Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak úspěšně hubnout? Potřebujete bílkoviny

aktualizováno 
Jídla s vysokým obsahem bílkovin jsou ideálním spojencem všech, kteří chtějí zhubnout. Dokážou totiž na celkem dlouhou dobu zahnat hlad, a přitom mají relativně málo energie. Která si ale vybírat?
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

DOSAVADNÍ TŘI DÍLY PODZIMNÍ DIETY SI MŮŽETE STÁHNOUT NA PDF ZDE

BÍLKOVINY SI NECHTE NA ODPOLEDNE

Celodenní stravu si naplánujte tak, abyste dopoledne (kromě ovoce či zeleniny) jedli spíše jídla sacharidová, k obědu obojí a odpoledne a večer se zaměřili (opět s výjimkou zeleniny či ovoce) právě na bílkoviny.

Samozřejmě tu a tam vůbec nevadí, když si ke snídani dáte šunku a k večeři naopak brambory se zeleninou. Ale pokud většinu týdne udržíte doporučené rozdělení, budou se vám kila shazovat snadněji.

. jaké potraviny zvolit

Potraviny s vysokým obsahem bílkovin jsou dvojí. Rostlinného původu, což jsou ořechy, klíčky, semena olejnatých rostlin a luštěniny, a živočišného původu - maso, drůbež, ryby, vejce, mléčné výrobky. Vaší nejčastější volbou bývá pravděpodobně maso, uzeniny, sýry a mléčné výrobky. Naše rada zní: pokuste se rozšířit svůj repertoár bílkovinných bomb. A ty, které důvěrně znáte, zkuste používat i v nových kombinacích a chutích.

MLÉČNÉ VÝROBKY KAŽDÝ DEN

Mléčné výrobky (zvlášť zakysané) jsou výhodné z hlediska hubnutí a zároveň tělu dodávají vápník a probiotické bakterie, které podporují střevní mikroflóru a posilují náš imunitní systém. Na vašem jídelníčku by se některý z výrobků z mléka měl objevit každý den. 

Nejčastěji volte zakysané výrobky, jako je:
* bílý jogurt (ne smetanový)
* kefír
* podmáslí
* acidofilní nebo jogurtový nápoj

Dávejte ale pozor na energetickou hodnotu. Třeba podmáslí má ve 100 ml 160 kJ, naproti tomu kefír (5,5 % tuku) 218 kJ a ochucený jogurtový nápoj dokonce 387 kJ.

Dále by se rozhodně na vašem jídelníčku měly objevit čerstvé sýry. I zde jsou velké rozdíly v energetickém obsahu, lučina má ve 100 g 1 166 kJ, žervé 800 kJ a cottage 402 kJ. Co se tvrdých sýrů týče, jsou sice dost vydatné, ale skvělé. Takže si je občas dopřejte, ale hlídejte si množství. Pro představu, dvacetiprocentní eidam má ve 100 gramech 900 kJ, pětačtyřicetiprocentní eidam 1 349 kJ, Sedlčanský Hermelín 1 493 kJ a niva 1 339 kJ.

KLOBÁSKY RADĚJI NE

Z masa doporučujeme libové, nejlépe drůbeží, ale i hovězí, telecí či vepřové. Ideálně dvakrát do týdne byste měli sáhnout po rybách, klidně i těch z plechovky. U uzenin platí to samé - kupujte libovou šunku, ať drůbeží, či vepřovou, naopak raději se vyhýbejte tučným salámům a klobásám.

Pro porovnání: zatímco dušená vepřová šunka má ve 100 gramech 660 kJ, kuřecí 531 kJ, tak poličan má 1 732 kJ, lovecký salám 1 947 kJ a čabajka až 2 228 kJ.

LUŠTĚNINY JAKO PŘÍLOHA I DO SALÁTU

Luštěniny jsou velmi zdravé, ale z dietního hlediska jsou tak trochu chytrou horákyní. Obsahují totiž asi ze třiceti procent sacharidy a z šedesáti procent bílkoviny. Rozhodně se jim nevyhýbejte, ale spíše je jezte ve formě pomazánek ke snídani nebo jako přílohu k obědu, večer v menším množství spíš jako součást polévek či salátů. Mají i tu výhodu, že přestože ve 100 gramech obsahují celkem dost energie (v průměru kolem 1 500 kJ), tak uvařením jejich objem nabude, a proto jich stačí k zasycení méně.

S OŘECHY ŠETŘETE

Ořechy a semínka obsahují spoustu zdraví prospěšných látek, ale bohužel taky hromadu kilojoulů. Doporučit můžeme jediné, šetřit s nimi. Zapomeňte na misku plnou mandlí u televize, spíš si dejte tři čtyři kusy do bílého jogurtu k snídani.

Ze stejného principu, na němž funguje naše podzimní dieta, vycházela i její předchůdkyně:
Jarní dieta Ona Dnes
(můžete si ji komplet stáhnout na pdf)
 







Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Další z rubriky

Pro správné a šetrné odličování očí je důležitý nejen přípravek, který je...
Konec podrážděným očím. Pomůže kosmetika s chrpou či měsíčkem

Při každém odličování vás pekelně pálí oči? Vylepšete svou odličovací techniku a vyberte si přípravek, který vaše oči nebude dráždit – hypoalergenní, bez...  celý článek

Vlny jsou osvědčenou klasickou, které nevychází z módy. Aktuálním trendem je...
Mikádo, ofina i odrosty. Podzimní vlasové trendy fandí přirozenosti

Rozčesat, lehce upravit a jít. Tak by se ve zkratce dala shrnout ležérnost, s jakou aktuální trendy přistupují k účesům pro studenější měsíce roku. Můžete si...  celý článek

Třpytivé líčení se dá nanést nejen na obličej, ale na celé tělo.
Třpytkové šílenství. Blogerky je dávají do vlasů, na jazyk i do vaginy

Lesk a třpytky na kůži mohou být příjemným zpestřením líčení. Nejnovějším trendem ze sociálních sítí je zdobení i dalších částí těla. A to i těch, na kterých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.