Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Krásná v létě? Už teď začněte. Podle testu zkuste běh nebo chůzi

  0:08aktualizováno  0:08
Léto se právě teď zdá kosmicky vzdáleno, ale jednou přijde. A vy pak budete muset s tělem ven. Míra vašeho budoucího sebezapření závisí na tom, jestli, kdy a jak se už nyní přimějete s tím něco dělat. Je nejvyšší čas.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Plavky jsou pro řadu žen mučicí nástroj sebevědomí. Obejít se bez nich nemůžete, ale to utrpení překonat první letní chvilky v nich. Všude něco přetéká, zařezává se.

Najít ty optimální je první rána sebevědomí (osvícení ve zkušebních kabinkách patrně vymýšlel někdo, kdo chce ženy přimět k tomu, aby se živily výhradně rosou). Druhou je pak samotný projekt odhalení na březích rybníka či moře.

Málokterá si připadá jako legendární Venuše a ta trocha látky to fakt nezachraňuje... Jestli tyto pocity zažíváte rok co rok a vadí vám, je na čase se tomu postavit a vyhlásit špekům boj.

Se svým tělem, a nutno dodat, že ne vždy oprávněně, je nespokojená většina žen. Zdaleka všechny nemají problém s váhou, jen jim třeba vadí, že jejich tělesná schránka je ochablá, povislá, neforemná.

Aby tělo vypadalo fit, musí být fit. Nic moc toho zvnějšku nezamaskujete, pokud nedospějete k řešení v podobě skalpelů. Rada pro všechny ty, které se chtějí vyhnout operačnímu stolu: musíte se pravidelně a rozumně hýbat.

Jogging nebo walking?

Je pro vás vhodnější běh nebo chůze? Udělejte si test.

Optimální je rozvrhnout si svoje pohybové aktivity tak, abyste část svého času věnovala zlepšování kondice a spalování tuků, část naopak formování a posilování svalů. Do té první kategorie patří běh, rychlá chůze, cyklistika, aerobik. Do té druhé pak posilování, pilates, kalanetika.

Běh a rychlá chůze mají tu výhodu, že s výjimkou investice do kvalitních bot (případně oblečení) později nestojí nic. Navíc se dostanete pravidelně ven, což, zvlášť až přijde jaro, zimou otrávený organismus jistě ocení.

Ilustrační foto.

Ale začít byste měla už teď - sice se vám bude zdát pošetilé vrhnout se do lesů a parků v současné mokré šedi, na druhou stranu - právě kvůli tomu nyní běžecké cesty okupuje pouze hrstka běžců či chodců z přesvědčení. Takže se nebudete muset tolik stydět, a až uhodí teplé počasí, tváří tvář všem novým jarním kolegům na dráze se budete díky lepší kondici cítit lépe.

Pokud přidáte i posilování svalů, stačí i doma - ale pravidelně, do léta bude vaše tělo rozhodně vypadat o řád, ne-li více, lépe než teď. A vaše utrpení v plavkách bude mnohem, mnohem menší...

Co je dobré vědět, než vyrazíte

Před tím, než poprvé vyrazíte na trať, je dobré si udělat plán. Takový, který zmenší riziko, že vás běh či chůze otráví a vy opět skončíte. I sportovní štěstí přeje připraveným.

Ještě před sto lety ušli naši předkové za den 20 kilometrů. My zvládáme v průměru už asi jen tak 900 kroků. Což je příliš málo, lékaři doporučují aspoň 9 000 kroků (asi 4 km). Jestli tuto vzdálenost uběhnete nebo ujdete pěšky, nehraje pro vaše zdraví žádnou roli.

Připadá vám, že začít "chodit pro zdraví" je jednoduché jako facka? Omyl, aby chůze měla opravdu blahodárný účinek na vaše zdraví i figuru, musí splňovat několik náležitostí. Chodit musíte rychleji, než jste normálně zvyklá. Dělejte spíše kratší kroky, v rytmu chůze byste měla dýchat i pohybovat rukama. Držte rovná záda a vypněte hrudník. Na zem pokládejte nejdřív patu, teprve pak se přehoupněte ke špičce. Tou se také odrážejte.

Na začátek si stanovte trasu asi 1,5 km dlouhou a později ji prodlužujte. Chůzi byste si měla naplánovat aspoň třikrát za týden na dobu minimálně 40 minut. A jako před každým cvičením byste měla pár minut věnovat rozehřátí svalů.

Atletka během devíti týdnů

Abyste se vyhnula klasickému píchání v boku a zadýchávání typu sentinel, doporučujeme rozbíhat se podle následujícího devítitýdenního plánu: běhu byste se měla věnovat tři až čtyřikrát týdně. Před samotným výkonem se nezapomeňte minimálně pět minut rozcvičit a zahřát rychlou chůzí.

1. týden - Sedm minut rychlé chůze, poté minuta velmi pomalého běhu. Tuto kombinaci opakujte 3krát (24 minut celkem).
2. týden - Šest minut chůze, minuta a půl běhu, kombinaci opakujte 3krát (22,5 minut celkem).
3. týden - Pět minut rychlé chůze, tři minuty běhu, kombinaci opakujte 4krát (32 minut celkem).
4. týden - Čtyři minuty rychlé chůze, čtyři minuty běhu, kombinaci opakujte 4krát (32 minut celkem).
5. týden - Dvě minuty rychlé chůze, pět minut běhu, kombinaci opakujte 4krát (28 minut).
6. týden - Minuta rychlé chůze, sedm minut běhu, kombinaci opakujte 4krát (32 minut).
7. týden - Minuta rychlé chůze, devět minut běhu, kombinaci opakujte 3krát (30 minut).
8. týden - Zkuste běžet svým tempem 15 minut bez přestávky, pokud budete moci, pokračujte až do 25 minut, jestli ne, přejděte do chůze a podle sebe se po chvilce znovu rozběhněte.
9. týden - Měli byste být připraveni si řídit vlastní plán, podle své výdrže. Můžete zkusit souvislý půlhodinový běh.







Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Další z rubriky

Soukromá Sado-maso mučírna - klec
Erotické sny žen zahrnují nátlak a třeba i znásilnění přitažlivým mužem

Okouzlující cizinec, kterému nelze odolat. Nechat se svázat. Ale také třeba být sledována… Ženské sexuální fantazie jsou často barvitější, než mnohdy samy ženy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Terezie: Děti mi vyčítají, že upřednostňuji jejich sestru

Jsem matkou tří dětí. Všechny už jsou dospělé a zatímco dvě nejstarší žijí spořádané životy, nejmladší dcera se tzv. nepovedla. Už od puberty s ní jsou jen...  celý článek

Výměna prstýnků při obřadu je prastarý zvyk, který se objevil už ve starém...
Příběh Vandy: Přítel se chce ženit, ale já o svatbu nestojím

S přítelem máme hezký harmonický vztah. Jsme spolu už tři roky a zatím jsme jeden na druhém neobjevili nic, co by nám zásadně nevyhovovalo. Oba jsme tolerantní...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.