Lucie Hadašová (vpravo) se sestrou a pejskem Čiki

Lucie Hadašová (vpravo) se sestrou a pejskem Čiki | foto: Archiv

K moderní ženě patří čivava nebo yorkšír

  • 78
Růžové kalhoty, svetřík a boty, stejně barevnou kabelu s malou čivavou nebo yorkšírským teriérem. Takovou image by si podle módních časopisů měly pěstovat mladé bohatší ženy, pokud chtějí držet krok s módou.


Pejska ve speciální tašce nosí s sebou jako společníka a módní doplněk do restaurací, kaváren i na návštěvy, občas i do práce. Zájem o nejmenší plemena psů rapidně roste, velké obchody se zvířaty zakládají koutky nebo dokonce butiky, kde je k mání například náhrdelník z křišťálů se jménem psa.

Na novou módu slyší i majitelé restaurací, kteří tyto ženy se psy bez problémů pouštějí do svých provozoven. "Chodí nám sem děvčata od dvaceti do třiceti, po celou dobu konzumace jim pejskové způsobně sedí v kabelách," řekly shodně číšnice z restaurace U Rybiček ve Stříbře a U Mansfelda v Plzni. Děvčata se vždy po nějaké chvíli zvednou, jdou si před restauraci zakouřit a současně psíky vyvenčit.

"Zájem o čivavy a yorkšíry je obrovský, i když stojí přes 10 000 korun. Máme tu záznamy desítek lidí," řekl majitel plzeňského obchodu Super zoo David Čech. Jeho obchod nabízí 50 druhů kabel na pejsky včetně speciálních batohů na záda a tašek na kolečkách. Miniaturním čtyřnohým miláčkům, jejichž váha v dospělosti je kolem dvou kil, prodává šperky, desítky obojků s moderním designem, šampony, plenky či pelíšky v červeném sametovém provedení s výšivkou srdce a volány.

"Na podzim zřídíme butik pro tyto zákazníky," dodal Čech. Podle něj se móda malých pejsků, která odráží celosvětový trend "polidšťování zvířat", přesunula zhruba před půl rokem také do Čech. Předtím se zboží prodávalo výhradně přes internet.

"Nyní máme standardní věci, v butiku to budou také luxusní doplňky, jejichž cena se díky obrovské poptávce snižuje," řekl. V Praze jsou už dva podobné butiky, které nabízejí i šaty pro psí nevěsty a ženichy. Podle Čecha loni "frčela" námořnická s psími čepičkami.

V Americe fungují ve větších městech cukrárny a kavárny pro psy, tento trend očekávají prodejci zvířat i doplňků také u nás. Známí návrháři sestavují katalogy módy pro pejsky, na trhu už je velký výběr šperků, například obojek se jménem vykládaným křišťály Swarovski.

Základní výbava a nákup pejska vyjdou zhruba na 15 000 korun, proto jsou mezi klienty hlavně movitější lidé. "Mladé ženy si tím často nahrazují společnost a díky psovi chtějí veřejnosti ukázat, že na to mají," uvedl známý plzeňský psycholog. Podle něj jde zpravidla o ženy kolem třiceti, které ještě nechtějí mít děti.

Do malých plemen, které se zatím ale v taškách pohledných žen většinou neobjevují, patří také třeba maltézští psíci a čínští shih-tzu. V obchodech stojí mezi 7 000 až 13 000 korunami, což je mírně pod cenou psa s rodokmenem.

Podle prodejců je to dáno tím, že se musí najít kvalitní chovatelé, pes se musí nechat vyšetřit veterinářem, očkovat a pravidelně kontrolovat. Obchody také na mazlíčky poskytují záruky.