Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mikrospánek: záludný zabiják, před kterým se můžete bránit

aktualizováno 
Trvá tři až patnáct sekund. Pak buď usnete, nebo se probudíte. Po mikrospánku je člověk zmatený, lekne se, zpanikaří a strhne řízení. Právě únava způsobí nejvíce nehod na dlouhých cestách. Nepodceňujte ji a vnímejte příznaky. Přinášíme rady, jak mikrospánku předejít, i to, jak zvládnout dlouhou cestu.
Jste-li spíše ranní ptáče, tak se na noční jízdu vůbec nevydávejte. (ilustrační snímek)

Jste-li spíše ranní ptáče, tak se na noční jízdu vůbec nevydávejte. (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Mikrospánku předchází opakované snížení pozornosti, zvýšená únava a ospalost. Nejdříve vás začnou pálit oči, pak začnete zívat.

Únavu mohou prozradit i méně nápadné signály: neklidné sezení, časté posouvání zad v sedadle, neklidné ruce, pohybování hlavou do stran. Tuto fázi střídá strnulé a takřka nehybné sezení.

Nejohroženější skupinou jsou mladí lidé

Při prvních náznacích těžké únavy je nejvyšší čas zastavit. Tím, že dojedete na jeden zátah, nikoho neoslníte. Pokud se budete prát se svou vlastní únavou, přichází zpomalení reakcí. Svět se lehce rozmaže a vzdálenosti se vám budou hůře odhadovat. Pak zřejmě uslyšíte jen přijíždějící sanitku.

Pár tipů, jak zvládnout lépe cestu

Připravte si na cestu jídlo. Pokud se budete spoléhat na benzinky či bistra u dálnice, hrozí střevní potíže. Také ceny tam bývají vysoké.

Pití si připravte k ruce. V některých zemích jsou i odpočívadla daleko od sebe a spolucestující může usnout.

Namixujte CD nebo flash disk se svou oblíbenou hudbu. Uklidníte se tak před dlouhou cestou a zpříjemníte si ji.

Pokud cestujete s dětmi, vymyslete na cestu nějaké hry. Vhodný je například slovní fotbal, případně hádej, kdo jsem.

Pořiďte si pohádky na CD a dětem je po cestě pusťte.

Podle lékařů, kteří se mikrospánku věnují, jsou nejohroženější skupinou muži do 26 let. Nejvíce totiž riskují a spánek často odsouvají až na poslední místo.

Mezi rizikové skupiny také patří lidé pracující na směny, profesionální řidiči a také motoristé s neléčenými poruchami spánku. Mnohem rizikovější je také řízení v noci: tělo je zvyklé, že když je tma, prostě spí.

Na cestu se připravte

Jestliže vyrážíte autem na delší cestu, měli byste si ji přesně naplánovat a podřídit tomu i několik dní před samotným odjezdem. Tedy zalézt do postele třeba i o hodinu dříve než obvykle. Nevstávejte zbytečně brzy a snažte se odpočinout si.

Jste-li spíše ranní ptáče, tak se na noční jízdu vůbec nevydávejte. Je otázkou, zda se jízda v noci vyplatí takzvaným sovám, stejně budete ráno dospávat.

Naplánovat byste si měli také přestávky. Nečekejte, až se únava dostaví. Je lepší ji předcházet dodržováním odpočinku. Minimálně zastavujte každé dvě hodiny, a to alespoň na patnáct minut. Na odpočívadle se lehce protáhněte a rozhodně se něčeho napijte.

Energetické nápoje vám nepomohou

Jestliže to máte do cíle zhruba půl hodinky a rozhodně nehodláte stavět na delší dobu, pak vám může pomoci káva či energetické nápoje. Budete-li muset ale za volantem sedět ještě třeba pět hodin, nespoléhejte se na jejich účinek. Tyto nápoje působí zhruba půl hodiny až hodinu.

Zejména u energetických nápojů, které jsou velmi sladké, stoupne hladina krevního cukru a spolu s kofeinem se budete cítit odpočatě. Avšak jen do té doby, než krevní cukr klesne zpátky na původní úroveň. Potom obvykle následuje ještě větší únava než předtím.

Káva navíc silně dehydratuje organismus. Jestliže v autě příliš nepijete, abyste nemuseli dělat tak časté pauzy na toaletu, pak bude únava mnohem větší a riziko mikrospánku se spíše zvýší.

Zapomeňte na řízky, dejte si zeleninu

Jak cestu bez problémů zvládnout? Držte se několika jednoduchých rad. K psychické a fyzické pohodě přispívá, když se vám podaří udržet stabilní hladinu cukru, neboli glykémii v krvi.

Hladina cukru ovlivňuje, jak se budete cítit. Zvláště někteří jedinci jsou na to velmi citliví. Uvědomte si například, jak vám je, když máte velký hlad. U někoho se to vůbec neprojeví, jiný je podrážděný, vzteklý a dokonce se mu mohou třást ruce.

Před cestou se proto nepřejídejte a volte lehčí stravu. Tělo by jinak muselo veškerou energii vydat na trávení a vy budete unavenější. Na řízky zapomeňte, připravte si raději obložené toasty z celozrnného chleba.

Stabilní hladinu cukru v krvi vám zajistí zelenina. Přidat můžete ovoce, oříšky a třeba i rozinky. Na benzinky nesázejte, jídlo je tučné, mnohdy staré a tělo s jeho trávením bude mít skutečné problémy.

Kolik je v nápojích kofeinu

150 mg kofeinu obsahuje 150 ml kávy, u slabší kávy je to 60 mg.

80 mg kofeinu obsahuje 150 ml čaje, slabší koncentrace nápoje má 40 mg.

97 mg kofeinu obsahuje 1000 ml Coca-coly, light má 96 mg (ve 150 ml je zhruba 14 mg)

Pamatujte si také, že usínání je nakažlivé. Jestliže vedle vás bude spolujezdec pochrupovat, pravděpodobně budete mít chuť také na krátkého "šlofíka." Spolucestující by se tedy měli střídat v tom, aby s řidičem komunikovali.

Nemocní potřebují delší pauzy

Lidé, kteří mají problémy se žílami nebo zvýšené riziko nemocí srdce a cév, by měli stavět každou hodinu, projít se, hodně pít a před dlouhou cestou si vzít acylpyrin, který obsahuje kyselinu acetylsalicylovou. Ta snižuje krevní srážlivost a tedy i pravděpodobnost vzniku krevních sraženin. Na další přípravky se zeptejte v lékárně.

Při dlouhém sezení v autě nebo v autobuse, a zvlášť v horkém počasí, se často ozvou křečové žíly. A také hemoroidy (ty jsou vlastně křečovými žilami v konečníku). V obou případech lze potíže mírnit nebo jim předejít pomocí jednoduchých cviků.

Například stahováním řitního svěrače. Pokud zvládnete sto, dvě stě stahů, je to dobrá prevence proti hemoroidům nebo velmi dobrý způsob, jak zpomalit, případně zastavit, jejich zhoršování.

Nevolnost od žaludku spraví prášek nebo žvýkání

Mnoho lidí má cestu na dovolenou spojenou s nepříjemnou nevolností. Kinetóza, jak se odborně takovým potížím říká, se týká hlavně dětí, často se s ní však potýkají také dospělí. Čím je taková nevolnost způsobena?

Oči při jízdě vidí, že se hýbáte, ale tělo je zcela v klidu. Mozek tedy dostává zmatené signály, které špatně vyhodnocuje, což se projevuje podrážděním nervů, klesáním tlaku a pocitem na zvracení nebo zvracením.

Nejznámějším lékem na cestovní nevolnost je kinedryl. Lékaři doporučují jeho užívání zhruba půl hodiny před cestou, postačí i čtvrt. Pojedete-li dlouho, přibalte si ho s sebou a v průběhu jízdy jeho dávkování klidně zopakujte.

Populární jsou také žvýkačky travel gum. Doporučují se žvýkat těsně před cestou po dobu asi deseti minut. Při obtížích si klidně dejte další. I zde platí, že nevolnost můžete ovlivnit jídlem: vybírejte před cestou to lehčí a menší porce.

Zapomeňte i na alkoholické nápoje. V lékárnách je k dispozici také homeopatický přípravek Cocculine. Vyzkoušet můžete i doplněk stravy obsahující zázvor.

Dbejte i na výběr oblečení

Opatrné by měly být také ženy, které trpí na vaginální záněty. Dlouhá cesta v horku je totiž pro takové potíže doslova živnou půdou. Před cestou se snažte užívat preparáty, které poševní prostředí stabilizují.

"K tomu pomáhají buď nějaké poševní čípky, případně probiotické tampony," radí gynekoložka MUDr. Vanda Hořejší. Pro obě pohlaví platí, na samotnou cestu se vhodně oblékněte. Upnuté oblečení není jen nepohodlné, ale škodí nejen pokožce, ale i cévám.







Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Další z rubriky

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.