Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lék, který vás naučí hubnout. Průjmem

  4:59aktualizováno  4:59
Chcete zhubnout, ale nejde to. Vyzkoušeli jste řadu přípravků slibujících zázračné zhubnutí a nic. Problém těchto přípravků je, že jejich účinky nejsou prokázány klinickými studiemi. V lékárně ale lze koupit lék na snížení hmotnosti, jehož účinnost prokázána je.

Lék na hubnutí alli | foto: Profimedia.cz

Lék se jmenuje alli a účinná látka orlistat útočí na tuk v trávícím systému. V důsledku to znamená, že zabrání vstřebání 25 procent přijatého tuku. Nestrávený tuk poté tělo opustí přirozenou cestou společně se stolicí. Tělo tedy přijme méně kalorií a hubne. (O alli si povídáte v Kavárničce zde)

  • JAK TUČNÁ JÍDLA NAHRADIT

Čabajka má ve 100 gramech 50 g tuku. Krůtí prsní šunka má ve stejném množství jen 2g  tuku.

• 100 gramů vepřového masa obsahuje 33 g tuku. Kuřecí prsní řízek ve stejném množství jen 1 g.

• Deset deka hermelínu obsahuje 22 g tuku, sýr stříbrňák ho má jen 11 g.

Alli se doporučuje lidem s nadváhou, kteří mají BMI (body mass index) 28 a více. Pokud ho začnete brát, brzy pochopíte, že tučná jídla do vašeho jídelníčku nepatří. Lék vás to naučí.

"Pokud sníte při jídle najednou více než 15 až 16 gramů tuku, odejde větší množství stolicí, což způsobí průjem. Nebo stolici neudržíte. Jeho účinek tak lze srovnat například k antabusu u alkoholiků. Pokud si člověk zažije nepříjemný pocit, omezí příště tučné potraviny," vysvětluje odbornice na hubnutí Iva Málková ze společnosti STOB. Mezi další vedlejší účinky patří nadýmání či náhlé nutkání na stolici.

Pokud se takové potíže dostaví, je to varování: zkonzumovali jste více tuku, než jste měli. Nejčastěji se takové reakce objevují během prvních pár dnů léčby, než se uživatel naučí lépe kontrolovat množství zkonzumovaného tuku.

Nestačí jen pilulka

  • ČEMU SE VYHNOUT

100 g potraviny obsahuje
Vlašské ořechy – 65 g tuku
Arašídy – 44 g tuku
Paštika – 40 g tuku
Mléčná čokoláda – 35 g tuku
Tvrdý sýr Ementál 45 % tuků v sušině – 28 g tuku

  • CO ZAŘADIT

100 g potraviny obsahuje:
Sýr cottage - 5 g tuku
Olomoucké tvarůžky - 1 g tuku
Tvaroh na strouhání - 1 g tuku
Čočka - 1 g tuku
Kuřecí prsa - 1 g tuku
Zvěřina - 1,5 g tuku
Fazole, hrášek - 1,5 g tuku

Pro snížení váhy je ideální, abyste snědli přibližně 10 gramů tuku na chleba či pod maso. Zbývající povolené množství tuku většinou zkonzumujete ve skryté formě v ostatních potravinách.

Pokud se tedy pro alli rozhodnete, musíte počítat s tím, že je potřeba upravit jídelníček. A odborníci samozřejmě doporučují i pohyb. Lék, který se užívá třikrát denně vždy před hlavním jídlem, tedy není samospasitelný, nezbaví jedince tuků jen tak. Jak uvádí výrobce: za každé dva kilogramy, které zhubnete vlastním úsilím, vám pomůže alli zhubnout jeden kilogram navíc. Délka léčby by neměla přesáhnout šest měsíců.

Rozhodně je potřeba zcela vyloučit jídla z rychlých občerstvení. Jsou velmi kalorická a tuku plná. Například šest kusů smažených kuřecích kousků obsahuje 13 gramů tuku, cheesburger 16 gramů, langoš 21 gramů a smažený hermelín dokonce 51gramů tuku. Hodně tuku obsahují smažené lupínky, křupky, wafle, popcorn, ledové kaštany či kuličky Rafaello a mnohé další sladkosti.

Tuk zcela vyloučit nejde

Tuk z jídelníčku ale zcela vyloučit nelze. Ono by to ani dost dobře nešlo, spousta je ho v potravinách uložena ve skryté formě.

"Tuky obecně jsou jednou z nezbytných živin, které náš organismus potřebuje," vysvětluje vrchní nutriční terapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice Tamara Starnovská. Tuk je důležitý pro zdravý růst a obnovu tělesných buněk.

Je také nositelem vitaminů, které jsou v nich rozpustné (A,D,E,K). Jiné jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin, jež jsou důležité pro správný chod organismu.

Raději rostlinné než živočišné

Zdravější jsou tuky obsahující nenasycené mastné kyseliny, což jsou zejména tuky rostlinné, kterých bychom měli jíst zhruba dvě třetiny, živočišných pouze třetinu. Mezi živočišné patří máslo, sádlo či pomazánkové máslo. Mezi rostlinné se řadí oleje a rostlinné tuky vyrobené z těchto olejů.

"Tuky se v naší stravě objevují ve dvou podobách. A sice jako zjevné (máslo, sádlo, oleje, rostlinné tuky) a skryté, které se schovávají ve většině potravin, zejména v masných a mléčných výrobcích a v mnoha sladkostech a představují asi dvě třetiny veškerého konzumovaného tuku," doplňuje Iva Málková ze sdružení STOB.

Autoři:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.