Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Módní diktát. Víme, kdo určuje, co budeme nosit

  9:02aktualizováno  9:02
Módní trendy z přehlídkových mol se na nás valí ze všech stran. My je ale nosit nebudeme. Koupíme si to, co pro nás vyberou velké zahraniční oděvní řetězce, u kterých se většina z nás obléká.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Přestože každá z nás má svůj individuální vkus, dal by se sestavit jakýsi bedekr protřelé zákaznice, od C&A až po Zaru. Módní redaktorka Ona Dnes Lenka Poláčková to shrnula takto: "Pro základní oblečení, jako jsou kvalitní trika, do H&M. Trendy oblečení pro mladé má New Yorker. Trendy oblečení pro dospělé Zara a Promod. Pro levnější elegance do kanceláře do Orsay a Camaieu, pro větší velikosti do Marks & Spencer a Next. Džíny seženete v obchodech Levi´s a Vero Moda. A Reserved a C&A jsou takové univerzální jistoty."

K jejímu přehledu bych ještě přidala příjemně levný Takko Fashion a praktickou značku F&F, kde ráda oblékám děti i sebe při nákupu jídla v Tesku, kde tvoří její butik jedno z oddělení.

Dámská móda

Rády se necháte inspirovat a baví vás nakupovat v aktuálních kolekcích? Zkuste si vybrat z pestré nabídky dámského oblečení na Modissimo.cz.

A tím máme přehled "módních továren" více méně kompletní. Na nezájem zákaznic si nemůže stěžovat žádná z nich, ale zákaznice si občas stěžují na ně. Konkrétně na uniformní střihy, nudné barvy a zejména velikosti jako na modelky. Kdo za to může?

No jo, ústředí

Za výběr oblečení je u většiny řetězců zodpovědný celý tým podnikových návrhářů, ovšem specifické nároky českých a moravských zákaznic zůstávají většinou nevyslyšeny. Například německé Takko i New Yorker nabízí ve všech svých obchodech víceméně totéž, bez ohledu na to, jaké postavy má ten který národ.

Mírně zúžený sortiment už nabízí F&F. Jejich oblečení je také dílem zahraničních návrhářů, ale kolekce se připravuje specificky pro trh střední Evropy. "Víme, že zákaznice v Čechách a na Moravě nejsou tak silnými následovatelkami módních trendů jako například v Anglii. Preferují oblečení, o kterém jsou přesvědčené, že lichotí jejich postavě," říká Kateřina Modrá, která pracuje pro tuto značku pět let a má s českými zákaznicemi své zkušenosti.

(ilustrační snímek)

Ta naše postava česká

Průměrná dámská velikost v našich krajích je 42. Průměrná by mělo znamenat, že na ramínkách v obchodě najdete stejný počet velikostí od dvaačtyřicítky směrem dolů, jako směrem nahoru. Utopie a zbožné přání.

Některé značky vás od velikosti 44 výš odešlou do oddělení nadměrného oblečení, což vám jednak zkazí náladu a za druhé vás to nutí vybírat oblečení s rovným střihem. Trika už nejsou vypasovaná a ze šatů se stávají áčkové stany.

Výjimku tvoří třeba F&F nebo již zmiňované značky Marks&Spencer a Next. V jejich buticích najdete i ve větších velikostech stále stejné oblečení a to prostě lépe sedí.

"Ve střední Evropě je nejčastější typ postavy ,přesýpací hodiny‘ a naše velikosti jsou tomu přizpůsobeny. Třeba oblečení pro Velkou Británii, kde převládá ,hruška‘, by vám i ve vaší velikosti bylo od pasu dolů o něco větší," dodává Kateřina Modrá z F&F.

Prý se bojíme trendů

Zatím to vypadá, že pro zahraniční zásobovače jsme "konzervy", které zajímavější barvy a vzory nechtějí. S tím souhlasí, i když decentními slovy, i česká pobočka Marks & Spencer: "Čím déle naše prodejny provozujeme, tím více se ukazují rozdíly mezi zákaznicemi. Například je zřejmé, že ženy v Polsku a na Slovensku jsou více nadšené do posledních módních trendů, a naopak Češky jsou mnohem konzervativnejší."

Dá se to prakticky přeložit tak, že si déle zvykáme na změny, a že kdyby nám dovezli nejžhavější trendy, pravděpodobně by je neprodali. Takže nás na ně pomalu připravují a zároveň uklidňují nabídkou starších kousků.

Vypadá to jako začarovaný kruh. Stěžujeme si na nudné oblečení, ale to odvážnější nekupujeme, proto nám je nikdo nevozí.

(ilustrační snímek)

Řekněte, co chcete

Máme několik možností, jak jako zákaznice ovlivnit nabídku našich hlavních módních "dodavatelů". Chceme odvážnější barvy a střihy? Musíme je kupovat, jinak je k nám nebudou vozit. Chceme větší velikosti? Musíme obchody bombardovat stížnostmi, jinak se nezlepší. A pak se samozřejmě můžeme obrátit na další zdroje - malé butiky, české návrháře a originální second handy.

Možná neseženeme přesně to, co zaplnilo přehlídková mola, ale aspoň budeme kreativní.







Nejčtenější

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Další z rubriky

Módnímu průmyslu začalo velmi záležet na zvířatech. Značky nechtějí, aby trpěla...
Etická móda má zelenou. Známé značky dávají pravým kožešinám stopku

Luxusní značka Gucci je dalším z módních domů, které nebudou k výrobě svých oděvů používat přírodní kožešiny. V její kolekci na jaro a léto 2018 už zvířecí...  celý článek

Motiv duchových poníků se objevuje v kolekci jaro/léto 2018 návrháře Jeremyho...
Vulgarita a kýč v Miláně. Duhoví poníci dorazili na přehlídkové molo

Návraty do dětských let bývají často dost překvapivé. Sem tam provokativní a někdy i velmi infantilní. Pokud je má na svědomí světově uznávaný módní návrhář,...  celý článek

Návrhářka Vivienne Westwoodová ve spotu k Mezinárodnímu dni vody
Návrhářka Vivienne Westwoodová se nesprchuje a zachraňuje planetu

Z provokativní návrhářky se stává razantní ekoaktivistka. Prohlašuje, že se lidé myjí příliš často, což jim ubírá na kráse i zdraví, stejně jako to, že jedí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.