Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vajíčko denně cholesterolu nevadí. Ale bez pohybu to nepůjde

aktualizováno 
Vysoký cholesterol býval před pár lety strašák, o kterém se mluvilo a psalo téměř všude. Dnes už ale opatrnost lidí opadá. A to i přesto, že rizika způsobená vysokou hladinou cholesterolu jsou stále stejná.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Každý divák seriálu pro děti Byl jednou jeden život si možná pamatuje, že cholesterol je nebezpečný tím, že se usazuje v cévách a přispívá k jejich zužování a potenciálnímu ucpání. Co si ale možná nepamatují všichni, je fakt, že vysazení vaječného žloutku - tedy nejznámější potraviny s vysokým obsahem cholesterolu - na hladinu této látky v těle nemá nijak zásadní vliv a příjem cholesterolu do 300 mg denně (např. jedno vejce) je zcela v pořádku.

Jídla vhodná pro snížení cholesterolu

Rozpustná vláknina: ovesná kaše, psyllium, ovoce (hruška, citrusy, sušené švestky, banán, broskev, jablko apod.; vždy je také lepší konzumovat celé ovoce než jen jeho šťávu), fazole nebo čočka.

Rostlinné stanoly a steroly: přidávají se do některých potravin (například speciální margarín).

Semínka a ořechy: nikoli ale smažené buráky, spíše neloupané mandle, lněné semínko.

Ryby: např. ty, které obsahují omega-3 mastné kyseliny (losos, makrela, sardinky, sleď) nebo které mají málo tuku (treska, halibut).

Celozrnné a nízkotučné potraviny

Zdravé tuky (pokud už je tuk pro přípravu jídla potřeba): olivový nebo nerafinovaný řepkový olej, avokádo, mandle, vlašské ořechy

Problémem však je, když si budete dávat smažená vajíčka na pánvičce s plátky pěkně prorostlé šunky: pro hladinu cholesterolu jsou totiž nejhorší potravinou tuky, hlavně ty nasycené a transnenasycené (uzeniny, tučné maso, tučné mléčné výrobky, paštiky, jídla připravená na ztuženém tuku - hlavně fast food, sádlo a škvarky, mnohé margaríny, trvanlivé sladké pečivo typu sušenek nebo koláčů atd.).

Při přípravě jídel se vyhýbejte smažení: potraviny spíše duste, grilujte, vařte nebo pečte.

Správná strava i pohyb

Zdravé potraviny jsou pro snížení hladiny cholesterolu nutná podmínka, nikoli však postačující. Kromě toho je potřeba si také hlídat postavu (nadváha je rizikovým faktorem pro vaši hladinu cholesterolu a zdraví srdce): pokud tedy budete jíst denně spoustu oříšků a avokáda (sice obsahují užitečné látky, nicméně jsou tučné), nejspíš svému tělu příliš neprospějete.

Je potřeba se také hýbat - i fyzická aktivita totiž pomáhá udržet cholesterol na uzdě. Doporučuje se cvičit minimálně 30 minut denně, klidně ale i hodinu. Nemusí jít přitom o vrcholový sport: stačí procházky ostrou chůzí, jízda na kole, plavání a podobně.

Pokud nezvládnete toto množství cvičení naráz (nebo vůbec), ani to není důvod se nehýbat. Je lepší rozdělit si pohybovou aktivitu na desetiminutovky během dne nebo cvičit alespoň patnáct minut - jakýkoli pohyb je lepší než nic.

Poznáváte se? Dejte si pozor

Pokud změna životního stylu na snížení hladiny cholesterolu nestačí nebo pokud je jeho množství tak vysoké, že se musí řešit hned, počítejte s tím, že vám lékař předepíše na cholesterol léky. I když po nich hodnoty odběrů budou lepší, je rozhodně potřeba na zdravé stravování a pohyb dbát.

V Česku je vyšetření hladiny cholesterolu součástí preventivní prohlídky dospělých, která by se měla provádět každé dva roky - nemělo by se tedy stát, že svoje cévy budete roky ničit a nepřijde se na to (jinak je totiž obtížné na problém přijít před nástupem nepříjemných komplikací, vysoká hladina cholesterolu zkrátka nebolí).

Nicméně pokud patříte k těm, kdo k lékaři nechodí, měli byste prohlídku přece jen zvážit, pokud se u vás objevují následující faktory - ty totiž riziko hypercholestrolemie (tedy zvýšené hladiny cholesterolu) zvětšují:

- Nezdravá strava: tedy opak toho, co je doporučeno výše
- Obezita: rizikem je především hodnota BMI nad 30
- Velký obvod pasu: u mužů je problém při obvodu nad 102, u žen nad 89 cm
- Malá pohybová aktivita
- Kouření
- Diabetes
- Vysoký tlak: Pokud máte nad 140/90 nebo užíváte léky na vysoký tlak, je riziko vyšší hladiny cholesterolu také větší

Riziko existuje i u dětí

I když je vysoký cholesterol vnímán jako příznak osobního selhání („to je ten, co je tlustý, blbě jí a necvičí“), ne vždy tomu tak je. Jeho zvýšená hladina se může objevit i u lidí, kteří tyto rizikové faktory nemají, nebo dokonce u dětí. Roli zde totiž může hrát i dědičnost: vysoká hladina cholesterolu se může v rodině předávat.

Co si pamatovat

Při vyšetření krve se nezjišťuje jen celkové množství cholesterolu v krvi, ale rozlišují se jeho dva typy: LDL cholesterol, který roznáší cholesterol z jater do těla, čímž může přispět k ateroskleróze a jeho hladina by měla být co nejnižší (optimálně do tří mmol/l), a HDL cholesterol, který naopak cholesterol sbírá, v játrech ho nechává likvidovat a jeho množství by naopak mělo být vyšší (nad 1 mmol/l u mužů, nad 1,2 mmol/l u žen). Celkově by pak cholesterolu mělo být nanejvýš 5 mmol/l; je nicméně důležité zohlednit i vzájemný poměr obou typů cholesterolu.

Ale pozor! Při tzv. familiární hypercholesterolemii, která je dědičná, dítě obvykle není obézní. Z tohoto důvodu je potřebná plošná prevence, která zjišťuje anamnézu rodičů a prarodičů - například infarkt v mladším věku a podobně mohou být příznakem rodinné zátěže. Pokud se toto potvrdí, je třeba dítěti věnovat zvláštní péči a případně nasadit léky. Ty se obvykle u chlapců podávají od 10 let věku, u dívek po první menstruaci.

Bohužel se ale i u dospívajících objevují případy, kdy je vysoká hladina cholesterolu „vypěstovaná“ - tedy způsobená nezdravým životním stylem, který je u pubertálních dětí ještě umocněn zálibou v nezdravých jídlech (fast food, uzeniny a podobně). Tady je samozřejmě na místě především zásadní změna životního stylu.

Článek vyšel v dubnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

ilustrační snímek
Čtvrtina českých dětí má mobil už ve školce. Jak jim nastavit pravidla?

První mobilní telefon není pro děti sice prvním setkáním s obrazovkou a virtuálním světem za ní, ale poprvé je nástroj trvale v jejich rukách. O čem by si při...  celý článek

19. Jarmark OnaDnes.cz
Na Jarmarku levně nakoupíte a v aukci pomůžete tátovi od pěti dětí

Již 19. Jarmark OnaDnes.cz se blíží a máme pro vás další várku informací, na co se můžete těšit už 30. září na pražském Výstavišti v Holešovicích v Křižíkových...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Další z rubriky

Vévodkyně z Cambridge čeká třetí dítě, i tentokrát trpí těžkými nevolnostmi.
Horší než ranní nevolnost. Při nemoci, kterou má Kate, může jít o život

Ranní nevolnost někdy zastihne skoro každou těhotnou ženu, daleko menší procento zažije dlouhodobé těžké nevolnosti. Stav, kterému lékaři říkají hyperemesis...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdeční selhání: pět příznaků, které byste neměli ignorovat

Infarkt zná téměř každý, ale o srdečním selhání ví málokdo. I proto nemocní přichází k lékaři často pozdě. Příznaky totiž nemusí na první pohled se srdcem...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač
Průvodce kosmetickými štětci: Na make-up, oční stíny i rozjasňovač

Základem dokonalého líčení jsou kosmetické štětce. Práce je s nimi snadná a kromě toho každý kosmetický produkt zapracuj... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.