Lékárna - ilustrační foto.

Lékárna - ilustrační foto. - Lékárna, léky, zdraví - ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Jak vlastně vznikají ceny léků?

  • 1
Nákup medikamentů v lékárně je vždy takovým malým dobrodružstvím. Do poslední chvíle kupující netuší, kolik bude muset zaplatit. Takovou informaci dostane až na místě, i když by mnozí očekávali, že ji uslyší od svého lékaře.

ČTĚTE TAKÉ:
Neplaťte za léky víc, než je nutné

Jemu sice vyhláška ukládá poučit pacienta, zda si svůj lék zcela, částečně nebo úplně bude hradit z vlastní peněženky, ale kolik přesně doplatí, se člověk dozví až v lékárně.

Zkušený lékař zná doplatky alespoň orientačně, ale pacient se u něj nemůže domáhat konkrétní výše ceny.

Originál, nebo kopie?
Možná někoho překvapí, že dva léky se stejnou účinnou látkou a její koncentrací mají různou cenu. Existují totiž takzvané generické léky, ekvivalenty originálních léčivých přípravků.

Mají stejnou účinnou látku jako originál a jejich výroba je kontrolována podle stejných pravidel, ale jsou levnější.

Originální léky totiž za sebou mají dlouhou a nákladnou cestu od objevení léčivé látky v laboratoři přes výzkum až k výrobě, což podle docenta Jiřího Vlčka z Farmaceutické fakulty v Hradci Králové trvá zhruba dvanáct let.

Od chvíle, kdy vědci svůj objev patentují, běží dvacetileté období, kdy farmaceutické firmě patří monopol na výrobu léku právě s touto látkou a která také slouží pro navrácení vložených investic.

Po dvaceti letech se již smějí vyrábět generické léky, a jelikož jsou výdaje za jejich výrobu podstatně nižší, ušetří nakonec i pacient.

Kdo rozhoduje o ceně
Při nákupu platí nemocný cenu léčiva, ale i obchodní přirážku. Ta je nanejvýš 32 procent, z čehož sedm procent je pro farmaceutický velkoobchod a zbývajících 25 procent pro lékárnu.

I pro léčiva platí omezení a nařízení. "Náš úřad reguluje maximální ceny léků od výrobce a maximální cenu obchodní přirážky. Ministerstvo zdravotnictví zas rozhoduje, zda konkrétní léčivý přípravek bude plně, nebo částečně hrazen a v jaké výši," vysvětluje Jaroslav Růžek z ministerstva financí. 

Kdo uspěje v testech
Spolu s léky si lidé kupují i ujištění, že preparáty prošly testy, registračním řízením a že jejich výrobu někdo kontroloval. Platí však i za jejich propagaci.

"Reklama může být i pozitivní, díky ní se potřebné informace dostanou těm, kdo je potřebují," říká docent Vlček.

Navíc se farmaceutické firmy snaží i po uvedení výrobku na trh pomocí dalších studií kontrolovat, jak lék účinkuje. "Tyto firmy totiž i po registraci přípravku odpovídají za újmy, které by i při správném užívání lék způsobil," dodává Vlček.


Témata: Monopol