Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jsme vaše matky i sestry, nejen sexuální objekty, říkají ženy v kampani

  15:58aktualizováno  15:58
Ženská emancipace se nám občas zdá završená. Ženy vídáme jako úspěšné prezidentky, ministryně, manažerky a na dalších významných postech. Pouze v reklamním byznysu se nějak „zasekly“ v minulém století. Žena v reklamě často slouží jako lákadlo pro oči nebo pouhá sexuální hračka, bez ohledu na to, co se inzeruje.

„Jsme vaše matky, sestry, dcery, kolegyně i šéfky,“ vzkazuje zahraniční kampaň #WomenNotObjects zaměřená na sexistické reklamy. Dámy v nich pózují ve vyzývavých nebo submisivních pózách s inzerovaným objektem, ať už je to hamburger, vodka nebo parfém. Ženy a nezletilé dívky v takových reklamách nemívají souvislost s inzerovaným produktem, často nemají ani obličej (natož nějakou myšlenku nebo názor), stačí kousek jejich nahého těla podobně jako kus masa.

Neustálá přítomnost podobných obrázků na billboardech, na webech i sociálních sítích se pro nás stává denním chlebem a někdo ji považuje za normální. Zároveň jsou to ale symboly, které vidí každý den děti a dospívající, kteří si svůj názor na pohlaví a jejich role v životě teprve utvářejí.

Fotogalerie

Opravdu si přejete, aby se chlapci chovali k vaší sestře nebo dceři tak, jak to navrhují oplzlé reklamy na pivo nebo stavební materiál? Podobnou námitku muži často smetou ze stolu s tím, že na ně přece nemá reklama žádný vliv. Pak ovšem zůstává otázka, jestli jsou opravdu firmy tak hloupé, aby investovaly ročně milióny do neefektivní reklamy, anebo pouze obelháváme sami sebe. Odpověď je nasnadě a zná ji každý zaměstnanec reklamní agentury. Ten by možná ještě poznamenal, že podle známé poučky sex prodává. Kampaň #WomenNotObjects proto navrhuje značky zobrazující ženy podobným způsobem bojkotovat. Mnoho z nich totiž asi zapomnělo, že velkou část jejich zákazníků tvoří právě ženy.

Sexistické prasátečko

U nás na roli ženy v reklamě každoročně upozorňuje Sexistické prasátečko, které si bere na paškál trapné dvojsmyslné reklamy s hesly jako „přeřízneme všechno“ nebo „pracuje ve všech polohách“ a s fotografiemi lascivně vyhlížejících dam.

Loňský ročník Sexistického prasátečka vyhrála reklama na noční podnik poskytující erotické služby, kde se nahé ženské tělo tak nějak očekává, ostatně právě o ženských tělech poskytované služby jsou. Ovšem vystřižení ženského přirození a jeho umístění do pisoárů na pánské záchodky překračuje snad všechny myslitelné hranice vkusu. Obrázek, jaký byl dřív vyhrazen pouze pro pornografické časopisy, tak dneska můžete vidět při cestě na toaletu v hospodě.

Sexistická reklama ženy (ale i muže) zobrazuje jako pouhé erotické objekty, které mají přitáhnout pozornost a vylepšit svou krásou a sexappealem reklamu, u které jejím tvůrcům došly nápady.

Opravdu naláká striptérka ženy na pozici řidičky autobusu?

Opravdu naláká striptérka ženy na pozici řidičky autobusu?

Vulgární reklama plná polonahých dam ve vyzývavých pozicích a neustálé narážky na sex jde často ruku v ruce s amatérským zpracováním menšími firmami. Ale bohužel na ni narazíme dokonce u seriózních podniků jako jsou banky a pojišťovny (ČSOB, KB, Kooperativa, Allianz), vysoké školy (VUT, VŠB), politické strany (ODS, ČSSD, TOP 09, Mladá Plzeň) a dokonce i dopravní podniky (Plzeň a Hradec Králové). Hradecký dopravní podnik doplnil sdělení, že řidič autobusu není práce jenom pro chlapy, fotografií striptérky oblečené jako policistka.

Minimálně u jmenovaných vysokých škol, politických stran zastoupených v parlamentu a dopravních podniků tedy peníze z našich daní putují na to, aby byly ženy ve veřejném prostoru ponižovány, obnažovány a sexualizovány.

Studenti VUT si hráli na Vlka z Wallstreetu, ale ulovili Sexistické prasátečko:

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Nebezpečná móda. Nepodařené tetování je nejen směšné, může i zabíjet

Když se tetování podaří, může to být sexy. V opačném případě to může být velký...

Tetování už dávno není rebelským kouskem, který schováváme pod košilí či šaty, abychom v práci nepobuřovali. Pro mnohé...

Análie nebo Melanomia? Rodiče se předhánějí ve vymýšlení neobvyklých jmen

(Ilustrační snímek)

Většina z nás vybírala jména potomků v rodině, případně ve známé knížce Jak se bude jmenovat? Výběr jména u nás i dnes...



Chudým kráskám plní jejich sny. U dcery bych byl zásadně proti, říká

(ilustrační snímek)

Luxusní dárečky, výlety za hranice šedého průměru, nákladný život v krásných kulisách... Která žena po něčem takovém...

Kristina Bazanová: Holka z maloměsta je ve 23 letech módní milionářkou

Blogerka Kristina Bazanová na filmovém festivalu v Cannes (květen 2016)

Ve 23 letech pravidelně létá první třídou, bydlí na střídačku na dvou kontinentech, je tváří několika velkých značek,...

Příběh Karolíny: Manžel má milenku a odmítá ji opustit

(ilustrační snímek)

Vdaná jsem už téměř patnáct let. Za tu dobu mi manžel byl několikrát nevěrný, ale vždy, když to na něj prasklo, své...

Další z rubriky

Celý život jsem byl ošklivý, říká nejvíc sexy muž roku Blake Shelton

Blake Shelton (New York, 31. října 2017)

Country zpěvák Blake Shelton (41) se zařadil k hvězdám jako Brad Pitt, Johnny Depp nebo George Clooney. Magazín...

Geri Hornerová: Po mnoha umělých oplodněních jsem otěhotněla přirozeně

Geri Halliwellová na premiéře muzikálu Viva Forever! (Londýn, 11. prosince 2012)

Bývalá členka skupiny Spice Girls Geri Hornerová (45) toužila po druhém potomkovi tak moc, že neváhala před rokem...

V civilu mám ráda pohodovku, říká o módě Andrea Kalivodová

Andrea Kalivodová

Operní diva Andrea Kalivodová stihla před čtyřicítkou najít muže svých snů, vdát se a porodit dva syny. Byť má práce...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.