"O děti do 15 let se v Česku stará více než čtvrtina populace v produktivním věku, což je přes 1,8 milionu lidí, mezi nimiž výrazně převažuje podíl žen," upozorňuje zakladatelka portálu Máma v práci Jana Bauduin.
A tyto ženy velmi často řeší zdánlivě neřešitelné dilema. Velmi malé procento zaměstnavatelů totiž objevilo kouzlo částečného nebo polovičního úvazku, a matky malých dětí tak stojí před zásadní volbou: práce, nebo rodina?
Máma v práciPortál Máma v práci je určený jak pro maminky malých dětí, tak pro potenciální zaměstnavatele, kteří hledají zkušené profesionály na částečný úvazek nebo jinou formu flexibilní spolupráce. Mimo jiné nabízí i databázi rekvalifikačních a vzdělávacích projektů a rady odborníků z oblasti personalistiky, práva nebo osobního rozvoje. Uživatelky si na webu mohou vytvořit svůj profil nebo využít službu JobAlert, díky které dostanou vybrané pracovní pozice přímo do svého mailu. |
Podle Jany Bauduin však není třeba s vaničkou vylévat i dítě: "Hovoříme tu o pracovní síle, která má pro zaměstnavatele obrovský potenciál," upozorňuje podnikatelka a matka v jedné osobě. "Spolu s trendem odsouvání rodičovské role do pozdějšího věku jsou ženy, které odcházejí na mateřskou či rodičovskou dovolenou, většinou zkušené, bývají přebornicemi v time managementu, a tedy i velmi výkonné. Byla by proto škoda, aby z pracovního trhu na několik let úplně zmizely."
Zakladatelka portálu, který má za cíl propojovat vhodné kandidátky na pracovní pozice s potenciálními zaměstnavateli, kterým nejen že nevadí, že tyto ženy mají v životopise zaškrnutou pomyslnou kolonku "matka", ale kteří to dokonce vítají.
"V celosvětovém ekonomickém kontextu spousta firem řeší, jak se ve vysoce konkurenčním prostředí rozvíjet a růst při kontrolovaném růstu nákladů. Pro tyto společnosti je pracovní flexibilita efektivním řešením, v rámci kterého si mohou dovolit zaměstnat odborníka, jehož by na klasický úvazek prostě nevytěžily nebo nevyužily," dodává Jana Bauduin. "V pracujících maminkách pak zaměstnavatelé najdou neskutečně motivované pracovníky, často s velkými zkušenostmi."
Mateřství jako impuls ke změně
Možná i vy máte ve svém okolí maminku, která vyměnila plný diář, pudřenku, notebook a jehlové podpatky za přebalovací tašku, vlhčené ubrousky, pohádkové leporelo a tenisky na písek. Jednou z nich je i třiatřicetiletá Bára Veselá z Černošic. Před odchodem na rodičovskou dovolenou zastávala pozici marketingové manažerky středně velké firmy, hodně cestovala, zodpovídala za několikamilionový rozpočet a z práce nechodila před sedmou hodinou večer.
Teď už přes dva roky tráví většinu svého času s dvouletým synem na zahradě venkovského domku. Z práce ale tak docela "nevypadla". Svoji původní profesi sice na rodičovské nevykonává, věnuje se ale různým projektům, kromě toho se realizuje na komunitní úrovni v místě svého bydliště – založila tradici sousedských "blešáků" Garage Sale a je spoluzakladatelkou webového kulturního portálu KultČernošice.
"Na svou původní pozici se zřejmě nevrátím. Nedovedu si představit, jak by se dala při plném úvazku skloubit s rodinným životem. Nepořídila jsem si přece dítě proto, aby s ním většinu času trávila chůva nebo babička," říká Bára. Nejraději by pracovala na částečný úvazek, ale pokukuje i po práci na volné noze, která by zároveň přinášela zadostiučinění, finance i dostatek času pro rodinu.
Většina matek na rodičovské pracuje
Podobně jako ona si svůj život organizují i respondentky z průzkumu, který na svých stránkách realizoval na přelomu letošního února a března portál Máma v práci. Přestože v naprosté většině tyto ženy chtějí při rodičovské dovolené pracovat (toto přání vyjádřilo 87 % z nich), jen jedno procento dotázaných uvažuje o plném úvazku. Nejčastěji jsou pro poloviční úvazek nebo projektovou spolupráci.
Přitom 17 % matek se hodlá alespoň částečně zapojit do pracovního procesu v prvním půlroce po porodu, 28 % v době, kdy je dítěti od 6 měsíců do 1,5 roku a 42 % v období od 1,5 roku do 3 let potomka. Jen 13 % z nich počítá s pracovním zapojením až ve chvíli, kdy jejich dítě dosáhne tří let.
Na rodičovské dovolené si nějakým způsobem v současné době přivydělává více než polovina (56 %) dotázaných maminek, přitom je nutné dodat, že celkem 30 % z těch, které první tři roky po porodu nepracovaly, tak nečinily z důvodu, že nenašly vhodnou práci, a 29 % proto, že neměly možnost hlídání. Pouze 14 % žen přitom nemá během rodičovské dovolené vůbec zájem pracovat.
Podobně jako Bára navíc mnoho žen neplánuje po návratu z rodičovské usednout na tu židli, ze které před několika lety odešly. K původnímu zaměstnavateli se podle průzkumu Máma v práci vrací jen třetina dotázaných, takže můžeme říci, že mateřství se pro mnoho žen v produktivním věku stává významným spouštěčem kariérních změn.
Příklad hodný následování
Maminky přitom často narážejí právě na neochotu zaměstnavatelů přizpůsobit pracovní úvazek jejich potřebám. Což dokládají i výstupy z průzkumu: pro téměř 90 % dotázaných je alternativní úvazek, který umožňuje skloubit pracovní a rodičovské role, hlavním důvodem ke změně zaměstnavatele. Pracovat na plný úvazek by navíc 75 % dotázaných chtělo začít ideálně mnohem později než ve třech letech dítěte, nejčastěji v jeho osmi letech.
K podobným výsledkům dospěl i výzkum, který mezi svými zaměstnanci čerpajícími rodičovskou dovolenou provedla Československá obchodní banka - celých 65 % z nich by dalo při návratu do práce přednost částečnému úvazku.
Československá obchodní banka je vůbec jednou z mála firem, které na "své" rodiče myslí víc než je v Česku zvykem. Už od roku 2009 v bance funguje Program pro maminky a tatínky, který jim nabízí mimo jiné právní poradenství, workshopy, profesní i osobní koučování, vzdělávací kurzy, interaktivní web nebo třeba částečné pracovní úvazky v rámci firmy, pokud o ně projeví zájem.
Před několika dny navíc tento ojedinělý program získal prestižní HREA – Excellence Award 2011, které People Management Forum každoročně uděluje nejlepším projektům v oblasti lidských zdrojů.
"Maminky a tatínkové na rodičovské dovolené tvoří celkem 14 procent z celkového počtu zaměstnanců ČSOB, momentálně jich evidujeme 930," podotýká Alena Bořilová z oddělení Řízení lidských zdrojů, která má projekt na starosti a jako matka dvouleté dcery pracující na částečný úvazek se v této problematice dokonale orientuje.
"Zaměstnancům na rodičovské dovolené můžeme také pomoci změnit kariéru, nejen prostřednictvím vzdělávacích kurzů nebo koučingu, ale třeba tak, že jim umožníme v rámci zkráceného úvazku vyzkoušet si pozici i na jiném úseku, než kde pracovali před odchodem na mateřskou."
Nezbývá než doufat, že zaměstnavatelů, kteří vnímají matky s malými dětmi jako přítěž, bude v budoucnosti stále méně a méně. A že nejen velké podniky, ale i majitelé menších firem objeví skrytý potenciál kvalifikovaných, zkušených, motivovaných a angažovaných pracovnic, jejichž jediným nedostatkem bude skvrna od dětské přesnídávky na klopě elegantního sáčka...