát si za svým názorem.

"Když si vás objedná nějaká manažerka, abyste jí protřídili šatník a doplnili jej o pěkné kousky, tak jí nemůžete vyházet celou skříň a říct, proboha, to je hrůza. Najděte tam alespoň pár věcí, které pochválíte a doporučíte, k čemu se dají nosit," říká Mario.

KURZ STYLISTŮ. Mario Kameník nás zasvěcuje do tajů stylingu.

Ten nám také konkrétně ukázal, co všechno musí obsahovat takzvaná "placovka", neboli taška na plac. Je to ta, kterou zapnete kolem pasu a máte u sebe všechny potřebné propriety.

Kromě jasných věcí, jako jsou nůžky, váleček na chlupy nebo zavírací špendlíky, jsou tam také silonová nit (s ní si stylista vypomáhá při focení produktů, jako jsou kabelky či klobouky), speciální klipsy, kterými sepneme vzadu oblečení, pokud je větší (špendlík či jiná svorka nejsou přípustné, poničily by oděv), nebo šitíčko.

Abychom jenom neposlouchaly, ale také si něco prakticky vyzkoušely, naučily jsme se, jak správně podlepit boty. I při focení v ateliéru, kde je rovný povrch, by se podrážka mohla poškodit, natož venku.

A tak jsme lepily a lepily. Nůžkami se bot nesmíme ani dotknout, aby se náhodou nepoškodily. Je tedy potřeba opravdu zručnost. Mario mě potěšil, když můj výtvor bez výhrad pochválil. Zmiňovaná zručnost totiž opravdu není moje kámoška.

Tohle je jen malinký zlomek toho, co jsme si o druhém víkendovém pokračování kurzu vyslechly. Začíná mi být čím dál víc jasné, že věnovat se stylingu na profesionální úrovni opravdu není procházka růžovým sadem, ať si říká kdo chce, co chce.


Britská královská rodina