Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bez make-upu, bez retuše. Jak módní kampaně ukazují opravdové ženy

  0:30aktualizováno  0:30
Myšlenku, že neexistuje jen jedna ideální vizáž a že krása je spíš věcí autenticity než přehnané dokonalosti, přijímá čím dál víc lidí. Sází na ni také firmy, které se snaží přiblížit zákaznicím. Kampaň na spodní prádlo, která neviděla Photoshop nebo zachycuje ženy bez make-upu, tak už nikoho neudiví. Nebo přece?

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirkeová v kampani novozélandské značky Lonely | foto: Profimedia.cz

Osamělé dívky a politická nahota

Virální úspěch měla letos v srpnu kampaň novozélandské značky Lonely, která si za své tváře vybrala dvojici amerických hereček – Lenu Dunhamovou a Jemimu Kirke. Nejlepší kamarádky a hvězdy seriálu Girls, který pro HBO vytvořila právě první jmenovaná, jsou na nahotu před objektivy zvyklé, dokonce je pro ně jakýmsi politickým prohlášením.

Fotogalerie

„Je to podle mě realistické ztvárnění života. Jestli se vám nelíbím, je to váš problém a budete si to asi muset vyřešit se svým terapeutem,“ řekla podle serveru Buzzfeed Lena v rámci diskusního panelu o svém seriálu. Ukázat se světu v prádle, bez retuše a s minimem make-upu bylo pro obě herečky vlastně jen pokračování jejich snahy ukazovat ženy tak, jak skutečně vypadají.

Značka Lonely, která se zaměřuje hlavně na stylové spodní prádlo a plavky, to vidí podobně, pracuje záměrně s neretušovanými fotkami, do kampaní v rámci projektu „Lonely Girls“ obsazuje ženy, které nejsou profesionálními modelkami a zachycuje je v běžných, uvěřitelných situacích. „Oslavujeme ženskou sílu a individualitu,“ píše se na webu firmy. Cílem projektu je podle tvůrců posílit pozitivní vnímání vlastního těla i svobodu vyjádření.

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirke v kampani novozélandské značky Lonely

Lena Dunhamová a Jemima Kirke v kampani Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Méně Photoshopu, větší prodeje

Se stejným principem pracuje také Aerie – značka spodního prádla, která je součástí módního gigantu American Eagle. Před dvěma lety přišla s letní kampaní, ve které modelky (včetně Iskry Lawrence, která předvádí velikosti považované za „plus size“) ukázala sice v lichotivých polohách i osvětlení, zato zcela bez retuší. Inzeráty doplnila sloganem: „Vaše skutečné já je sexy.“

U podobně komerčně úspěšné značky se dá sice spekulovat o tom, jestli je podobná kampaň spíš politickým prohlášením, nebo geniálním marketingovým tahem, ale je pravda, že Aerie si neotřelou image drží dlouhodobě. „Nejedná se jen o sezonní kampaň. Tohle jsme teď my, takhle mluvíme se svými zákaznicemi,“ popsala tehdy serveru Co.Create marketingová ředitelka firmy.

Platí to dodnes. Aerie má v katalogu jen snímky, které neprošly úpravami ve Photoshopu, a vedle profi modelek fotí i na „obyčejných“ ženách. Loni značka představila průvodce podprsenkami, ve kterém jednotlivé kousky nafotila na modelkách s nejrůznějšími velikostmi i typy postavy, na Instagramu zase zákaznice povzbuzuje, aby sdílely své vlastní neretušované fotky.

Modelka Iskra Lawrence v neretušované kampani značky Aerie (2014)

Modelka Iskra Lawrence v kampani značky Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší.

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší

Krása jizev i neoholeného podpaží

Podobně jako Aerie na to loni šla švédská oděvní značka & Other Stories, která je součástí koncernu H&M a zaměřuje se hlavně na mladší ženy s méně konzervativním vkusem. Do kampaně ke kolekci spodního prádla nazvané „Od žen pro ženy“ obsadila místo modelek trojici různorodých žen – copywriterku, violoncellistku a módní blogerku.

Make-up i postprodukci fotek omezili autoři na naprosté minimum, na snímcích známé módní fotografky Hedvig Jenningové jsou zato viditelné jizvy, strie, pihy, tetování nebo třeba neoholené podpaží. „Chtěli jsme reflektovat různorodost žen a ukázat, že ženské tělo může být krásné mnoha rozličnými způsoby,“ řekla magazínu Huffington Post mluvčí značky Rachel Bankstonová.

Copywriterka Ida Jagerfeltová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Copywriterka Ida Jagerfeltová

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová v kampani švédské značky & Other Stories...

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová

Módní blogerka Helin Honungová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Módní blogerka Helin Honungová




Nejčtenější

Australanka shodila za necelý rok 49 kg, aniž by vkročila do fitka

Teresa Venetoulisová ze Sydney shodila 49 kg za 10 měsíců.

Původně štíhlá Teresa Venetoulisová ze Sydney se po dvou dětech projedla k metrákovému tělu a konfekční velikosti 52....

Odpadky a modřiny. Co dělají rodiče úspěšných dětí jinak než vy?

tatínek a syn

Vychovávat dítě není žádná legrace. V době, kdy se záplava informací z internetu a naučných knížek mísí se zaručenými...



Příběh Emy: Už tři roky jsem doma s dětmi, mateřskou nenávidím

Ilustrační snímek

Mám fajn manžela a dvě krásné děti. Když jsem otěhotněla poprvé, těšila jsem se, jak si budu s děckem užívat, jak budu...

K dítěti nepotřebujete téměř nic, říká herečka Andrea Růžičková

Andrea Růžičková (Kerestešová)

Když se herečce Andree Růžičkové loni v srpnu narodil syn Tobiáš, čekala, že bude vyděšená a přecitlivělá máma. Nic...

Příběh Lindy: Neumím být věrná

(Ilustrační foto)

První láska mi zlomila srdce a já od té doby mužům příliš nevěřím. Současný přítel je jen takovou nálepkou, neumím být...

Další z rubriky

OBRAZEM: Červené trenýrky nepalte. Slušet budou u vody i ve městě

DKNY pre-fall 2010 - Šortky, které si můžete vzít i do práce

Plátěné nebo džínové, krátké i těsně pod zadek. Šortky, trenýrky a kraťasy v ohnivé červené barvě jsou nestárnoucím...

Na duhové vlně. Trendy móda odráží hrdost a boj za práva LGBT lidí

Duhové modely z přehlídek Ashish a Burberry

Zdá se vám, že se duha vrací do módy? Není to náhoda – a nejde jen o to, že by se designéři znova zamilovali do...

Deset módních trapasů léta: hlídejte neposedný výstřih i koláče potu

Na světlých a upnutějších materiálech jsou skvrny od potu dobře vidět. Lepší je...

Letní počasí svádí ke vzdušným kouskům, pastelovým barvám, sandálům a krátké délce. Jenže i zdánlivě bezchybný outfit...

Udělejte si na MDŽ radost novou kosmetikou

Udělejte si na MDŽ radost novou kosmetikou

Arome.cz Mezinárodní den žen si žádá oslavu. A pokud ne oslavu, tak alespoň nákupy. Co takhle podtrhnout svou ženskost novou výra...

Jak se žije maminkám samoživitelkám?
Jak se žije maminkám samoživitelkám?

Smutek, samota a pocity selhání. Ženy, které opustil partner ve chvíli, kdy ho nejvíce potřebovaly, si sáhly na dno. Jak se vypořádávají se svou situací a kde berou sílu vše zvládat?



Najdete na iDNES.cz