Nákupy v Istanbulu: obchodní a nákupní centrum Kanyon

Nákupy v Istanbulu: obchodní a nákupní centrum Kanyon | foto: Profimedia.cz

Nákupy v Paříži? Zapomeňte, teď je in Istanbul

  • 39
Když se řekne evropské město módy a nákupů, většině se vybaví Paříž, Miláno či Londýn... A co takhle Istanbul? Turecká metropole nikdy mezi oblíbence shopaholiků nepatřila, přitom má co nabídnout.

Istanbul se rozkládá na dvou kontinentech, část leží v Evropě, část v Asii. Spojuje dva světy, moderní západoevropský i tradiční orientální. Od toho se odvíjí i styl tureckého odívání.

Mnoho tureckých žen se tu odívá jako běžné Evropanky, dost často je potkáte oblečené podle posledních trendů. Potrpí si na lodičky na jehlách a další luxusní doplňky, jako jsou kabelky či šperky. Ty, které na to mají, to dávají najevo. Celý zjev navíc podpoří výrazným líčením, hlavně silnými černými očními linkami, jimiž dosáhnou uhrančivého pohledu.

Největší evropské nákupní centrum Cevahir

Rájem jsou pro ně obrovská nákupní centra, podobná českému Palladiu či Chodovu, ovšem několikanásobně větší. K nejznámějším a největším patří Cevahir (největší nákupní centrum Evropy a šesté největší na světě), Capitol (první z tureckých moderních nákupních center) či Kanyon.

Nákupní horečka

Od 18. března do 26. dubna 2011 Istanbul zažije zřejmě největší nakupovací mánii v historii - Istanbul Shopping Fest. Většina obchodních center i tradiční Velký bazar v tomto období nabízejí zajímavé slevy.

Kromě toho je pro návštěvníky turecké metropole připraven bohatý doprovodný program (koncerty, hry pro děti, soutěže, módní přehlídky, apod.). Jedním z hlavních partnerů festivalu jsou Turecké aerolinie, které zajistí ideální spojení mezi Prahou a Istanbulem.

Seženete v nich kousky značek které známe v Česku (Bershka, Mango, Stradivarius či Zara), i ty, které jsou sice u módních fandů oblíbené, ale u nás zatím své zastoupení nemají (Dorothy Perkins, Nine West, Miss Selfridge, Oysho).

Luxusní značky typu Dior, Chloé, Armani či Vuitton pak mají své místo v luxusním nákupním parku Istinye, některé i na Bagdat Avenue.

Protipólem k moderním Turkyním jsou zastánkyně tradic. Vzhledem k tomu, že Istanbul poznamenává moderní západní civilizace, ani jejich odívání zde nepodléhá ortodoxním předpisům. Většinou nosí běžné oblečení klasičtějšího střihu, dlouhé kalhoty i rukávy a vlasy mají zakryté šátkem.

Istanbul však nenabízí jen moderní značky, ale i typická turecká tržiště, takzvané bazary. Většina bedekrů doporučuje ten nejznámější a největší Velký bazar, jehož kořeny sahají až do roku 1461.

Smlouvání

Při nákupech na bazarech se od vás očekává, že budete s prodejcem smlouvat. Celý obřad můžeme přirovnat k divadlu, kdy obchodník stanoví cenu a zákazník rozhořčeně odmítá a naoko se chystá odejít. A smlouvání může začít.

Při jeho procházení vám bude zrak přecházet. Labyrint osmapadesáti uliček s více než čtyřmi tisíci obchůdky udolá téměř každého. Najdete v něm snad vše, na co si vzpomenete - od oblečení, šátků, kabelek a dalšího koženého zboží, až po šperky, hodinky, suvenýry či kopie značkového zboží.

Mezi nimi objevíte jak podřadné fejky v přepočtu za pár stovek, ale i velmi zdařilé a luxusní kopie k nerozeznání od originálu. Kolegyně z německého deníku jásala nad psaníčkem "Chanel", které stálo pouhých dvě stě eur. Možná se vám to zdá moc, ale originál je prý v Německu za desetinásobek.

Nákupy v Istanbulu: bazar s kořením a čaji

Mnohem zajímavější a lákavější než Velký bazar je bazar s kořením. Už když se k němu křivolakými uličkami blížíte, cítíte směsici rozličných vůní. Mísí se v ní právě nespočet druhů koření, ale i typických tureckých sladkostí a čajů. Na své si přijde krom čichu i zrak, stánky hrají všemi barvami a škatulky s kořením či čaji vytvářejí dokonalou mozaiku.

Láká-li vás spojení krás historického Istanbulu s atraktivními nákupními lokalitami, pak je turecká metropole tou pravou volbou. Ovšem vyhraďte si na ni minimálně prodloužený víkend!