Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Loga se vracejí. Budou značky opět důležitější než styl?

  0:30aktualizováno  0:30
Už jen málokdo dnes uznává hesla typu: čím víc proužků, tím víc Adidas. Málokdo spoléhá na to, že navlečený do výrazných sloganů a názvů drahých značek bude působit dojmem lepšího člověka. Styl je jinde, shodují se experti. Jenže to všechno se může brzy změnit. Připravte se, přichází logománie.

Bez loga ani ránu: na jaře se budou objevovat v nejrůznějších variantách, nejčastěji ale v černobílé kombinaci. | foto: Profimedia.cz

Všechno začalo u Briana Lichtenberga. Je to něco málo přes rok, co se losangeleský designér pustil do navrhování triček s osobitým potiskem: parodoval na nich loga luxusních módních značek. Francouzský Hermés nahradilo Homiés ("kámoši"), Céline zase Féline ("kočkovitá šelma"). Symbol britské Burberry návrhář přetransformoval v Burrrr! So Icey ("brrrr, tak studená").

Následovaly mikiny, kšiltovky, zimní čepice. Trend byl na světě. Časem ovšem začalo vycházet najevo, že jde o víc než pouhý vtip pro zasvěcené. Pro někoho šlo o kritiku současného světa a jeho posedlosti značkami; pro jiné o sofistikovanou narážku na problém, kterému dnes luxusní domy čelí nejčastěji, totiž masovou výrobu imitací.

Mikina s logem fiktivní značky Homiés - jedna z prvních módních parodií z dílny...
Následovala variace na logo Céline - Féline, tedy kočkovitá šelma, navíc s...

A Brian Lichtenberg zašel ještě dál. Pro značku Kitson vytvořil mikiny ve sportovním stylu s názvy psychofarmak: nechyběl Xanax, Adderall ani Vicodin. Kontroverze byla na světě, farmaceutické firmy přicházely s žalobami, rodičovská sdružení obvinila tvůrce z toho, že navádí mládež k zneužívání legálních drog.

Fotogalerie

Lichtenberg se bránil. "Moje trička jsou pouze komentářem k tomu, co se ve společnosti děje," napsal v oficiálním vyjádření. "Říkejte tomu, jak chcete, ale všechny formy umění čerpají z populární kultury a sociální situace," pokračoval a naznačil tak, že i pro něj znamenají trička s nápisy víc než jen módní hříčku.

Podrývání zajetých autorit – ať už jsou to farmaceutické společností, luxusní módní domy nebo třeba úspěšné korporace –  k současné módě patří. Vždy je ale otázkou času, kdy se z alternativy stane hlavní proud.

V Lichtenbergově případě už tenhle přerod nastal: v jeho kousku se během posledního půl roku musel ukázat každý, kdo v módním světě něco znamenal. Na Twitteru a Instagramu mu neplacenou reklamu dělaly celebrity, jako je modelka Cara Delevingne nebo zpěvačky Rihanna, Fergie a Miley Cyrusová.

Zpěvačka Fergie v kšiltovce - parodii na Hermés.
Z Instagramu zpěvačky Miley Cyrusové (vpravo): s kamarádkou se vyfotila v...

Další na řadě bude možná indicko-britský návrhář Ashish Gupta. I ten si v aktuální kolekci pohrál s logy: v jeho případě šlo o masové značky Tesco a Coca-Cola. Doplnil je flitry, kabelkami na způsob klasických igelitek i arabskými nápisy typu "děkujeme za návštěvu". Inspiroval ho multikulturní Londýn, ve kterém žije, a nákupy u místních prodejců, kteří často pocházejí z Indie, Afriky nebo právě arabských států, píše server Style.com.

Může se hodit

Další módní inspiraci a nejširší nabídku značkového oblečení naleznete na Modissimo.cz.

Optimistické vyznění a barevná vize současného světa, ve kterém vedle sebe dokážou žít zcela odlišné kultury, jsou jedna věc. Až se ale trička s nápisem Coca-Cola začnou objevovat v řetězcích a až bez nich do ulic nevyrazí žádná celebrita ani světaznalá blogerka, dost možná se původní význam rozplyne spolu s dalším pomíjivým trendem.

Ashish, kolekce jaro-léto 2014
Ashish, kolekce jaro-léto 2014

Mezi další návrháře, kteří na stávající logománii zareagovali, patří Donna Karanová. Newyorčanka na to šla zpříma: v jarní kolekci se vyřádila a přehlídkové molo zaplavila nepřehlédnutelnými potisky své značky DKNY.

Její kolega Alexander Wang byl jemnější, modelkám navlékl rukavice s nápisem WANG. Otázkou ovšem zůstává, zda se loga bez hlubšího významu stanou novým základem našich šatníků, nebo jestli po nich za pár měsíců ani nevzdechneme...

DKNY, kolekce jaro-léto 2014
Alexander Wang, kolekce jaro-léto 2014






Nejčtenější

Sue a Noel Radfordovi a jejich děti v roce 2015
Už jsme skončili, říkají po 20 dětech britští manželé Radfordovi

Sue Radfordová (42) a její manžel Noel (46) si opravdu nemůžou stěžovat, že by měli málo dětí v domě. Letos se jim narodil další syn. Doma tak mají už 19...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

19. Jarmark OnaDnes.cz
Na Jarmarku levně nakoupíte a v aukci pomůžete tátovi od pěti dětí

Již 19. Jarmark OnaDnes.cz se blíží a máme pro vás další várku informací, na co se můžete těšit už 30. září na pražském Výstavišti v Holešovicích v Křižíkových...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Další z rubriky

19. Jarmark OnaDnes.cz
Přijďte si 30. září doplnit šatník na Jarmark OnaDnes.cz

Potřebujete opět uvolnit šatní skříně? Anebo naopak výhodně dokoupit krásné módní kousky za lidové ceny? Těšíme se na vás na podzimním Jarmarku OnaDnes.cz -...  celý článek

19. Jarmark OnaDnes.cz
Na Jarmarku levně nakoupíte a v aukci pomůžete tátovi od pěti dětí

Již 19. Jarmark OnaDnes.cz se blíží a máme pro vás další várku informací, na co se můžete těšit už 30. září na pražském Výstavišti v Holešovicích v Křižíkových...  celý článek

Baddie Winkle je světoznámou stylovou ikonou.
V devadesáti vládne Instagramu. Necítím se stará, říká Baddie Winkle

Miluje neonové barvy, batiku a džínové kraťasy. Na Instagramu ji sledují tři miliony lidí, její nejoblíbenější zpěvák je Drake a na předávání MTV Awards...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?
Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?

Také bojujete s tím, jak vykouzlit uhrančivý kočičí pohled? Ani nejdražší oční stíny a dokonalá linka nebudou co k čemu,... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.