Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak zvládnout silnou touhu po sladkém?

  1:00aktualizováno  1:00
Lidé usilující o zdravý životní styl často soudí, že nejlepší by bylo zcela se vzdát čokolády a dalších sladkostí. Případně je nahradit nějakými zdravějšími. Pravda je, že čokoláda je velmi kalorická a přitom nepřináší tělu po výživové stránce takřka nic.
Sladkosti - (c) profimedia.cz/corbis

Sladkosti - (c) profimedia.cz/corbis - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Přemíra sladkostí v jídelníčku navíc spolehlivě vede k vzestupu váhy.

Na druhou stranu je nesmyslné snažit se jich vzdát úplně a trápit se tím.

"Důležité je naučit se mezi nimi vybírat ty, které jsou méně nezdravé, a i ty jíst v malém množství," radí Tamara Starnovská, vrchní dietní sestra pražské Thomayerovy nemocnice.

"Problém je v tom, že sladkosti milujeme a zároveň si je při hubnutí odpíráme. Tím se dostáváme do stresu, který zajídáme sladkým, a tak to jde stále dokola. Sladké jídlo obsahuje endorfiny, které vyrábějí dobrou náladu," vysvětluje vášeň pro sladké Iva Málková ze Stop obezitě.

Dejte pozor na nekvalitní tuky
Kdekdo si myslí, že čokoláda je na indexu kvůli obsaženému cukru, ale je to trochu jinak, škodit může také tuk.

"Málokdo si uvědomuje, že cukrovinky obsahují množství tuku, a navíc tuku v nevhodné skladbě," upozorňuje inženýrka Jana Dostálová z Ústavu chemie a analýzy potravin.

Největším rizikem jsou v tomto ohledu takzvané trans-nenasycené mastné kyseliny, které bývají ve výrobcích, v nichž se používají částečně ztužené tuky.

"Tyto kyseliny přitom prokazatelně zvyšují riziko nemocí srdce a cév, na které v naší republice umírá polovina lidí," doplnila Dostálová, která je zároveň členkou odborného Fóra zdravé výživy.

Stoupá také riziko vzniku diabetu II. typu. Bohužel, složení mastných kyselin nebývá na výrobcích uvedeno. Povinné je pouze surovinové složení a někteří výrobci uvádějí i energetickou hodnotu.

Na cukru samozřejmě také záleží - kombinace cukru a tuku je poukázkou ke kilům navíc, ale zatímco v kvalitních čokoládách cukru mnoho není, v těch na druhé straně nabídky je ho hodně, často právě spolu s nekvalitním tukem.

Fórum zdravé výživy zkoumalo složení tuku z hlediska výživové hodnoty u běžně dostupných výrobků - ukázalo se, že u většiny z nich je nevhodné.

Podle Dostálové je dobré vzít v potaz, že klasické čokoládové výrobky mají mnohdy lepší složení mastných kyselin než výrobky, které lidé vnímají jako zdravé.

Například jogurtové a čokoládové polevy na müsli tyčinkách a sušeném ovoci jsou na tom většinou hůře než klasická čokoláda. Nikoli ovšem takzvané čokoládové pochoutky.

Která je nejlepší?
"Vybírejte si výrobky s obsahem vlákniny, jako jsou ořechy, semínka, ovoce, s vyšším obsahem kakaového prášku, tedy tmavé druhy, hořké chuti, které vždy mají na obalu uvedeno procento obsaženého kakaa," radí dietní sestra Starnovská.

Tyto hořké čokolády však ne každému chutnají a už vůbec po nich nebaží děti. Velký vliv zde mají televizní reklamy. Rozvoj zdravotních komplikací tak snadno začne už v dětství.

Přesto není nutné sladkosti jako takové zcela zakazovat ani dětem s nadváhou, žádoucí je pouze jejich výrazné omezení. Povolené sladkosti by pak měly být co nejméně tučné - pro dítě je tedy v tomto ohledu daleko lepší hořká čokoláda než kynuté koláče s vysokým obsahem cukru a tuku.

Nejlepší je sladkosti nahrazovat ovocem. "U dětí školního věku se nám také osvědčilo střádání peněz, které by jinak šly na sladkosti, do pokladničky, ze které si potom mohou koupit za odměnu něco pro radost," uzavírá lékařka.

Přeháníte to se sladkým a nemůžete si pomoci?  
Co dělat v případě, je-li vaše touha po sladkostech skoro chorobná a je hlavní příčinou nadváhy, či dokonce obezity?

• Sladkosti, zejména ty, které obsahují kombinaci tuků a cukrů, skutečně patří k nejhorším prohřeškům v jídelníčku a jejich konzumace vede k obezitě. Nicméně není třeba se se sladkostmi rozloučit zcela, už proto, že je to stresující, a o to při změně jídelníčku rozhodně nejde.

• Pokud jste milovníky sladkého, občas si ho plánovaně dopřejte, těšte se z něj, pomalu ho vychutnejte.

• Snažte se hledat zdravější mlsání s nižším obsahem cukru, které vám chutná stejně. Dávejte přednost kvalitním cukrovinkám, například čokoládě s vyšším obsahem kakaa. Nelituje peněz, naopak se snažte vyvarovat dortů promazávaných máslovými krémy, obřích porcí tučných zmrzlin nebo laciných sušenek.

• Nenakupujte sladkosti do zásoby, bude vás to svádět k tomu, abyste je snědli. Neučte se odměňovat sladkým za kdejakou drobnost.

• Jde vám o hubnutí? Ukazuje se, že je lepší si jednou za několik dní dopřát větší porci sladkého než si dávat každý den stejné malé množství třeba v podobě kousku čokolády, ale pokud je pro vás druhá možnost splnitelnější, zvolte si ji. Snažte se však jíst čokoládu spíš v první polovině dne.

• Je dobré si uvědomit, v jaké situaci jíte sladké. Pokud se jeho konzumací snažíte zajíst závažné problémy svého psychického stavu nebo třeba partnerského vztahu, buďte na pozoru.

Autoři:






Nejčtenější

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku
Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku

Jemnějším typům příliš nesvědčí klasická černá tužka na oči - na jejich tváři působí tvrdě. Naopak barevná linka z očníc... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.