Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Matka je hlavou rodiny, 81 % komunikace v rodině jde přes ni

  16:00aktualizováno  16:00
Rozhodování o zásadních věcech domácnosti je možná stále na otci, maminka je však jejím nejdůležitějším komunikačním článkem.
Maminka je většinou manažerkou celé rodiny. (Ilustrační snímek)

Maminka je většinou manažerkou celé rodiny. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle zjištění agentury TNS AISA jde 81 % komunikace v domácnosti přes matku, která tak plní funkci rodinné centrály, jež nejen rozděluje úkoly, vyřizuje vzkazy, odpovídá na otázky ostatních členů rodiny a sleduje jejich pohyb, ale také udržuje pravidelný kontakt s příbuznými nebo hovoří s přáteli.

Maminky mají zkrátka o všem přehled: telefonicky zjišťují, zda dítě dorazilo na trénink, odpovídají manželovi na zásadní otázky, jako "Kde máme sůl?" nebo "Na jakou teplotu se perou montérky?", blahopřejí tetě k sedmdesátinám a po telefonu instruují svoji matku, jak se vyndavá klíště z kočičího hřbetu.

Čím víc dětí, tím víc komunikace

Výzkum s názvem (Tele)komunikace v rodině, kterého se zúčastnilo více než 600 rodin z celé České republiky, navíc odhalil, že pouze 30 % soukromé komunikace probíhá uvnitř domácnosti. V úzké rodině totiž přes telefon nebo internet řešíme hlavně praktické věci jako nákupy, školní záležitosti nebo odvoz dětí na kroužky, zatímco s kamarádkou, tchyní nebo vzdálenou sestřenicí si spíš nezávazně (ale o to déle) povídáme.

Potřeba komunikace přes telefon či internet pak logicky vzrůstá, když jsou v rodině děti, zejména ve věku od 11 do 18 let. Jak už bylo řečeno, nejčastěji s nimi telefonuje maminka, která překvapivě funguje také jako univerzální prostředník: když se například otec chce dozvědět, jak si potomek vedl při písemce, zavolá mamince, stejně tak dítě, chce-li o něčem informovat rodiče, oznámí to matce, která posléze předá vzkaz tátovi. Dokonce i komunikace mezi sourozenci opačného pohlaví je intenzivnější, než kontakt otce a dětí.

Nešmírujeme, ale chceme být v obraze

Podle výzkumu nejvíce (tele)komunikujeme ve věku od 26 do 45 let, přičemž "esemeskování" se věnují nejvíce lidé ve věku od 26 do 30 let. Nikoli překvapivě dávají senioři přednost telefonování, zatímco školáci a mladí lidé zase posílání zpráv. "Většina dětí dostane svůj první telefon s nástupem do školy, v devíti letech už jej vlastní naprostá většina z nich," uvádí Martina Kemrová, tisková mluvčí společnosti T-Mobile, která výzkum iniciovala.

Pro matku nebo otce je pak telefon především zárukou toho, že se můžou s potomkem kdykoli spojit, zkontrolovat jej a dohlížet tak na jeho bezpečí. Co se týká Facebooku, tak mnozí rodiče potvrdili, že se stali "přáteli" svých dětí proto, aby získali větší kontrolu nad tím, co jejich dcery a synové dělají, s kým se stýkají a o co se zajímají.

Kdyby ty mobily nebyly...

I přes existenci a rostoucí oblibu sociálních sítí tvoří mobilní komunikace stále 95 % veškerého elektronického kontaktu. Pouze 5 % SMS posíláme přes internet a jen 5 % internetové komunikace realizujeme přes mobilní telefon. Mobil přitom v rodinné komunikaci slouží především jako nástroj managementu (péče o děti, jejich kontrola, rozdělování úkolů a organizace chodu domácnosti), zatímco osobní počítač nebo notebook používáme v soukromí hlavně k zábavě či vyměňování informací s přáteli.

Výzkum rovněž vyvrátil mýtus, že muži neradi píšou esemesky a že dávají přednost telefonování. Mezi dotázanými pány totiž naopak převládal názor, že komunikace přes SMS je efektivnější a minimalizuje riziko, že se s volaným "zakecáte" a promarníte tak zbytečně spoustu času.

Autor:



Nejčtenější

Análie nebo Melanomia? Rodiče se předhánějí ve vymýšlení neobvyklých jmen

(Ilustrační snímek)

Většina z nás vybírala jména potomků v rodině, případně ve známé knížce Jak se bude jmenovat? Výběr jména u nás i dnes...

Chudým kráskám plní jejich sny. U dcery bych byl zásadně proti, říká

(ilustrační snímek)

Luxusní dárečky, výlety za hranice šedého průměru, nákladný život v krásných kulisách... Která žena po něčem takovém...



Příběh Karolíny: Manžel má milenku a odmítá ji opustit

(ilustrační snímek)

Vdaná jsem už téměř patnáct let. Za tu dobu mi manžel byl několikrát nevěrný, ale vždy, když to na něj prasklo, své...

Koupelna bez teplé vody a všude zima. Mise pomohla tátovi s malým synem

Julián s Matyáškem si během rekonstrukce bytu užívali v Mikulově.

Svého drogového období Julián (29) lituje. Jenže nezůstalo bez následků, ze vztahu s přítelkyní se narodil syn Matyáš,...

Klidně bych kvůli roli přibrala i dvacet kilo, přemýšlí Bára Poláková

Barbora Poláková

Herečka a zpěvačka Barbora Poláková se kvůli klipu k jedné z písniček připravované desky ostříhala. Krátkovlasou...

Další z rubriky

Cudnost především. Londýnský festival módy ukázal, jak nosit hidžáby

Arabská móda na přehlídkách v Londýně

Tradice a moderna se před několika dny potkaly v britské metropoli. Ta hostila netradiční módní přehlídky, při kterých...

Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy...

Diamantové srdce za miliony. Nejdražší kabelka na světě míří do dražby

Nejdražší kabelka na světě je posetá tisíci diamantů

Opravdový poklad. To je ručně dělaná kabelka ve tvaru srdce, kterou se chystá prodávat aukční síň Christie’s. Podle...

Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.