Klokani mohou být klíčem k léčbě rakoviny kůže, tvrdí vědci

Způsob, jakým klokani opravují svoji DNA, by podle vědců mohl být klíčem, jak zabránit rakovině kůže. Pokouší se proto najít enzym, jehož prostřednictvím mohou vačnatci a další živočichové napravit poškození buněk, které u člověka vede ke vzniku nádoru. Informaci sdělila agentura Reuters.

Rakovina kůže patří k nejčastějším nádorovým onemocněním. K jejímu vzniku přispívá i působení UV paprsků. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Výzkum provádí vědci z Innsbrucké univerzity v Rakousku a z Melbournské univerzity v Austrálii. "S blížícím se létem bude kvůli nadměrnému vystavení škodlivým slunečním UV paprskům rakovina kůže diagnostikována více než 400.000 Australanům," řekla vedoucí výzkumu, slovenská vědkyně Linda Feketeová, která v současné době působí na Melbournské univerzitě. Vědci podle ní navrhli "krém snů" s enzymem opravujícím DNA.

Výzkumníci v laboratořích vystavují klokaní kůži škodlivým ultrafialovým paprskům a pak analyzují opravný proces narušené DNA. Vedlejším produktem tohoto procesu jsou prý chemické látky, které dosud nebyly objeveny.

Přílišné množství slunečních paprsků způsobuje nejméně dvě třetiny případů zhoubného nádoru kůže. Vědci představí výsledky svého výzkumu v odborném časopise Chemical Communications. Podle Feketeové je ale potřeba prozkoumat celou řadu různých faktorů předtím, než bude "krém snů" moci být uveden na trh.

Autoři: ,