Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Která živina vám chybí? Pravděpodobně vitamin D

  1:00aktualizováno  1:00
Vitaminy patří k základním složkám lidské potravy a jsou nezbytné pro správné fungování organismu. Velká část populace od novorozeňat po důchodce však postrádá dostatek vitaminu D.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Vitamin D patří mezi nejdiskutabilnější živinu desetiletí. Stále vznikají další a další studie, které zjišťují její optimální hodnoty v krvi a doporučené denní množství.

Nedostatek tohoto vitaminu se neprojevuje jen špatným vývojem kostí a nadměrnou kostní ztrátou, ale jelikož je důležitý i pro mozek, srdce, svaly a imunitní systém, hrozí zdravotní komplikace spojené s těmito orgány.

Různé studie ukazují, že při nedostatku vitaminu D stoupá riziko vzniku rakoviny tlustého střeva, prsou a prostaty, dále hrozí i vysoký krevní tlak a kardiovaskulární onemocnění, osteoartritida a abnormality v imunitním systému, jež mohou vyústit v různé infekce a autoimunní nemoci, jako jsou roztroušená skleróza, cukrovka 1. typu a revmatická artritida.

Hlavní zdroj "déčka" je slunce

Současný životní styl většiny lidí v moderním světě neumožňuje přirozené získávání vitaminu D přes pokožku. Přitom právě ultrafialové paprsky B ze slunce absorbované kůží jsou hlavním zdrojem této živiny pro organismus. První lidé se vyvinuli kolem rovníku, kde je sluneční záření intenzivní celý rok a minimálně oblečení lidé tehdy trávili většinu času venku.

"Jako druh nedostáváme tolik slunečního svitu jako kdysi a potravinové zdroje vitaminu D jsou minimální," řekl doktor Edward Giovannucci, výživový výzkumník z Harvardské školy pro veřejné zdraví.

Ilustrační fotografie

Provitamin D se tvoří v pokožce vystavené slunci a 10 až 15 procent tohoto provitaminu je okamžitě přeměněno na vitamin D, tak jak ho známe z potravinových doplňků. Vitamin D je pak v játrech přeměněn na takzvaný 25 hydroxyvitamin D.

Ačkoli je dnes velké množství potravin obohaceno o vitamin D, experti tvrdí, že je jen zřídka možné konzumovat adekvátní množství přes jídlo. Hlavním potravinovým zdrojem jsou divoce žijící ryby (losos, makrela, tuňák) a obohacené mléko a dětská výživa, cereálie a pomerančový džus.

Zvláště vysoké riziko vážného nedostatku vitaminu D mají lidé, kteří se vyhýbají slunci, miminka, která jsou krmena výhradně mateřským mlékem, senioři a ti, co žijí v sanatoriích.

Experti požadují vyšší hodnoty

Doktor Michael Holick z Bostonské univerzity, vedoucí expert na vitamin D a autor "The Vitamin D Solution" řekl: "Chceme, aby všichni dosáhli nad 30 nanogramů na mililitr, ale nyní ve Spojených státech má průměrný běloch 18 až 22 nanogramů a Afroameričan průměrně 13 až 15 nanogramů."

Tak nízké hodnoty by mohly vysvětlovat vysoký výskyt několika chronických chorob v této zemi. Například na severovýchodě, kde je snížené sluneční záření a hodnoty vitaminu D jsou tedy následně nižší, je počet výskytu rakoviny vyšší než na jihu země.

Také počet lidí s vysokým krevním tlakem, srdečními onemocněními a rakovinou prostaty je vyšší mezi lidmi s tmavší pletí. Doktor Holick dále poznamenal, že zvyšující se výskyt cukrovky 1. typu může být částečně kvůli současné praxi ochrany mladých lidí před slunečními paprsky.

Když se novorozencům ve Finsku podalo 2000 mezinárodních jednotek vitaminu D denně, cukrovka 1. typu klesla o 88 procent.

Doporučená denní dávka

Současný doporučený příjem vitaminu D podle Institutu medicíny je 200 I.U.(mezinárodních jednotek) denně od narození do padesátky (včetně těhotných žen), 400 I.U. pro dospělé ve věku 50 až 70 let a 600 I. U. pro starší nad 70 let.

Doktor Holick a mnoho jiných expertů však doporučuje denní dávku 1000 až 2000 jednotek pro jedince ochuzené o slunce, těhotné a kojící ženy a dospělé starší padesáti let. Americká akademie pediatrů doporučuje, aby kojenci dostávali denní dávku 400 I.U. dokud nebudou odstaveni od mateřského mléka.

Dostatkem slunečního záření v létě je možné dosáhnout roční potřeby vitaminu D. Existuje však tolik faktorů, které ovlivňují hodnoty tvoření vitaminu D v kůži, že je velmi těžké nabídnout nějaké univerzální doporučení pro veřejnost.

Obecně však doktor Holick doporučuje pohybovat se venku na slunci v létě bez opalovacího krému (kromě tváře, která by měla být vždy chráněna) od 10 dopoledne do 15 hodin odpoledne dvakrát nebo třikrát týdně po dobu pěti až deseti minut.

Mazání pokožky opalovacím krémem s faktorem 30 sníží proniknutí ultrafialových paprsků B o 95 až 98 procent. Holick však podotýká, že pokud získáte dostatek vitaminu D přes kůži v létě, můžete mít tělo zásobené potřebnou dávkou po celý rok.

Můžete se předávkovat?

Pokud je vitamin D získáván přirozeně sluncem přes pokožku, dokáže tělo zničit všechen nadbytek. Toto však neplatí, pokud je zdroj přijímán potravou, kdy jde přímo do jater.

Mezi symptomy předávkování se vitaminem D patří zvracení, nechutenství, zácpa, slabost a ubývání na váze, nebezpečné je i velké množství vápníku, které může vyústit v ledvinové kameny, zmatenost a abnormální srdeční rytmus.

Oba experti - doktor Giovannucci a doktor Holick - se shodují, že je velmi těžké dosáhnout takto toxických hodnot. Při jedné studii brali zdraví dospělí 10 000 I.U. vitaminu D denně po dobu šesti měsíců nebo déle bez vedlejších efektů.

Lidem s vážným nedostatkem vitaminu D jsou často předepisovány týdenní dávky 50 000 I. U. dokud se problém nespraví. K minimalizování rizika jakékoli dlouhotrvající otravy však oba odborníci doporučují, aby dospělí nepřekračovali denní dávku 1000 až 2000 I. U.

Autoři:






Nejčtenější

(Ilustrační foto)
Příběh Ivety: Po porodu se k nám tchyně nastěhovala, její péče mě ničí

Po návratu z porodnice mě doma čekala tchyně. Nadšená z prvního vnoučka a připravená mi pomáhat. První dva dny jsem byla ráda, ale po mnoha týdnech neustálé...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

Roman Šmucler přichází se soutěží Nejchytřejší Čech
Jak zlepšit chrup Čechů, poradí v Rozstřelu nový šéf stomatologické komory

Chce přispět ke kvalitnější péči pro pacienty, i proto se podle svých slov stal prezidentem České stomatologické komory. Jak toho chce docílit a v čem má podle...  celý článek

Další z rubriky

Vévodkyně z Cambridge čeká třetí dítě, i tentokrát trpí těžkými nevolnostmi.
Horší než ranní nevolnost. Při nemoci, kterou má Kate, může jít o život

Ranní nevolnost někdy zastihne skoro každou těhotnou ženu, daleko menší procento zažije dlouhodobé těžké nevolnosti. Stav, kterému lékaři říkají hyperemesis...  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Tomáš musí být pod neustálým dohledem.
Boj těžkého autisty Tomáše. Matce došly síly a skončil v ústavu

Tomáš Sklenář trpí jednou z nejtěžších forem autismu. V záchvatech agrese ničí nábytek a bývá nebezpečný svému okolí. Svou maminku, která ho odmítala dát...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač
Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač

Základem dokonalého líčení jsou kosmetické štětce. Práce je s nimi snadná a kromě toho každý kosmetický produkt zapracuj... celý článek

Okurková limonáda v 7 minutách!
Okurková limonáda v 7 minutách!

Vyměňte kupované limonády za domácí.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.