Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Máte nadváhu? Zapomeňte na běh a cvičte s vlastní vahou těla

  3:00aktualizováno  3:00
Ačkoliv běh se jeví jako vhodná aktivita pro všechny, kteří chtějí zhubnout, odborníci varují: pokud máte nadváhu, vyhněte se sportovním činnostem, při nichž jsou přetěžovány již tak namáhané klouby.
Aby tělo pracovalo co nejefektivněji, je třeba vybudovat si svalovou hmotu. (Ilustrační snímek.)

Aby tělo pracovalo co nejefektivněji, je třeba vybudovat si svalovou hmotu. (Ilustrační snímek.) | foto: Profimedia.cz

"Obézní lidé by se měli vyvarovat běhu, různých poskoků a dalším aktivitám způsobujícím nárazy, které při nadváze přetěžují nejen velké nosné klouby, ale i záda. Takový sport není vhodný ani zdravý," říká sportovní instruktor Jan Větrovský.
 
"Pochopitelně nejsem proti pohybu jako takovému, protože přispívá k redukci váhy a formování postavy, ale jsem přesvědčený, že každý člověk, kterého trápí kila navíc, by měl oslovit odborníka a nechat si sestavit optimální druh a intenzitu cvičení," dodává.

Posilování s vlastní vahou

Aby tělo pracovalo co nejefektivněji, je třeba vybudovat si svalovou hmotu. "Je to jakási továrna na postupné spalování veškeré přebytečné energie," vysvětluje Jan Větrovský. Lidem s nadváhou doporučuje cvičení s názvy "flowin" a "bosu", které zcela vylučují doskoky.

"Jde o cvičení s vlastní vahou, k němuž stačí jednoduché pomůcky, každý se mu může věnovat v klidu domova," říká odborník.

Posilování s vlastní vahou má navíc tu výhodu, že se tělo naučí fungovat jako celek, je pak lépe připraveno na každodenní pohyb. Jan Větrovský dodává, že začátečníci by měli absolvovat počáteční ukázkovou lekci pod vedením vyškoleného trenéra.

BOSU

Ke cvičení se používá pomůcka připomínající "polomíč". Z jedné strany je plochá a pevná, z druhé strany vypouklá. Bosu dopomáhá ke kompletnímu zpevnění svalů, zdravému držení těla a získání dobré fyzické kondice. Cvičení se skládá z široké škály rehabilitačních, balančních a posilovacích cviků, při kterých zapojujete jak vědomé, tak i hluboké kosterní svaly, jež zajišťují správné držení těla. Pokud jsou tyto partie ochablé, mohou vám způsobovat bolesti zad a kloubů.

Bosu může cvičit v podstatě každý. Je vhodné pro muže i ženy každého věku, mohou ho cvičit lidé doma, stejně tak i vrcholoví sportovci. Při odborném dohledu a v rozumné míře ho mohou cvičit i těhotné ženy, neboť toto cvičení posiluje také oblast pánevního dna.

Ilustrační foto.

Cvičení bosu se dá rozdělit do tří základních tréninkových programů:
• Kardio trénink se cvičí při vyšší tepové frekvenci a je nejlepší pro spalování tuků.
• Posilovací trénink se zaměřuje na zpevnění a posílení svalů.
• K uvolnění a protažení všech svalů slouží rehabilitační trénink.

FLOWIN

Jedná se o cvičení na desce, po které se posouvají tzv. pady (podložky) se speciální povrchovou úpravou.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto.

Výhodou je velké zapojení hluboko uložených svalů podél páteře. Jedná se o cvičení bez doskoků a nárazů, proto je vhodné i pro lidi s nadváhou či s omezením pohybového aparátu.

Cvičením se navíc podporuje rozvoj koordinace a stability a výrazně se zapojují svaly hlubokého stabilizačního systému páteře. Flowin je jedním z nejlepších preventivních sportů pro potlačení bolestí zad a krční páteře.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.