Hned první přehlídkový den začal pěkně zostra. Student Ateliéru designu oděvu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně Lukáš Krnáč si udělal legraci z nadužívání sociálních sítí či přehnané posedlosti zevnějškem a satiricky ukázal, jak vlastně fungujeme.
Sedm hříchů
Kolekce byla inspirována sedmi smrtelnými hříchy v kontextu 21. století a pro každý hřích návrhář vybral konkrétní materiál a barvu. „Proto se v obžerství objevila kráva, červená barva, plast, do kterého se balí maso, a nášivky na kabelce či oblečení symbolizují etiketu, kterou používají v obchodě, když vám váží a balí maso,“ popsal Lukáč Krnáč.
Mladý slovenský designér do své kolekce zapracoval i maskáčové motivy, vlnu, bavlnu, PVC nebo recyklovanou kožešinu. Ač na první pohled působí celek hodně odvážně a připomíná punkovou revoltu 70. let, jednotlivé kousky jsou podle autora použitelné na každodenní nošení.
Udržitelné zbytky látek
Pozornost vzbudil i Lukášův krajan Miro Sabo barevnou kolekcí, která odkazuje k údělu moderní ženy a také k přehnanému konzumu. Proto se autor vydal cestou udržitelnosti a luxusní materiály spojil s odstřižky látek, které našel ve svém ateliéru. Výsledné modely doplnil o křišťály Preciosa.
„Část kolekce tvoří oděvy namíchané někdy i z deseti různých typů látek, zbytek je z hedvábného dupionu, hedvábného sametu nebo oblíbené košiloviny a lnu. V kolekci je také vidět inspirace historií a italskou renesancí, která moji tvorbu do značné míry determinuje dlouhodobě,“ vyjádřil se Miro Sabo s tím, že kombinovat zdánlivě nesourodé materiály, barvy a tvary ho velmi baví a chtěl by v tom nadále experimentovat.
Intimita vlastních proporcí
Prvky revolty najdeme i v modelech značky ODIVI. Návrhářka Iva Burkertová nechala své modelky v šatech a kalhotách tělové, černé a vínové barvy, ze kterých koukala odhalená kůže, bradavka či celá ňadra. Ústředním tématem kolekce bylo vnímání nahoty.
Autorka si pohrávala s motivem hranic intimity, která je pro každého odlišná. „Společnost by si neměla přisuzovat právo diktovat trendy krásy, je důležité, aby se každý ve vlastním těle cítil dobře,“ říká Iva Burkertová.
Romantický futurismus
Roztančenou streetwearovou show ukázala Petra Ptáčková. Návrhářka vsadila na ležérní outfity s obřími nohavicemi, průstřihy, cvočky a tkaničkami. Volné šaty, lacláče, hravé topy dominovaly dámským modelům, těm pánským zase oversized trička a kalhoty se širokými nohavicemi.
Romantický futurismus naopak ukázala kolekce Epilogue. Do příběhu, ve kterém se prolíná světlo a tma, vytvářejí se bubliny a vznáší motýli, vtáhla návštěvníky návrhářka Lenka Mulabegović a její značky Mi fashion label, která měla na akci premiéru. Oděvy plné barev působí velmi žensky a nebojácně. Objevují se zde kontrasty materiálů jako například spojení romantické krajky s army detaily na košilích.
Vodní sporty a fosforeskující barvy
S barvami nešetřilo ani česko-slovenské uskupení LaFormela, které inspiraci hledalo ve vodních sportech a popové hudbě roku 2000. „Vznikla žena, která je sama sebou, oblečená v uvolněném stylu pro jakoukoliv příležitost,“ říkají návrháři.
V kolekci převažují pastelové a výstražné fosforeskující barvy, nechybí asymetrické střihy v podobě topů s průstřihy, různobarevné rukávy nebo sukně s originálním zavazováním v pase.
Geometrické tvary a křehkost
Vedle kousků pro odvážnější povahy se předvedly i střídmé kolekce. Geometrické linie inspirovaly návrhářku Zdeňku Imreczeovou, která představila velmi ženskou a jemnou kolekci plnou přímek, úseček a ostrých úhlů.
„V kolekci 60 degrees jsem s ostrou linkou pracovala od samého základu konceptu. Je to hra, ve které vytvářím pomocí přímek, úseček a úhlů dekor prošívání, ostré klopy, límečky a zubaté okraje šatů. Vrstvením tento efekt umocňuji. V čistých ostrých úhlech a jejich opakování nacházím půvab a křehkost,“ vysvětluje Zdeňka Imreczeová.
A dodává, že tvarovou přísnost a geometrickou ukázněnost zjemnila zdůrazněním ženské siluety a výběrem barev a materiálů. „Rozhodla jsem se pro tóny, které mi asociují léto – barvu nahé kůže, teplého moře, rudých rozkvetlých květů, barvu večerní a noční letní oblohy,“ svěřila se návrhářka.
Minimalistický dadaismus
Minimalistické ladění modelů bylo k vidění i u značky Nehera. Vzdušné střihy kabátů, košilí, kalhot i overalů v bílé, černé nebo krémové barvě vzbuzovaly příslib pohodlného a elegantního nošení.
Také česko-belgické návrhářské duo Alter Era se vydalo cestou klasických střihových linií obleků, sukní a šatů. Skrze výrazné vzory zkombinované s jednobarevnými látkami odkazují k Dandy lions. Hnutí pouličních elegánů, kteří vyjadřovali svými obleky s africkými motivy odpor ke klasickému škatulkování na základě příslušnosti k rase, pohlaví či sociální skupině.